De helft van de Nederlandse bedrijven mist een geschikt klimaat voor de toepassing van kennismanagement. In die organisaties heerst een cultuur waarin werknemers er weinig voor voelen hun kennis met anderen te delen.
Dit is de hoofdconclusie uit een onderzoek van Cap Gemini naar dit onderwerp. Het markttrends-rapport is dinsdag gepresenteerd tijdens een congres van Cap Gemini over ‘de intelligente organisatie’.
Voor het onderzoek zijn vijftig ondernemingen uit de top-500 ondervraagd. De geringe bereidheid collega’s wijzer te maken vloeit voort uit de angst overbodig te worden. Vooral in organisaties die moeten inkrimpen, bestaat doorgaans weinig animo tot het delen van kennis. Een andere reden is onzekerheid over wat het voor de medewerker zelf oplevert.
Volgens Henk Broeders, directeur van Cap Gemini Nederland, ervaren mensen het delen van kennis als een bedreiging van hun eigen positie. De ‘kennis is macht’-mentaliteit vormt vaak een enorm obstakel. Dat is jammer, want het belemmert de ontplooiing van bedrijven. Klantrelatie-systemen worden waardevoller als medewerkers daar eerdere ervaringen met klanten aan toevoegen. Collega’s kunnen effectiever optreden als dergelijke historische gegevens beschikbaar zijn.
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat 84 procent van de ondervraagden kennismanagement van cruciaal belang acht. Als zakelijke reden kiest 36 procent van de ondernemingen voor kennismanagement om de klant sneller van dienst te kunnen zijn. Verder vindt 44 procent het belangrijk dat specifieke kennis niet afhangt van één individu, maar beschikbaar is voor alle medewerkers. Tot slot gebruikt 40 procent kennis om de voorkeuren en het koopgedrag van de klanten beter te leren kennen.