Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Bedrijfscultuur blokkeert kennismanagement

12 oktober 1999 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

De helft van de Nederlandse bedrijven mist een geschikt klimaat voor de toepassing van kennismanagement. In die organisaties heerst een cultuur waarin werknemers er weinig voor voelen hun kennis met anderen te delen.

Dit is de hoofdconclusie uit een onderzoek van Cap Gemini naar dit onderwerp. Het markttrends-rapport is dinsdag gepresenteerd tijdens een congres van Cap Gemini over ‘de intelligente organisatie’.
Voor het onderzoek zijn vijftig ondernemingen uit de top-500 ondervraagd. De geringe bereidheid collega’s wijzer te maken vloeit voort uit de angst overbodig te worden. Vooral in organisaties die moeten inkrimpen, bestaat doorgaans weinig animo tot het delen van kennis. Een andere reden is onzekerheid over wat het voor de medewerker zelf oplevert.
Volgens Henk Broeders, directeur van Cap Gemini Nederland, ervaren mensen het delen van kennis als een bedreiging van hun eigen positie. De ‘kennis is macht’-mentaliteit vormt vaak een enorm obstakel. Dat is jammer, want het belemmert de ontplooiing van bedrijven. Klantrelatie-systemen worden waardevoller als medewerkers daar eerdere ervaringen met klanten aan toevoegen. Collega’s kunnen effectiever optreden als dergelijke historische gegevens beschikbaar zijn.
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat 84 procent van de ondervraagden kennismanagement van cruciaal belang acht. Als zakelijke reden kiest 36 procent van de ondernemingen voor kennismanagement om de klant sneller van dienst te kunnen zijn. Verder vindt 44 procent het belangrijk dat specifieke kennis niet afhangt van één individu, maar beschikbaar is voor alle medewerkers. Tot slot gebruikt 40 procent kennis om de voorkeuren en het koopgedrag van de klanten beter te leren kennen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    De nieuwste Computable 100 is verschenen!

    shutterstock_2669638113
    Innovatie & Transformatie

    Computable start traject Computable Awards 2026

    Innovatie & Transformatie

    Kort: AP slingert HAN op de bon, model van Fujitsu brengt mens en robot nader tot elkaar (en meer)

    Data & AI

    DutchStartup.ai wil ‘Dutch ai’ internationaal op de kaart zetten

    Innovatie & Transformatie

    Ai-toepassingen krijgen vaart in 2026 

    Innovatie & Transformatie

    Generatieve ai voorbij de hype: wat echt werkt voor it-leiders

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs