"We staan in 2003 nog maar aan het begin van de technologische revolutie. Ik ben erg optimistisch. Je moet alleen maar denken aan het gebruik van draadloze RF ID chips. Elk product wordt een dienst."
Dit stelde Accenture managing partner technology & research James Hall tijdens het Cebit ICT Forum in Hannover aan de vooravond van ’s werelds grootste ict-beurs Cebit 2003.
Nokia denkt eraan zijn mobiele toestellen uit te rusten met RF ID chips zodat het altijd en overal weet waar het toestel zich bevindt, vanaf het moment dat het de fabriek verlaat tot bij eventueel diverse eindgebruikers. "Sommige muziekmaatschappijen willen er zelfs cd’s mee uitrusten. En we werken samen met een casino die alle uniformen van de werknemers uitrust met dergelijke RF ID’s. Stel je voor, bedrijven hebben een levenslange relatie met hun product. Wat een massa informatie komt dan beschikbaar." Volgens Hall zou de transmissie van de gegevens 5 tot 25 cent kosten. Op dit moment is een toereikend netwerk nog niet voorhanden, maar hij is er echter wel van overtuigd dat een dergelijke infrastructuur snel beschikbaar komt.
Het ‘always on’ scenario zal de business volgens Hall niet makkelijker maken. Integendeel, de agenda zal steeds meer aandacht vragen. "Maar uiteindelijk zal elk product ook een dienst worden." En dat betekent opnieuw een grotere impact van de informatie technologie. "De integratie is vandaag het grootste probleem. 40 procent van de totale kosten van bedrijfstoepassingen draait rond de verbinding van de applicatie met de andere toepassingen." De rol van de cio is fundamanteel. "Een cio die denkt dat hij alleen maar de beste diensten moet leveren, mist de bal", aldus Hall.
Hyperdepyp hoera: de volgende technologische revolutie. Ik denk dat de privacyaspecten echter doorslaggevend zullen zijn – en mocht dit toegestaan worden, dan is de meest valide business case die van netwerk jamming devices. De registratiekamer is in ons land helaas te onbekend, maar de spelregels zijn echt duidelijk – niet toegestaan.
Ik bedoel maar, welke consument zit hierop te wachten?
Duidelijk weer een technische gadget waar alleen de leverancier(s) van producten op zitten te wachten.
Laten we techniek inzetten ten dienste van de consument/klant, dan wordt het leven een stuk eenvoudiger en producten niet onnodig duurder.