De Consumentenbond heeft 150 Nederlandse webwinkels gekeurd. Slechts twintig daarvan zijn door de keuring heen gekomen. De overige 130 online handelaren voldoen niet aan de regels van de bond voor het verkopen van producten en diensten via Internet.
Overigens hebben de goedgekeurde winkels dat oordeel van de Consumentenbond pas verkregen nadat ze toezeggingen hadden gedaan over de verbetering van hun online diensten. Zij krijgen eind dit jaar een keurmerk toegekend. Onder deze twintig ‘finalisten’ bevinden zich boekhandel Bruna, woonsite Piet Klerkx en verzekeraar Fbto.
Opvallende en veelvoorkomende fouten zijn het te laat of zelfs niet bezorgen van bestelde producten. Verder ontbreekt het aan regelingen voor klachten en het terugzenden van ongewenste of kapotte producten. "Ik heb het gevoel dat de Consumentenbond na veertig jaar weer helemaal opnieuw moet beginnen voor de digitale wereld", verzucht directeur Felix Cohen.
De bond is gisteren begonnen aan een campagne die consumenten moet wijzen op de mogelijkheden en risico’s van winkelen via Internet, telefoon en televisie. Deze actie, getiteld ‘De digitale consument’, heeft een looptijd van drie jaar.