"We willen als Internet-provider nog dit jaar marktleider worden in Nederland. Dat betekent meer dan 300 duizend abonnees." Marque Joosten, directeur van de zojuist door de ING Groep opgerichte Internet-aanbieder Freeler, steekt zijn ambities niet onder stoelen of banken.
De ING Groep heeft zich gestort op de Nederlandse Internet-markt. Ze hoopt de doelstelling van 300 duizend abonnees te realiseren door Internet gratis aan te bieden. Een gigantische marketingcampagne moet van het in Lelystad gevestigde Freeler een succes maken. De ING Groep heeft enkele tientallen miljoenen geïnvesteerd in het bedrijf.
Met het aanbod van gratis Internet sluit ING aan in een alsmaar groeiende rij. Het begon enkele maanden geleden met de Brabantse provider Wish. Inmiddels hebben ook grote namen als World Online en Versatel (Zonnet) zich in het rijtje geschaard. Computerfabrikant Dell, kabelexploitant Casema, verzekeraar Achmea, provider Compuserve en portaal Altavista lopen ook met plannen rond om in ons land gratis Internet aan te bieden.
Gratis is trouwens een relatief begrip, want het gaat dan alleen om de abonnementskosten. De gebruikers moeten de telefoontikken gewoon blijven betalen.