Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Automatiseerders willen vooral meer geld

13 juli 1999 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Automatiseerders hechten meer belang aan salaris dan aan vrije tijd. Geld vinden ze ook belangrijker dan cursussen en opleidingen. Dit blijkt uit het Beloningsonderzoek 1999 van De Breed en Partners. Bedrijven met flexibele arbeidsvoorwaarden moeten er rekening mee houden dat het personeel vooral vrije dagen verkoopt.

Veel IT-bedrijven voeren een systeem van flexibele arbeidsvoorwaarden in. Dat biedt de werknemers de mogelijkheid prioriteiten vast te stellen en hun arbeidsvoorwaarden deels zelf in te vullen. Medewerkers kunnen ondermeer vrije dagen verkopen en met de opbrengst bijvoorbeeld hun pensioen of salaris aanvullen. Soms kunnen ze ook loon inleveren voor meer vrije tijd. De meeste bedrijven zijn net begonnen met het vaststellen van deze flexibele arbeidsvoorwaarden en hebben nog geen ervaring met dit keuzemodel. Voor werkgevers is het belangrijk om te kunnen inschatten of het personeel veel dagen gaat kopen of juist verkopen.
Origin sloot in mei 1998 een cao à la carte af. Uit de eerste ervaringen van het bedrijf blijkt dat de ongeveer zesduizend werknemers meer dagen kopen dan verkopen. Bij Roccade ligt dit anders. Het personeel verkoopt juist meer dagen; het ruilt vrije tijd voor meer salaris.
De Breed en Partners legde automatiseerders een aantal wensen voor. De ondervraagden mochten een keuze maken tussen twee secundaire voorwaarden en emolumenten, bijvoorbeeld geld of vrije tijd. Uit de resultaten blijkt dat 64 procent een hoger salaris belangrijker vindt dan vrije tijd. Deze mensen zullen, als ze de mogelijkheid krijgen, vrije dagen verkopen. Ongeveer 36 procent zal extra dagen kopen.
Een hoger salaris is verreweg de belangrijkste wens van de automatiseerders. Alleen de mogelijkheid om cursussen te volgen kan aan de populariteit van geld tippen. Als de informatici mogen kiezen tussen geld of scholing, kiest 54 procent voor het salaris. Ruim 72 procent acht een hoger loon belangrijker dan een beter pensioen.
De auto heeft als arbeidsvoorwaarde afgedaan. Automatiseerders hechten veel meer waarde aan vrije tijd (77 procent), opleidingen (87 procent) en een hoger salaris (95 procent) dan aan een duurdere wagen. Zelfs een beter pensioen is voor 77 procent belangrijker dan een auto, terwijl de veelal jonge automatiseerders niet bekend staan als mensen die aan hun oude dag denken.

Meer over

Arbeidsvoorwaarden

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    Productiviteitsgroei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitalisering en innovatie speerpunt bij Productiviteitsagenda

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs