Hewlett-Packard bouwt een nieuwe strategie rond de ‘adaptieve onderneming’. HP reageert hiermee op de ‘computing on demand’-strategieën van concurrenten als IBM, Sun en Computer Associates.
Het nieuwe plan van HP komt dan ook niet als een verrassing. Vooral IBM werkt zich de laatste tijd in het it-nieuws met aankondigingen rond zijn ‘on demand’-aanpak, flexibele computerkracht volgens de noden van het moment. Daarbij gebruikt de it-infrastructuur precies de noodzakelijke capaciteit, en gebeurt automatisch een reconfiguratie wanneer die noden veranderen. Het bedrijf betaalt dan alleen voor de capaciteit die het gebruikt, en dat zou een snellere ‘return on investment’ van it-investeringen en een kostenbesparing moeten opleveren.
Bij HP moet de combinatie van hardware en de OpenView software die flexibele aanpak waarmaken. Maar speciaal voor de ‘Adaptive Enterprise’ komt er ook een nieuwe reeks productmogelijkheden en diensten. Zo moet HP’s beheersoftware OpenView problemen in de it-infrastructuur kunnen opsporen en zelf kunnen herstellen. Ook wanneer de noodzakelijke capaciteit plots piekt, moet de it-infrastructuur zich automatisch aanpassen.
Sommige analisten maakten alvast de opmerking dat HP’s ‘adaptieve onderneming’ toch eerder een marketingplan dan een vernieuwende productfamilie is.
Tegelijk met het ‘Adaptive Enterprise’-plan, kondigde HP aan dat het met Procter & Gamble een outsourcing-contract heeft afgesloten ter waarde van drie miljard dollar.