De explosieve groei van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) zet de IT-afdeling van deze organisatie onder druk. Dit zegt IT-directeur Bert van Polen. De automatiseerders moeten de systemen aanpassen en de infrastructuur vergroten om in de pas te blijven met de talloze uitbreidingen.
De IND behandelt de aanvragen van onder andere asielzoekers voor toelating voor een langdurig verblijf in Nederland. Door de toename van het aantal aanvragen nam de IND in een korte periode twee keer zeshonderd mensen aan. De IT-afdeling van de organisatie bestaat uit tachtig werknemers en honderd ingehuurde krachten. Roccade beheert en ontwikkelt de infrastructuur. Vanwege de groei heeft de afdeling diverse maatregelen genomen. De infrastructuur is vergroot, en de dienst is overgegaan op een aantal nieuwe systemen, zoals Windows 95 en NT voor de kantoorautomatisering. De databases draaien op RS/6000 Unix-systemen van IBM. De IND wil verder af van de vier rekencentra en opteert voor een centraal beheer in Den Haag.
Naast de structurele groei vragen ook internationale conflicten om snelle acties van de IND-IT’ers. De IT-afdeling heeft bijvoorbeeld infrastructuur aangelegd in de tentenkampen voor Kosovaren en gezorgd voor primaire systemen. Verder proberen de IT’ers het werk van de juristen te vereenvoudigen. Ze werken bijvoorbeeld aan de opzet van een kennissysteem. Aan de hand van een beslisboom, een hiërarchie van vragen die de gebruiker naar de juiste beslissing leidt, kunnen juristen sommige beslissingen sneller nemen. Daarnaast moet een intranet het opvragen van informatie vergemakkelijken.