Imation, leverancier van verwisselbare data-opslagmedia, heeft over het tweede kwartaal dat eindigde op 30 juni 2003 een nettowinst gerealiseerd van 18,9 miljoen dollar, bij een omzet van 268 miljoen dollar.
De omzet is ten opzichte van het tweede kwartaal 2002 licht gestegen. Deze bedroeg toen 261,4 miljoen dollar. In dezelfde periode lag vorig jaar de winst wel hoger (20,1 miljoen dollar) maar dat kwam door eenmalige baten. Er kon toen 5,5 miljoen dollar extra worden bijgeschreven die voortvloeiden uit juridische schikkingen en eerdere herstructureringen. Hierop gecorrigeerd laten de kwartaalcijfers van verleden jaar een bedrag zien van 14,6 miljoen dollar nettowinst.
In vergelijking met deze aangepaste bedragen, is de winst uit gewone bedrijfsvoering in dit kwartaal met 29,5 procent gestegen. Deze resultaten zijn met name te danken aan gunstige wisselkoersen, lagere verkoop- en algemene bedrijfskosten en een verbeterde winstgevendheid van persoonlijke opslagproducten.
Bill Monahan, Imations bestuursvoorzitter en ceo: "De resultaten van het tweede kwartaal zijn bemoedigend, zelfs in de huidige, moeizame economie en tonen de voordelen van ons bedrijfsmodel. Het einde van het eerste kwartaal was met name in de zakelijke tapemarkt zwak, vanwege het begin van de oorlog en Sars, kwesties die grote onzekerheid met zich meebrachten. We zijn echter geëindigd met een sterke maand juni, wat ons doet vermoeden dat de vraag naar onze producten onveranderd is en dat de bestedingen alleen zijn uitgesteld."
"Wereldwijd zijn de optische media, Ultrium-tapes en Sdlt-tapes de sterkste groeiers. De optische producten hebben de relatief geringere vraag naar tapeproducten gecompenseerd en de productiviteitsverbetering heeft gezorgd voor gezonde marges. We hebben in het tweede kwartaal enige, maar geen significante omzetgroei kunnen boeken uit onze relatie met Moser Baer. Wij verwachten dat de voordelen van deze samenwerking, die zich met name op de optische producten richt, in de tweede helft van dit jaar zichtbaar zal worden."