IBM en Microsoft vormen een bedreiging voor de toppositie van Orcale op de database-markt. Dat concludeert IDC uit onderzoek.
Oracle bleef volgens de marktonderzoeker in 2002 weliswaar op nummer één staan, maar IBM en Microsoft wisten hun aandeel in de database-markt wel aanzienlijk uit te breiden. Volgens de voorlopige cijfers daalde het marktaandeel van Oracle over 2002 met 5 procent (vergeleken met het jaar daarvoor), tot 39,4 procent. Het marktaandeel van IBM en Microsoft groeide in 2002 met respectievelijk 9 en 15 procent. Daardoor heeft IBM nu 33,6 procent van de markt in handen, en Microsoft 11,1 procent.
De top-vijf van de relationele database-bedrijven (met Sybase en NCR Teradata op nummers vier en vijf) is goed voor bijna 90 procent van de wereldwijde database software-verkoop.
IDC verwacht dat de concurrentie tussen IBM, Oracle en Microsoft nog verder toeneemt. IBM kan vooral marktaandeel verwerven bij de middelgrote bedrijven, terwijl Microsoft, dat werkt aan een 64-bit-versie van zijn database, meer aandacht wil schenken aan de grote ondernemingen.
Het blijft nu uitkijken naar de marktcijfers van Gartner voor 2002. Vorig jaar stelde Gartner dat IBM in 2001 de toppositie van Oracle in de database softwaremarkt had ingenomen – een stelling waar Oracle heftig tegen protesteerde.