Managed hosting door True

Ook Ordina wil tariefsverlaging onderaannemer

 

Ordina verwacht, net als Atos Origin, van zijn onderaannemers dat zij hun tarieven met minimaal tien procent zullen verlagen. De dienstverlener heeft daartoe aan de subcontractors een brief gestuurd. De klanten van Ordina zouden lagere tarieven verwachten.

Dienstverlener Ordina heeft zijn onderaannemers een brief gestuurd waarin het bedrijf de partners vraagt de tarieven voor 2009 met tien en vijftien procent te verlagen. Daarmee doet het bedrijf hetzelfde als dienstverlener Atos Origin. Ook de onderaannemers van deze dienstverlener ontvingen een dergelijke brief.

In de brief schrijft Ordina dat de klanten per 1 januari lagere tarieven verwachten. Hoeveel de tarieven van de klanten worden verlaagd, verschilt per klant, schrijft de dienstverlener. Toch kiest het bedrijf voor een algemene bijstelling van de tarieven voor 2009. Daarbij maakt het wel een verschil tussen eenmanszaken en grotere bedrijven. Zzp'ers en freelancers moeten hun tarieven met tien procent verlagen. Van leveranciers verwacht Ordina dat het tarief met vijftien procent wordt verlaagd.

Tot 17 december

Onderaannemers hebben tot 17 december om te reageren op deze brief. Een onderaannemer van Ordina meldt aan Computable dat hij verwacht dat de tarieven niet verlaagd zullen worden als een subcontractor zich meldt. Hij is nog in afwachting van een reactie van de dienstverlener.

Atos Origin stuurde onderaannemers eenzelfde brief. Deze dienstverlener verwacht van iedereen een tariefsverlaging van tien procent.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2802952). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Als er een schaap over de dam is... waar een kreditcrisis al niet goed voor is.
Eerst het uiteenspatten van de hypotheken bubble, nu de virtuele olie bubble, en is nu de "ict dienstverleners en cv-tussen-handel" bubble aan de beurt??

Freelancers en Zpp-ers, subcontractors en partners... "maakt den borst maar nat" er komen spannenden en enerverende tijden voor u aan, met meer mogelijkheden dan voorheen.

"Zzp'ers en freelancers moeten hun tarieven met tien procent verlagen. Van leveranciers verwacht Ordina dat het tarief met vijftien procent wordt verlaagd."
Als subcontractor word je nog (op prijs of kunstje) gediscrimineerd ook door dit bedrijf. En je kunt als bedrijf zoveel (onuitgesproken) verwachtingen hebben. Het blijft altijd een verzoek, en de vraag is of de andere partij hieraan wil voldoen ;-)

Ik hoop dat deze positieve "prijs-tarief-verlagings trend" de kostenbewuste ict_klanten gaat uitnodigen om voortaan rechtstreeks met eindpartijen (freelancers en Zpp-ers, subcontractors en partners) zaken te gaan doen,

Zo besparen zij kosten, word de winstmakende "man in the middle" overbodig en hebben beide belanghebbende partijen gewoon - lekker simpel - rechtstreek contact met elkaar.

Wat een mooie impuls voor de ict marktsector.

Doet me toch een beetje denken aan de benzine prijzen of zo. Gaat een vat ruwe olie in prijs omhoog, dan wordt direct de prijs opgeschroeft. Gaat de prijs omlaag, dan duurt het natuurlijk een half jaar voordat dat effect heeft. Dat wordt dan als normaal uitgelegd. Zo ook hier. De krediet crisis is nog niet eens merkbaar, of bedrijven gebruiken het al om links of rechts, ZZP-er of werknemer, op de (loon) kosten te bezuinigen.

Inderdaad @Ronald, waar die crisis al niet goed voor is.

Als je als zzper goed werk levert word de prijs toch betaald!!!

En we zijn niet allemaal afhankelijk van deze melk koeien

Klanten verwachten nooit lagere tarieven. Als ze dat willen dan gaan ze onderhandelen. Als Atos en Ordina denken dat hun onderaannemers 10% van hun tarieven af kunnen doen, dan hebben AenO in het verleden geen goede prijsafspraken gemaakt. Lijkt mij sterk !!

