In de vierde jaarlijkse uitgave van de ‘e-readiness’-classificatie van de Economist Intelligence Unit deelt Nederland de derde plaats met de Verenigde Staten en Groot Brittannië.
‘E-readiness’, of de mate waarin een markt ontvankelijk is voor op het internet gebaseerde opportuniteiten, houdt rekening met een reeks van factoren, gaande van de kwaliteit van de it-infrastructuur tot de ambitie van de initiatieven van de overheid en de mate waarin het internet echt commerciële efficiëntie creëert. De Economist Intelligence Unit stelde de criteria voor deze "e-readiness" ranglijst op in samenwerking met het IBM Institute for Business Value.
Zweden staat in de nieuwe ranglijst op de eerste plaats, gevolgd door Denemarken op twee. Nederland, de Verenigde Staten, die in 2000 nog aan de top stonden, en het Verenigd Koninkrijk delen de derde plaats.
Opvallend is ook dat economische moeilijkheden de vooruitgang van het internet enigszins vertragen, maar het zeker niet lamleggen. Een e-gezind overheidsbeleid blijkt de nieuwe drijfkracht achter e-readiness, en dat zowel in de ontwikkelde landen als in de ontwikkelingslanden.
"E-transformatie is een stille revolutie geworden", zegt Daniel Franklin, Editoriaal directeur van de Economist Intelligence Unit. "De uitzinnigheid van de voorbije dotcom-jaren is achter de rug, maar op de achtergrond wordt er nog steeds intensief gewerkt aan het afstemmen van het internet om de doeltreffendheid in het bedrijfsleven en de overheid, op te voeren. Het internet biedt oplossingen voor deze twee prioriteiten die in deze moeilijke conjunctuur voorop staan: de kosten drukken en de klanten bereiken."