Omstreeks 2005 krijgen voertuigen een elektronisch kenteken. Voor de overheid heeft dat belangrijke voordelen. Zo wordt bijvoorbeeld het traceren van gestolen voertuigen een stuk gemakkelijker.
Een elektronisch kenteken past binnen een bredere ontwikkeling, de elektronische voertuig-identificatie (EVI). EVI biedt de kans om aan een elektronisch kenteken voertuiggebonden diensten te koppelen. Zo krijgt de overheid meer mogelijkheden voor verkeersmanagement. Particuliere bedrijven kunnen bovendien diensten aanbieden als reisinformatie. Het ministerie acht nog wel onderzoek nodig naar de robuustheid van de technologie, de mogelijke effecten op het frequentiespectrum, fraude, privacy en de internationale afstemming. Ook de mogelijke exploitatievormen vragen nog nader onderzoek. Daarnaast zal in internationaal verband de komende periode veel afstemming over voertuig-identificatie plaatsvinden.
Het ministerie gaat verder de effecten van nieuwe technologische ontwikkelingen zoals Umts en aardse digitale radio (T-DAB) grondig bestuderen. In twee samenwerkingsverbanden met het bedrijfsleven wordt invulling gegeven aan de architectuur-aanpak. Daartoe zijn Intelligente Transport Systemen Nederland en Connekt opgericht met als doel ontwikkelingen als Umts, T-DAB en de boordcomputer in te bedden in de huidige verkeers- en vervoersstromen. Hiertoe krijgen aanbieders van nieuwe diensten zoveel mogelijk ruimte.