Webhosting is het afgelopen jaar in populariteit gegroeid. Vooral het kleinbedrijf, industrie en overheid lieten een forse groei zien. Ondanks deze ontwikkeling maakt de hostingmarkt echter een weinig gezonde indruk.
Het aantal bedrijven, dat de website op de servers van of bij internetaanbieders plaatst, is tussen september 2001 en september 2000 sterk gegroeid. In september 2001 koos 15 procent van de ruim tienduizend bedrijven voor webhosting.
Een jaar later is dit toegenomen tot 27 procent. Dit komt overeen met een marktgroei van 80 procent, als je alleen kijkt naar het absolute aantal afnemers en de omzet buiten beschouwing laat. Dit blijkt uit de ICT Navigator, die marketingbedrijf Comstruction baseert op onderzoek door Computerprofile.
De aanbieders van dit soort diensten zijn echter niet zo zeker van hun zaak. Jurgen Hof, verkoopdirecteur bij Demon, denkt dat de consolidatieslag onder internetaanbieders zich dit jaar verder uitbreidt. Vooral bedrijven die zich in het verleden op content gestort hebben zullen het moeilijk krijgen.
Ook voor spelers zonder een eigen platform en op hosting gespecialiseerde bedrijven ziet Hof dit jaar het doek vallen. "Er is een tijd gedacht dat hosting en andere vormen van dienstverlening zonder eigen infrastructuur uit te voeren waren, maar de hoge kosten voor goede verbindingen met internet wegen niet op tegen de inkomsten uit hosting die bovendien ook nog onder druk staan.
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 7 februari 2003.