Ik zie in ieder geval de 10 procent verlaging als een ontbindende voorwaarde van ieder relatiebeding.
Ik deel de fee van de intermediair met mijn opdrachtgever. Zo verdien ik 10 procent meer en betaald hij 10 procent minder. Iedereen blij... behalve Ordina natuurlijk. De beurs ziet het al aankomen, dit jaar al -83% rendement.

Bij een eindklant nog gezien dat Consultancy-organisaties hun prijzen wel degelijk opschroeven met 3 a 3.5% (inflatie correctie).
Bovenstaand bericht is duidelijk een signaal dat zij oneigenlijke argumenten gebruiken om tot een hogere marge te komen voor zichzelf ten koste van onderaannemers en ZZP'ers.

Ordina wil de tarieven van freelancers met 10% naar beneden hebben, en de tarieven voor eigen medewerkers van leveranciers zelfs met 15%!!!


Mijn klant heeft het zeker niet gevraagd. ze vinden het niet erg en zijn zelf boos geworden. want als ik nu weg ga, dan kan hun dienstverlening in gevaar komen. Ik kan nu per 1 januari dus weggaan zonder een opzeg termijn.

Prachtig om te zien hoe de ICT-dienstverleners onder het mom van de kredietcrisis hun kwakkelende winstmarge willen opkrikken. Lukt dit niet dan kunnen ze meteen hun personeel herplaatsen door alle ZZP'ers die wegvallen.

Jammer genoeg, werkt dat in de praktijk niet. Je ziet nu alle kleine clubjes ZZP'ers opstaan die zelf de dialoog met de klant aangaan. Sneller flexibeler en met meer kennis.

Met deze houding van de ICT-dienstverleners komen ze er echt niet.

Ik heb de Atos'en en Ordina's van deze wereld regelmatig nodig omdat ze 'preferred suppliers' zijn van mijn eigelijke klanten. De toegevoegde waarde die ze dan leveren is verminderen van het aantal facturen voor de inkoopafdeling van die klant. En dat voor tussen de 10-30% van het factuurbedrag.

Als de klanten lagere tarieven verwachten kunnen ze ook paal en perk stellen aan de opslagen van deze intermediairs (regelmatig meerdere op ??n onderaannemer).

Wat betreft de onderaannemers die Atos en Orina voor eigen rekening inhuren staat het ze vrij de tarieven te hanteren die ze acceptabel vinden. Prijs en kwaliteit zijn echter wel vaak gerelateerd...

Ben nu al een gesprek aangegaan met mijn klant. die vind niet erg om rechtstreeks zaken te doen. 10% voor hem en 10% voor mij ziet hij wel zitten. hij is bereid mijn contract voor een jaar verlengen.

Lekker laten gaan die grote jongens, ik wil er niet eens meer voor werken, ik ben ook zzper en heb zelfs mijn tarief pas verhoogd omdat ik dat al 4 jaar niet gedaan had, geen probleem, als je goeie service verleend houd je gewoon werk, en dat kun je van die grote jongens niet zeggen.

en @Robert ook ik behoor tot zo'n groepje zzpers die met elkaar werken niks mis mee en erg handig, geen gedoe met zieke werknemers en weinig overhead, ieders eigen risico dus verantwoordelijk zat.

Ik hoop dat klanten nu toch echt eens in gaan zien dat hun 'preferred supplier' caroussels uitbreiding behoeven met de typische intermediars als Harvey Nash, Elan, Percon, Jenrick, IT-Staffing, etc. Ik zie regelmatig de CV's van de Atos'en, CAP's, Ordina's, CSC'c met 'achter deze man/vrouw staan 4500 mensen en kennis voor u klaar' ; flauwekul van de bovenste plank natuurlijk. De meerwaarde van de grote spelers zit vooral in de grote marge die ze voor zichzelf claimen. Klanten, vertrouwt uw preferred detacheerder zoals u uw bank vertrouwt!

