Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Infopulse bouwt softwarepakket voor e-inkoop

04 november 1999 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Infopulse werkt sinds 1997 aan een applicatie voor inkoop via Internet voor Rabobank. Het bedrijf heeft dat systeem nu omgebouwd tot een standaardpakket en gaat ermee de markt op. Op deze jonge markt van software voor inkoop via Internet lopen tot nu toe Amerikaanse bedrijven als Netscape, Ariba en Commerce One voorop.

mee te spelen, moet Infopulse zich snel bewijzen, want ‘de Amerikanen’ betreden langzaam maar zeker de Europese markt. Ariba sloeg in februari Philips aan de haak en KLM ging afgelopen zomer met Netscape in zee. E-inkoop is volgens Paul van Doorne, algemeen directeur van Infopulse Business Integration, het bedrijfsonderdeel waarin de nieuwe activiteiten zijn ondergebracht, een logische uitbreiding op erp (enterprise resource planning). "Het gaat om het automatiseren van het interne bestelproces en het neerleggen van inkooporders bij leveranciers." Erp-leveranciers houden zich ook wel met ‘inkopen via Internet’ bezig, maar concentreren zich op de primaire processen. E-procurement daarentegen vindt vooral toepassing bij routineproducten als kantoorartikelen en relatiegeschenken.
Secundaire producten zijn op zich niet duur, maar het papieren bestel- en afwikkelproces van het inkopen is kostbaar. Volgens onderzoek van Pricewaterhouse Coopers kost het 150 gulden om een willekeurig item te bestellen. Het systeem van Rabobank toont volgens Infopulse de voordelen van ‘e-inkoop’ aan. "Rabofacet, de facilitaire dienst van Rabobank, heeft met het intranetsysteem Raboshop de bestelkosten teruggedrongen van 165 naar 65 gulden." Jaarlijks gaat het om 1,2 miljoen bestellingen die 220 miljoen gulden vertegenwoordigen. Nog niet alle inkoopprocessen lopen via de Internet-toepassing.
Infopulse richt zich met zijn pakketSupply Chain Broker op gelijksoortige organisaties als de Rabobank; facilitaire bedrijven van grote organisaties. Vooralsnog bestaat Infopulse Business Integration uit vier medewerkers, die het standaardpakket aan de man moeten brengen. Het ontwikkelteam van tien medewerkers zit nu nog op het Infopulse-hoofdkwartier in Best, vanwege het Rabobank-project, maar de aansturing vindt vanuit Amsterdam plaats. Via samenwerkingsverbanden met CMG, Kpmg en Pricewaterhouse Coopers wil het bedrijf de nodige mankracht mobiliseren voor implementatieprojecten.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs