In verschillende Belgische steden wordt vandaag geen post besteld. De stakende postbodes zijn vooral boos om het gebruik van Georoute, een softwarepakket voor het plannen van de bezorgroutes.
De Post wordt platgelegd door software… Niet door een bug in een bepaald pakket, maar omdat het gebruik ervan leidde tot een storm van protest uit vakbondskringen. Uiteraard zijn het niet zozeer de intrinsieke kwaliteiten van de software die de woede opwekken, maar de doelstellingen die de directie ermee hoopt te bereiken: een automatisering die leidt tot een verhoogde productiviteit en tot inkrimping van het aantal postbestellers.
Op de radio verklaarden de vakbonden niet principieel tegen de invoering van de software te zijn, maar ze hebben vastgesteld dat Georoute geen rekening houdt met parameters als het klimaat, het reliëf van het terrein, et cetera.
De Georoute-software is ontwikkeld door Giro, een Canadees bedrijf uit Montreal. Volgens Giro’s website (http://www.giro.ca) is Georoute het meest gebruikte pakket voor het uitstippelen van bestelroutes ter wereld, met licenties bij postbedrijven in Duitsland, Luxemburg, Ierland, het Verenigd Koninkrijk en dus ook België. De vorige versie van Georoute is al jaren in gebruik bij de Canadese en Portugese Post.
‘De software biedt krachtige optimaliseringshulpmiddelen die het aantal rondes die nodig zijn om een gebied te bestrijken, zo klein mogelijk houden. Hiermee bereikt men meestal een reductie van 5 procent voor postbestelling, en 15 procent voor andere rondes’, staat op de site te lezen. Eén van deze andere typen routes waarbij het pakket een hulpmiddel kan zijn is het ophalen van huisvuil.
Wat een nietszeggend artikel. Hoezo houdt die software geen rekening met genoemde factoren? Zoals wat? Noem eens enkele voorbeelden wat de “fouten”… Hoe zit het met de ervaring in andere landen, ondervinden ze daar hetzelfde probleem? Hoe wil het bedrijf de “fouten” gaan oplossen? Hoe was de reactie? Kortom, vragen te over.
Dit artikel valt in de categorie “nietszeggend”, zoals “Auto vervuilt het milieu: de auto vervuilt het milieu, auto’s worden gebruikt in vele landen.”. Zonder in te gaan op het hoe en waarom en het gebruik ervan. Het lijkt alsof in het artikel een alinea mist waar men ingaat op de klachten van de postbodes. Nu lijkt het meer een advertentie voor de software en lijken de Belgische postbodes zeurpieten zonder onderbouwing van de klachten…
Zonde.
Kun je wel lezen???? Dit lijken toch een aantal duidelijke argumenten. Prima artikel.
“ze hebben vastgesteld dat Georoute geen rekening houdt met parameters als het klimaat, het reliëf van het terrein, et cetera.”
Wat voor gevolgen één of ander onnozel computerprogramma kan hebben voor dit werk heeft weinig verbeeldingskracht nodig lijkt me.
Typisch weer vakbondsleden die zoals gewoonlijk de vooruitgang tegenhouden, hun klanten handen vol geld blijven kosten terwijl de laatsten machteloos zijn want ze kunnen niet met hun geld tegen dit soort aggressie stemmen. In een vrije markt zouden de stakende postbodes gelijk op straat staan, maar in Belgie houdt de overheid ze een hand boven het hoofd en de burger moet weer het gedwongen ongemak van onbezorgde en onopgehaalde post slikken. Tijd om het staatmonopolie van de postbedrijven definitief te breken.
Inderdaad Pieter;
Dit artikel valt in de categorie “nietszeggend”, daar ben ik het dus helemaal mee eens.
Nog erger is dat de Postbodes in België gaan staken omdat er een concurrerend pakketje op de markt komt…?!
–
Misschien moet ik maar nooit meer naar mijn baas afreizen, omdat er ernaast het gebouw een ander bedrijf is gaan settelen voor uitbetaling van andere werknemers.
–
Jeetje, Belgen, hoe dom ben je…..
@hetePost
Jeetje, Belgen, hoe dom ben je…
Waar slaat dit nou op ? Zijn Nederlanders dan slimmer dan Belgen omdat de post er anders werkt ??
Weeral een bevestiging van iets dat al heel lang leeft : SOMMIGE Nederlanders wanen zich superieur en grijpen de minste kans om dit te uiten
We wachten af, morgen moeten we voor het eerst de Geo-route lopen, maar moeten zelf kijken of het lukt zoals het beschreven staat. Als er wijzigingen aangebracht moeten worden kunnen we dat vertellen.
Het wil niet zeggen dat alles zal kloppen, maar ook niet dat dit een flutplan is. Eerst proberen en ondervinden hoe het is.
Wat betreft weersinvloeden en terrein, die zijn altijd anders, wij moeten kijken of de tijd haalbaar is, en overleggen keurig over eventuele problemen.
Sterkte, iedereen die Geo-route gaat lopen !!