@Theo
Dat leest als wederzijds schenden van het concurrentie beding> Wellicht heb jij dat niet getekend maar jouw klant wel, zeker als er sprake is van een mantel overeenkomst

O o, wat voelen de freelancers hier zich aangevallen. Graag via een bekende grote speler bij een klant ingezet, mooi tarief erbij, alles leuk en aardig en pochen over de veel betere verdiensten als ZZP'er, werkend op dezelfde plek als mensen direct in loondienst van. Zo wil iedereen wel ondernemertje spelen. Maar o wee als de risico's en gezeik van het ondernemerschap er teveel bij komen. Dan hoor ik regelmatig alle ZZP'ers jammeren als pasgeborenen.

Het is mij wel duidelijk. Bij bijna iedereen gaat het freelancen 100% om de poen, niet om het zelf ondernemen. Want stel je voor dat je eigen winstmarge zou gaan kwakkelen...

@InLoonDienstVan
Ik hoor jou nog wel als je baas je volgende week een brief stuurt met de mededeling dat je salaris volgend jaar met 10 procent wordt gekort.
En als je het niet bevalt dan kan je per 1-1-09 vertrekken. Volgens je concurrentiebeding mag je het komende jaar niet in dienst treden bij een concurrent van je bedrijf (ik heb dit soort helaas gezien). En tja, en dan... maar gaan freelancen? ;-)

@InLoonDienstVan
Het weigeren van een tariefsverlaging is niet 'zeiken'; het is een zakelijk besluit dat hoort bij het ondernemen. Je weegt de kosten af tegen het risico dat er een tijdje geen andere opdrachtgever is, en tegen de productieve dingen (opleiding bijvoorbeeld) die je met de tijd zou kunnen doen.

Het is juist leuk om die vrijheid te hebben in plaats van loonslaaf zijn en altijd de baas z'n liedje moeten zingen.

Vooral als je een reserve hebt, en je kunt moeilijk genoeg verdienen bij een baas om een jaar of meer reserve bij elkaar te sparen.

"Klanten, vertrouwt uw preferred detacheerder zoals u uw bank vertrouwt!"
@Arjan..
Was dat het vertrouwen van voor? de credietcrisis of het huidige vertrouwen in uw bank???

Hebben Atos en Ordina hun opdrachtgevers de afgelopen jaren dus eigenlijk te hoge tarieven in rekening gebracht? Als de tarieven nu omlaag kunnen, konden ze dat in 2007 en 2008 toch ook?

De oorzaak ligt ook bij de opdrachtgevers zelf. Opdrachtgevers hebben het terugdringen van het aantal leveranciers en de naam en reputatie van de leveranciers de afgelopen jaren veel belangrijker gevonden dan tarieven.

Veel kleinere (en vaak goedkopere) dienstverleners kunnen alleen nog via een Atos, Ordina, GPR leveren waardoor de eindtarieven voor de opdrachtgevers inderdaad veel te hoog worden.

Als inkoopafdelingen meer open staan voor rechtstreekse levering door kleinere partijen(100-500 FTE), kunnen ze de tarieven makkelijk 20-25% lager krijgen.



Het gaat mij er meer om waarom freelancers toch altijd zo aan het emmeren zijn t.o.v. hun hoofdaannemers.
Links of rechtsom ben je afhankelijk van elkaar en werk je samen. Dat wist en weet je zolang de wereld niet structureel anders in elkaar gaat zitten.

En tuurlijk, niemand wil zomaar ineens zakken. Maar misschien zijn de tarieven wel te hoog geweest en moet het anders. Maar dat kan ook anders, dat ben ik met veel mensen hier wel eens!

Zoals Michel uitlegt, de opdrachtgevers hebben de prijzen omhoog gedreven door Preferred Suppliers aan te wijzen en daarmee concurrentie uit te sluiten. Nu willen tussenhandelaars als Atos en Ordina hun marges beschermen, terwijl juist zij diegenen zijn met het onhoudbare bedrijfsmodel.

Atos Origin, IBM, Cap Gemini, Ordina.. en allemaal 'toevallig' 10 procent. Volgens mij moet mevrouw Kroes maar eens een onderzoek uitvoeren naar kartelvorming.

