Een rondgang langs Nederlandse vestigingen leert dat de meeste IT-leveranciers hun 2000-projecten hebben afgerond. De financiële systemen en telefooncentrales zouden de grootste problemen hebben opgeleverd wanneer ze niet waren nagekeken.
Veel IT-bedrijven hebben tijdens het ‘oud en nieuw’-weekend personeel klaarzitten om klanten te woord te staan en eventueel van nieuw materiaal te voorzien.
Marten van Heusden, projectleider 2000 bij Microsoft: "Echt grote problemen zijn we niet tegengekomen. Op een beperkt aantal datasystemen zouden we wat lichte ongemakken hebben gehad. Het enige grote probleem was de telefooncentrale. Om de bereikbaarheid van iedereen te garanderen, krijgt elke medewerker een gsm." Als grootste probleem ziet hij mogelijk een algehele stroomuitval. Daarom heeft Microsoft generatoren die maximaal 36 uur stroom leveren.
"Wanneer we onze interne systemen niet zouden hebben gecontroleerd, hadden we volgende maand geen facturen kunnen uitsturen", zegt Paul Zuijdewijk, directeur Services van EDS Benelux. Dat probleem was al in 1994 bekend; vanaf toen is wereldwijd het maatwerk-systeem voor de financiële administratie vervangen door SAP R/3. Begin 1998 is in de Benelux een projectteam geformeerd om het 2000-probleem per (intern) aandachtsgebied in kaart te brengen. De meeste aandacht is besteed aan het 2000-bestendig maken van de klantensystemen in de EDS-rekencentra. Er bestaanbusiness continuity plannen voor het geval er op 1 januari toch iets mis gaat. Op 31 december gaan zoveel mogelijk applicaties van de systemen af. Ze worden vanaf 1 januari weer geïnstalleerd.
Albert Oortgiesen, IM manager van Compaq in Nederland, is de grootste problemen in de telefooncentrale tegengekomen. Deze zijn inmiddels opgelost. Begin dit jaar is hij gestart met het testen van de applicaties en de hardware. Begin oktober is hij door het moederbedrijf gereed verklaard.
"Veel medewerkers hadden niet meer bij hun gegevens kunnen komen. Ook de telefoon zou het niet meer hebben gedaan", aldus Kees Vogelesang, 2000-projectleider bij Oracle. Of de systemen 2000-bestendig maken echt gelukt is, weet men over een paar dagen. "Wel hebben we eenmillennium operating regime opgesteld. We hebben in kaart gebracht wat er op 1 januari zoal fout kan gaan. Daarvoor zijn noodplannen opgesteld. Het valt mij overigens op dat weinig bedrijven zo’n noodplan hebben. Natuurlijk, al je systemen kunnen millennium-bestendig zijn. Maar wat doe je als de stroomvoorziening een dag stopt", zegt Vogelesang.