Infopulse werkt sinds 1997 aan een applicatie voor inkoop via Internet voor Rabobank. Het bedrijf heeft dat systeem nu omgebouwd tot een standaardpakket en gaat ermee de markt op. Op deze jonge markt van software voor inkoop via Internet lopen tot nu toe Amerikaanse bedrijven als Netscape, Ariba en Commerce One voorop.
mee te spelen, moet Infopulse zich snel bewijzen, want ‘de Amerikanen’ betreden langzaam maar zeker de Europese markt. Ariba sloeg in februari Philips aan de haak en KLM ging afgelopen zomer met Netscape in zee. E-inkoop is volgens Paul van Doorne, algemeen directeur van Infopulse Business Integration, het bedrijfsonderdeel waarin de nieuwe activiteiten zijn ondergebracht, een logische uitbreiding op erp (enterprise resource planning). "Het gaat om het automatiseren van het interne bestelproces en het neerleggen van inkooporders bij leveranciers." Erp-leveranciers houden zich ook wel met ‘inkopen via Internet’ bezig, maar concentreren zich op de primaire processen. E-procurement daarentegen vindt vooral toepassing bij routineproducten als kantoorartikelen en relatiegeschenken.
Secundaire producten zijn op zich niet duur, maar het papieren bestel- en afwikkelproces van het inkopen is kostbaar. Volgens onderzoek van Pricewaterhouse Coopers kost het 150 gulden om een willekeurig item te bestellen. Het systeem van Rabobank toont volgens Infopulse de voordelen van ‘e-inkoop’ aan. "Rabofacet, de facilitaire dienst van Rabobank, heeft met het intranetsysteem Raboshop de bestelkosten teruggedrongen van 165 naar 65 gulden." Jaarlijks gaat het om 1,2 miljoen bestellingen die 220 miljoen gulden vertegenwoordigen. Nog niet alle inkoopprocessen lopen via de Internet-toepassing.
Infopulse richt zich met zijn pakketSupply Chain Broker op gelijksoortige organisaties als de Rabobank; facilitaire bedrijven van grote organisaties. Vooralsnog bestaat Infopulse Business Integration uit vier medewerkers, die het standaardpakket aan de man moeten brengen. Het ontwikkelteam van tien medewerkers zit nu nog op het Infopulse-hoofdkwartier in Best, vanwege het Rabobank-project, maar de aansturing vindt vanuit Amsterdam plaats. Via samenwerkingsverbanden met CMG, Kpmg en Pricewaterhouse Coopers wil het bedrijf de nodige mankracht mobiliseren voor implementatieprojecten.