Het midden-en kleinbedrijf (mkb) laat het massaal afweten bij elektronische handel. Naar schatting zo’n 45 duizend kleinere bedrijven hebben websites, maar er zijn slechts enkele honderden elektronische winkels, zo blijkt uit cijfers van de voornaamste aanbieders van e-commerciefaciliteiten.
Insite-directeur Dennis Steens stelt dan ook dat het de grootste kolder is om het mkb massaal op Internet te zetten.
E-commercie dienstverlener voor het mkb e-Trade in Zeist blijkt na anderhalf jaar twee functionerende webwinkels te hebben op een totaal van 35 duizend deelnemers. Tegenhanger Flexweb van KPN (Utrecht) en Insite (Zwolle) blijkt sinds de start in oktober 97 enkele tientallen webwinkel-achtige sites te hebben ingericht – maar zonder e-betalen. Bij Het Internetfiliaal, een 2,5 jaar oude e-winkelbouwer, zijn dertig winkels te vinden. Een ander initiatief, Website-in-@-box, wordt gestopt. Directeur Dennis Steen van Insite en Directeur Paul Schoe van Het Interfiliaal geven aan dat de aanbieders van webwinkels de hand in eigen boezem moeten steken. "We zijn zelf bezig geweest het mkb gek te maken", aldus Steen.
E-Trade, opgezet door IBM en Roccade in samenwerking met MKB-Nederland, het ministerie van Economische Zaken, ABN Amro en Kpmg, is sinds zijn snelle start anderhalf jaar geleden de grootste aanbieder van bedrijfssites voor het mkb geworden. Ruwweg tweederde van de aangesloten bedrijven doet weinig of niets met hun gratis website. Voor eind dit jaar wordt echter op de zestigduizendste aansluiting gerekend.
MKB Nederland ziet de achterstand van het mkb op grote ondernemingen snel toenemen en doet daarom onderzoek. Bedrijven hebben nog geen idee hoe ze een website moeten inzetten. Toch ziet MKB Nederland het niet zo somber in, aldus beleidssecretaris detailhandel Els Prins. De vele initiatieven hebben volgens haar een positieve invloed. Zij erkent wel een gebrek aan betaalbare ondersteuning en goede voorlichting. Ook EZ is niet ongerust. Het ministerie is er niet van overtuigd dat de inspanningen, regelingen en subsidies tot nu toe te weinig hebben opgeleverd en vindt de geringe resultaten geen reden voor een nieuwe aanpak, zo laat de voorlichter weten.
Tweede-Kamerlid Hella Voûte (VVD) zegt in een reactie dat zij wel ongerust is over het fiasco van e-handel in het mkb. "Ik betreur dat anderhalf jaar werk zo weinig heeft opgeleverd. En er is intussen al vijf jaar verlopen sinds het actieplan e-snelweg. Elektronische handel is de grootste uitdaging van het nieuwe millennium. Er moet geïnvesteerd worden in e-handel, en ook de klant moet worden uitgedaagd. Een doorbraak is dringend nodig."
Voûte noemt drie voortrekkers op dit gebied. MKB Nederland en de branche-organisaties, de overheid, die voorwaarden moet scheppen, en de aanbieders van computers en IT-diensten. Er zijn volgens het kamerlid nu voldoende Nederlanders op Internet om de markt interessant te maken.