Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Kredietcrisis is geen ICT-crisis

27 november 2008 - 12:40ActueelInnovatie & Transformatie
Johannes van Bentum
Johannes van Bentum

De kredietcrisis die op dit moment ict-bedrijven treft, is niet te vergelijken met de crisis uit 2001. Dat zegt directeur Thomas Mosch van het Duitse onderzoeksbureau Bitkom Research. “Het gaat nog steeds om verwáchte financiële gevolgen van de kredietcrisis en een mogelijke recessie.”

De crisis die ict-bedrijven op dit moment parten speelt lijkt in niets op de crisis die de sector doormaakte in de periode van 2001 tot 2003. De crisis draait op dit moment volledig om verwachtingen, vertelt directeur Thomas Mosch van het Duitse onderzoeksbureau Bitkom Research. “De meerderheid van de bedrijven heeft op dit moment nog nergens last van, maar neemt wel alvast maatregelen.”

De aard en de gevolgen van de crisis zijn daarmee totaal anders dan die van de crisis die de branche in 2001 trof. Toen ontstond de crisis in de ict-sector. In de huidige crisis ligt de oorzaak van de crisis buiten de sector. “Het is een financiële crisis, geen ict-crisis”, zegt Mosch.

Oplossing

Wat hem opvalt is dat de crisis niet alle delen binnen de ict-branche even hard treft. Ict wordt binnen bedrijven veelal ingezet om kosten te besparen. “Ict-leveranciers zijn daarmee een deel van de oplossing, niet van het probleem”, zegt Mosch. Bijvoorbeeld bedrijven die zich bezighouden met outsourcing zouden hierdoor van de crisis kunnen profiteren.

Ook hakt de financiële crisis er niet in elk land even hard in. In West-Europa zijn de gevolgen van de crisis voor ict-bedrijven op dit moment nog beperkt. In Oost-Europese landen als Polen en Hongarije hebben de ict-ondernemers volgens Mosch al zware klappen gekregen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kredietcrisis lijkt aan HP voorbij te gaan

    AchtergrondCarrière

    Kredietcrisis: kansen voor consultants

    Rajesh Patel
    ActueelCarrière

    Exact schrapt banen door kredietcrisis

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    Leveranciers helpen ICT’ers kredietcrisis beperken

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Vijf kredietcrisis-tips voor security

    Computable.nl
    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    VMware voelt kredietcrisis

    2 reacties op “Kredietcrisis is geen ICT-crisis”

    1. Amber schreef:
      28 november 2008 om 15:53

      “de crisis die de branche in 2001 trof. Toen ontstond de crisis in de ict-sector. In de huidige crisis ligt de oorzaak van de crisis buiten de sector.”

      Eehm….. was er in 2001 niet iets met vliegtuigen en torens aan voorafgegaan? Ik herinner me ook iets van angst voor terrorisme. Die angst kwam toch van buiten de ICT -sector

      Misschien begrijp ik meneer Thomas Mosch niet helemaal. Wil/kan iemand dit uitleggen?

      Login om te reageren
    2. Jacob schreef:
      1 december 2008 om 20:11

      De crisis binnen de ICT-sector van 2002 werd grotendeels veroorzaakt door Internet- en Telecom hype. Goede bedrijven werden toen kapot gemaakt door fake bedrijven die alleen heel veel geld van beleggers uitgaven om marktaandeel te kopen en nooit geld verdiend hebben. De financi?le instellingen zaten daarachter. De grote schandalen zoals rond World Online (op de markt gebracht door ABN) en 9/11 maakten een einde aan de hype. Daarbij was er al een overschot vanwege de Millenium hype. Die was wel door onze branche veroorzaakt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs