Apple neemt afstand van Microsofts webbrowser

Apple heeft gisteren op de Macworld-beurs in San Francisco zijn eigen webbrowser onthuld. Hiermee neemt de Macintosh-fabrikant afstand van Microsofts Internet Explorer (IE).

Die marktdominante browser is sinds 1997 standaard meegeleverd in het Mac-besturingssysteem van Apple (http://www.computable.nl/artikels/archief7/d33ag7cr.htm). Microsoft nam toen voor 150 miljoen dollar een belang van 7 procent in het bedrijf. De twee platformenleveranciers sloten toen ook een software-overeenkomst met een looptijd van vijf jaar, die dus vorig jaar is verlopen.
 
Daarnaast schikten ze de rechtszaak over gebruik van Apple's intellectueel eigendom in Microsofts Windows. Vervolgens verscheen ook een aanmerkelijk vernieuwde versie van applicatiepakket Office voor het Mac OS.
 
Apple's nieuwe browser, genaamd Safari, is volgens Apple-president Steve Jobs drie keer zo snel als IE op het Mac OS. Safari is gebaseerd op de open source Konqueror-browser van de grafische Linux-interface annex applicatielaag KDE (K Desktop Environment). De nieuwe Mac-browser is gratis te downloaden voor Mac OS X 10.2, Jaguar.
 
De computerleverancier onthulde ook een eigen presentatieprogramma, genaamd Keynote. Die applicatie kan presentaties importeren en exporteren in Microsofts Powerpoint-bestandsformaat. Keynote ondersteunt ook Adobe's pdf-formaat en Apple's eigen Quicktime-formaten. Keynote kost 99 dollar.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Apple's nieuwe webbrowser Safari is razendsnel, niet alleen in gebruik maar ook in het opstarten. Het voordeel van volledige integratie in het OS dat IE heeft bij Windows heeft Safari bij MacOS X, zo lijkt het. Er is op Mac OS X geen applicatie die zo snel start, zo snel over het scherm flitst en toch zo'n kleine 'footprint' heeft (2.9 Mb) als Safari. Echt totaal wat anders dan de andere IE-alternatieven als Netscape, Mozilla, Opera, Chimera en iCab.
Vanaf nu biedt Mac OS X standaard alle functionaliteit om zonder Microsoftprodukten het Internet op te kunnen. Eerder al introduceerde Apple met stille trom produkten als Mail, Addres Book, iCal (de electronische agenda) en iChat (AOL-compatible, 'uiteraard' niet voor MSN). Microsoft's Internet Explorer, Outlook Express, Entourage (de PIM uit de Office-suite) en MSN Chat hebben ineens het nakijken.
Met de introductie van Keynote (het tegenwicht van MS Powerpoint) heeft Apple vervolgens de aanval ingezet op de rest van de Office-suite. Maar wat zal Apple doen om 'killer applications' als MS Word en vooral het volledig uitgekristalliseerde MS Excel overbodig te maken? De Macintosh-gemeenschap hoopt op wat beters dan het lauwe AppleWorks dat een lange historie heeft. De eigenwijze Steve Jobs heeft echter al menigmaal verrast dus we mogen wat verwachten.
Ook interessant is de vraag hoe de Macintosh Business Unit (het bedrijfsonderdeel van Microsoft dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van Macintosh softwareprodukten) op deze ontwikkelingen zal reageren. Is dit gezonde concurrentie? Aanleiding om meer effort te steken in het innoveren van Mac MSIE en andere Apple MS produkten? Of is dit reden genoeg voor MacBU om het bijltje er bij neer te gooien? Ook niet ondenkbaar omdat de MacBU enigszins stuurloos is na het vertrek onlangs van topman Kevin Browne.
Het wordt in elk geval een interessante tijd in Macintosh-land.

De beta-release van Safari ziet er veelbelovend uit en is idd ontzettend snel. Er is nog wel werk aan de winkel maar er is aan een speciale bug-reporter gedacht.
Keynote (USD 99) geeft werkelijk gelikte professioneel ogende presentaties in vergelijking met PPT.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2003-01-08T00:00:00.000Z Jasper Bakker
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.