Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Kasparov kan niet winnen van schaakcomputer

20 november 2003 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable/Data News
Redactie Computable/Data News

Gari Kasparov is er opnieuw niet in geslaagd om te winnen van een schaakcomputer. Zijn duel tegen X3D Fritz eindigde in een 2-2 gelijkspel na een blunder van de grootmeester in de tweede partij.

Het schaakduel tussen mens en machine in New York is in een gelijkspel geëindigd. De Azerbeidzjaanse topschaker Gari Kasparov is er voor de derde keer op rij niet in geslaagd om te winnen van een computer.
 
Deze keer zag het er na twee partijen voor Kasparov al slecht uit. De eerste partij eindigde nog in remise, maar in de tweede blunderde Kasparov en kwam de computer 1,5-0,5 voor. Kasparov nam in de derde partij echter revanche. In de vierde en tevens afsluitende partij hielden de kemphanen elkaar weer in evenwicht. Dit betekende een eindstand van 2-2. Hij houdt er 150.000 dollar aan over. X3D Fritz van het Duitse bedrijf Chess Base wint de volle 200.000 dollar, omdat het niet heeft verloren van de uitdager.
 
Het is zeven jaar geleden dat Kasparov nog kon winnen tegen een schaakcomputer. In ’96 won hij met 4-2 tegen Deep Blue van IBM, maar een jaar later ging hij met 3,5-2,5 onderuit. In februari moest hij genoegen nemen met een 3-3 gelijkspel tegen Deep Junior. In New York werd het iets speciaals. Kasparov kreeg geen klassiek schaakbord voor zich, maar kreeg dank zij een 3D-brilletje een virtueel schaakbord te zien. Met een joystick kon hij in- of uitzoemen op het bord. Hij heeft z’n zetten gewoon gedicteerd.
 
X3D Fritz wordt door waarnemers niet als de beste schaakcomputer aangeduid. Deep Junior staat volgens kenners duidelijk nummer één. Toch heeft de normale versie van Fritz het eerder dit jaar ook al een gelijkspel afgedwongen tegen de Russische wereldkampioen Vladimir Kramnik.
 
Tegenover het persbureau Reuters (geciteerd in de Tijd) sprak Kasparov de volgende gevleugelde woorden: "De machines worden steeds beter, maar de mens leert ook voortdurend bij."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    2 reacties op “Kasparov kan niet winnen van schaakcomputer”

    1. kike schreef:
      31 december 2003 om 18:04

      ik geloof er niks van ik zelf een zeer sterke schaakcomputer en soms win ik is

      Login om te reageren
    2. Hijnekamp schreef:
      30 september 2010 om 08:55

      Is gebaseerd op gemmiddeld winnen, volgens ELO en FIDE-basis. zie wikipedia voor verdere uitleg.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelSoftware & Development

    Oproep: Wie herkent de ‘schaakmachine’?

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs