KLM besteedt zijn kantoorautomatisering voor de helft definitief uit aan IBM. Eerder was de luchtvaartmaatschappij voor de andere helft in zee gegaan met Fujitsu.
Computable meldde reeds in juni dat KLM als tweede leverancier IBM inschakelde. Beide partijen zijn een contract met een waarde van veertig miljoen euro voor vier jaar aangegaan. De luchtvaartmaatschappij verwacht door de uitbesteding van het werkplekbeheer acht miljoen euro te kunnen besparen. In totaal gaat het om zo’n zevenduizend werkplekken.
IBM is al langer ict-partner van KLM. Big Blue nam in 1999 reeds het werkplekbeheer voor het bedrijfsonderdeel Cargo over. Die samenwerking verloopt naar tevredenheid, wat KLM deed besluiten het contract uit te breiden.
De keuze tot uitbesteding van de kantoorautomatisering – door KLM niet meer als kernactiviteit gezien – hoort bij het sinds 2001 ingezette beleid om te komen tot een efficiënter werkende ict-infrastructuur. Standaardisatie en uitbesteding zijn middelen hiervoor.
De luchtvaartmaatschappij snijdt ook in het ict-personeel, een operatie die KLM versneld uitvoert omdat het op alle fronten stevig moet bezuinigen. Bijna vierhonderd arbeidsplaatsen sneuvelen daardoor.
Rik Sanders