Copyright-wet tegen laserprintercassettes

Printerproducent Lexmark wil via de Amerikaanse Dmca-wet de productie van vervangingscassettes door derden tegenhouden.

De Digital Millennium Copyright Act (Dmca) wet werd in 1998 goedgekeurd door het Amerikaanse congres en verbiedt het kraken van mechanismen die de intellectuele rechten (copyrights) van bedrijven of personen beschermen. De wet is omstreden. Tegenstanders stellen dat de wet ook een aantal geaccepteerde methoden voor het omzeilen van beschermingsmechanismen onmogelijk maakt, zoals het maken van thuiskopieën.
 
Printerbouwer Lexmark beroept zich nu op deze wet om Static Control Components, een producent van vervangingscartridges, aan banden te leggen. Een deel van de aanklacht betreft het gebruik van nagebouwde of functioneel gelijkwaardige chips in de cartridges die een goed gebruik ervan met de software in de printers waarborgen. Lexmark stelt dat de werking van de chips deel uitmaakt van de eigen intellectuele rechten.
 
Anderen zien die chips als pionnen in de strijd van printerfabrikanten om klanten te binden en concurrenten te hinderen. In dit geval kan een consument voor de noodzakelijke verbruiksgoederen enkel terecht bij de oorspronkelijke producent of door hem gedoogde leveranciers. Dat kan de kosten van de levensduur van een systeem sterk beïnvloeden.
 
Krijgt Lexmark van de rechter gelijk, dan staan concurrenten voortaan buitenspel. Verliest Lexmark, dan biedt het concurrentie meer mogelijkheden.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Reacties

laten ze reele prijzen vragen voor de printers dan kunnen er ook reele prijzen worden gevraagd voor cartridges; de beste wint (dat was toch zo mooi van het kapitalisme?)

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2003-01-10T00:00:00.000Z José Delameilleure
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.