@InLoonDienstVan. Jij begrijpt niet waar het ZZP'ers om te doen is. De veronderstelling dat wij ondernemertje willen spelen is volkome onterrecht. Ik zit echt niet te wachten op al die administratieve rompslomp dat dat met zich meebrengt.
Wat we wel willen is eerlijk en heldere communicatie naar de klant. Zonder die leugenachtige HR/AM mensen er tussen. Die HR/AM mensen die je ergens willen wegzetten als 1 woord in je CV matcht met de aanvraag. De marges gaan naar dat soort lieden toe. Wij werken voor elk uur dat we factureren.
Wij willen weggezet worden op klussen die we leuk en uitdagend vinden en waar we een bijdrage kunnen leveren.

En ja, het verdient goed. Maar ons eindtarief ligt een stuk lager dan die van een vaste medewerker bij Ordina en Atos met dezelfde kennis en ervaring.

Uiteindelijk is iedereen er mee gebaat als die tussenpersonen, inclusief HR en AM, zouden verdwijnen.

@Beer
Op je eerste en laatste zin na ben ik het helemaal met je eens.

Zo als "jullie" zit ik ook in elkaar namelijk. Ik werk al 15 jaar bij klanten van mijn onderneming en daar telt uiteindelijk het door jou geschetste verhaal gewoon. En als mijn salaris minimaal hetzelfde kan blijven en ondertussen het waterhoofd van mijn organisatie wat kleiner, dan kan mijn tarief wat naar beneden en krijg ik ook minder gezeik aan mijn koppie want dan kloppen de marges gewoon.

Grote partijen moeten er blijven om grote dingen aan te gaan. De bemensing kan overal vandaan komen.

Ik ben ZZP'er geworden omdat ik de vrijheid wil hebben om leuke, interessante projecten aan te nemen. Ben ik een ondernemer? Nee, maar wel ondernemend. Ik word goed betaald, maar werk hard voor dat geld. Ik verkoop mezelf, geen gebakken lucht en een bak aan overheadkosten.

De grote jongens hebben uitstekend lobbywerk verricht en hebben door Preferred Suppliers inderdaad veel werk gekregen. Ik heb nog de illussie dat je deze status hebt omdat je als bedrijf goed werk en mensen levert.

Door plots eenzijdig een tariefdaling door te drukken (zowel richting ZZP'ers en je eigen personeel) breng je de operatie van je klanten in gevaar omdat je als bedrijf meer marges wilt vangen. Het getuigt van weinig respect en inzicht in de markt.

Bedrijven die zaken doen met deze spelers wordt nu pijnlijk duidelijk dat Ordina, Atos en dergelijken zichzelf boven hun plaatsen. Een prachtige kans om van oude contracten af te komen en direct te schakelen met kundig personeel.

Mischien moeten we de kartelwaakhond inschakelen?
of beter, Neelie Kroes!!

@ loonslaaf

Ik ben geen zzper geworden omdat ik dat zo leuk vond, het was pure noodzaak, ik werd op mijn 50e ontslagen door een fusie en zag mezelf g??n reguliere baan meer krijgen, te oud h?.
Ik had geen zin om op de bank te gaan zitten dus ben direct voor mezelf begonnen, en ja ik vind het leuk en heb de grote jongens helemaal niet nodig voor bemiddeling, ik werk regelrecht voor het MKB en dat had ik al 20 jaar eerder moeten doen, geen geonderhandel over tarieven of loon, als je tenminste een normaal tarief vraagt.
En met een paar zzpers sta je dikwijls sterker dan de grote jongens (veel ervaring en goede kwaliteit).
En lekker eigen baasje spelen is hierbij zeker niet de drijfveer.

Ik ken enkele gevallen in mijn omgeving waarin de tussenpartij zich op deze manier buitenspel zet. Het streven is vaak om de ZZP'er af te stoten en deze te vervangen door een bankzitter uit de eigen organisatie maar het resultaat kan zijn dat de tussenpartij verwijderd wordt en er voor een constructie wordt gekozen waarin eindklant en ZZP'er direct zaken doen. Immers door eenzijdig de voorwaarden van het contract dusdanig aan te passen kan het contract tussen ZZP'er en tussenpartij (inclusief concurrentiebeding) ongeldig worden. Zowel eindklant als ZZP'er spinnen hier garen bij doordat de meestal ruime marge van de tussenpartij verdeeld kan worden. Dus ZZP'er en eindklant sla je slag!

