Dienstverlener Syntegra scherpt organisatie aan

Meer dienstverlening met minder budget? Een urgente vraag bij klanten, meldt Syntegra in een radiospotje. Het uitzenden van de commercial, drie weken lang, geeft aan dat de automatiseerder zich weer fitter voelt.

"Keuzes maken, daar draait het uiteindelijk om", zegt algemeen directeur Benelux Robert Pols.
Afgelopen 1 maart sloot Rob Pols - sinds 1998 in dienst bij Syntegra Nederland, vanaf begin 2000 als algemeen directeur - een afslankoperatie af waardoor het bedrijf zich soepeler kan bewegen binnen het huidige marktniveau. "In de loop van 1999 merkten wij al dat projecten aan het opdrogen waren", beweert hij. "Het jaar daarop hebben we extra op de kosten gelet. De markt herstelde zich echter niet, waarna de maatregelen werden verscherpt. Begin 2002 wist ik dat de markt de komende jaren niet weer zou groeien naar het niveau van 1998/99." Pols besloot tot een nieuwe reorganisatie. Eerst via vrijwillige vertrekregelingen, maar die werkten niet voldoende. In de zomer volgde daarom een sanering. Uiteindelijk zijn er van de 170 overbodig geworden medewerkers 144 afgevloeid. De rest is intern herplaatst of via natuurlijk verloop vertrokken.
Daarnaast zijn de activiteiten anders opgezet. Pols: "Syntegra was een op een breed front actieve dienstverlener. Deze koers hebben we herbezien vanuit de vraag: wat willen we nu echt neerzetten in de Nederlandse markt?" 'De automatiseerder zocht zijn kracht in de beperking en besloot zich te richten op een select aantal markten: de overheidssector en de financiële wereld als de belangrijkste, gevolgd door de groeimarkten 'handel, industrie en transport', media en de gezondheidszorg. "Waar het niet lukt, daar gaan we weer weg", stelt Pols.
Die gerichte marktbenadering gaat gepaard met een ingekrompen oplossingenaanbod: beheer- en migratiediensten, applicatie-integratie, elektronisch leren en detachering. Bij deze laatste activiteit werpt Syntegra zich op als een soort uitzendbureau. "Klanten vragen aan ons of de inhuur van ict-personeel via ons kan lopen. Ze hoeven dan niet al die detacheerders aan te sturen. Dat scheelt een hoop tijd en papierwerk." Over de verwachtingen rond digitaal leren blijft Pols positief gestemd. "We hebben er nu zo'n drie jaar in geïnvesteerd. De vraag begint te komen. We organiseren al cursussen voor Heineken en het ministerie van Sociale Zaken. Hoewel bedrijven snijden in trainingsbudgetten, blijft de noodzaak van opleiden toch bestaan. Elektronisch leren beperkt de kosten."
Op het technologiefront heeft Syntegra een keuze gemaakt voor Microsoft als applicatieomgeving. "In andere dingen, zoals Sun/Unix en Lotus Notes, zijn we te kleinschalig. Daar zit geen groei in, dus zijn we ermee gestopt. Je hoeft niet alles zelf te doen, daar ben ik van overtuigd. Het is beter te focussen op een aantal proposities en voor andere zaken samen te werken met partners. Dat geldt evenzeer voor trainingen: het is niet des Syntegra's om te concurreren met partijen die een zaal afhuren waar je een cursus Excel kan doen voor 100 euro. Maar als klanten dat willen, dan huren we dat in."
Het afgelopen jaar wist de ict-dienstverlener bij de overheid - zowel op rijks, provinciaal als gemeentelijk niveau - nog de nodige opdrachten binnen te halen, waaronder Microsoft-licentieverleningsprojecten en desktopvernieuwingsopdrachten. "Onze omzet is nu redelijk in lijn met de ontwikkelingen van de laatste zes maanden. Hoewel het aantal tenders in vergelijking met een jaar geleden is gehalveerd, hebben we de daling omgezet in een vlakke groei. Bovendien verwachten we weer winstgevend te worden, al blijven de marges onder druk staan." .
Verwacht Pols dit jaar nog een herstel? "In 2003 vindt geen herleving van de groei van de ict-budgetten plaats. Dat wordt 2004. Voorts verwacht ik in navolging van Logica en CMG een verder samengaan van grotere dienstverleners. Of je moet nichespeler willen worden."
De Nederlandse organisatie (omzet: circa 130 miljoen euro, 750 medewerkers) komt voort uit de overname van de Rijnhaave Groep in 1996. De Syntegra Groep is een volle dochter van British Telecom en behaalde vorig jaar met vijfduizend werknemers een winstgevende omzet van bijna één miljard euro. Volgens Pols staat verkoop niet ter discussie, ondanks de schuld van 12,9 miljard van het moederbedrijf. "Wij zijn niet de interne automatiseerder van BT, maar een zelfstandig opererende systeemintegrator voor grote klanten."

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Reacties

Verandert niets aan het feit dat er een miljard is omgezet met 5000 man.
Maar ook dat miljard zal wel met allerlei handig boekhoudkundige kunstgrepen gerealiseerd zijn.

Met 1 Miljard wordt de omzet bedoeld, niet de netto winst. De omzet was "winstgevend", maar dat kan net zo goed 1 Euro brutowinst geweest zijn en zeker geen 1 Miljard.

Weet Jos Verstappen hoe je met 5000 man een winstgevende omzet van bijna 1 miljard euro kan behalen in een jaar(200.000 euro/p/p/jaar).
Het zijn blijkbaar niet alleen de licenties van MS die te hoog zijn.

natuurlijk wordt aangegeven dat microsoft het geprefereerde onderdeel is, dit bepaalt tenslotte 80% van de omzet.

Telegraaf.nl vandaag "Microsoft versoepelt licentievoorwaarden" Microsoft kan het zich niet veroorloven om marktaandeel te verliezen. Microsoft is een logische keuze dus.

Een betere titel zou zijn geweest "Syntegra vaart blind op Microsoft".
Heeft Syntegra al gedacht aan een nog neerwaartser gaande economie en dat bedrijven van de dure contracten met Microsoft af willen?

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2003-03-14T00:00:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.