De grote partijen hebben mantelcontracten waar ze vaste prijsafspraken in hebben staan. lagere inhuurtarieven betekent dan ook hogere marge voor deze partijen en de klant zelf wordt er niets beter van.
Hier dus niet op ingaan, de kennis hebben ze vaak zelf niet in huis om ze kunnen het niet organiseren intern.
Via de klant pressie uitoefenen is een beter alternatief om de juiste service/kwaliteit tegen de juiste prijs te leveren.

p.s. Deze partijen zijn sinds de zomer de tarieven al aan het verhogen aan de klant, hier heb je als leverancier/zzp noooit iets van teruggezien.!

Door dit soort maatregelen gaan veel kleine bureau's het moeilijk krijgen. Hoewel er een afhankelijkheidsrelatie bestaat denken ze dit te kunnen maken. Nu de bankwereld veel projecten terugschroeft komt hun eigen ingezette personeel weer vrij om op andere projecten te zetten.

Hoewel dit tijdelijk gaat zijn kan dit de nekslag zijn voor veel bureaus die goed werk verrichten.

Schandelijke manier van zaken doen. Logge organisaties die eerst de order binnen halen om vervolgens overal misstappen en uitloop te veroorzaken. Geldt natuurlijk niet altijd, maar dat is wel het beeld dat ontstaat.

Externen worden er vaak bijgehaald omdat men zelf de klus niet kan klaren of geen capaciteit heeft. Nou, dan toch geen klus .. weten klanten wellicht weer wat de waarde van de kleine ondernemer is.

Laten we ook niet vergeten dat het ondernemer risico niet alleen voor de grote cowboys is toegenoemen. De eerlijke ondernemer vliegt er als eerste uit in de conjuctuurgevoeleige IT industrie.
Zzp-ers zouden de tarieven moeten verogen vanwege het toegenomen risico.

Ik ben zelf zzp-er en zit via Ordina gedetacheerd. Ik heb ook een brief gekregen dat ik 10% in tarief moet zakken. Toevallig ben ik ook aanspreekpunt bij de klant voor inhuur en heb ik vanuit Ordina een brief gekregen dat zij tussen de 3 en 4% willen indexeren. Dus 105 aan de onderkant eraf en 4% aan de bovenkant erbij. Oftewel 14% meer marge voor Ordina.

Het gaar alleen om eigenbelang. Ik heb mijn contract inmiddels opgezegd!!!

ZZP'ers en opdrachtgevers (eindklanten) opgelet!

Als ZZP'er baal ik al vanaf de start in 2005 van de praktijk waarbij "de tussenhandel" over de rug van de opdrachtgever (veel) geld verdient, zonder ook maar enige waarde toe te voegen. Zij hebben dankbaar gebruik gemaakt van de vooroordelen uit het verleden waarmee zij de eindklant bang genoeg konden maken zodat deze niet rechtstreeks zaken zou gaan doen met de ZZP'er.

Al een half jaar loop ik met plannen hieraan iets te gaan doen. In die periode heb ik al diverse soortgelijke initiatieven zien ontstaan, echter geen van die initiatieven voldoet voor beide partijen.
Vorige week besloot ik het business plan te gaan schrijven en de plannen dus uit te werken. Als het allemaal haalbaar blijkt, en dat zal in het 1e kwartaal 2009 moeten blijken, dan zal dit plan worden uitgevoerd.

Uiteraard kan ik hier nog niets over kwijt, behalve dat het hier gaat om zuivere bemiddeling (dus contract is altijd rechtsreeks tussen ZZP'er en eindklant) met de laagst mogelijke kosten voor ZZP'er (100-250 euro per jaar) en zonder kosten voor opdrachtgever.

Ik voorspel een (grote?) revolutie...

10 jaar geleden vonden wij dit al als zzper. Uit eigen ervaring vonden wij de afroming van het tarief onaanvaardbaar. Tenslotte is het de zzper die het werk doet. Maar hoe kom je als zzper in contact met de opdrachtgever. De projecten zijn meestal afgeschermd. Daarom zijn wij de site www.zzper.nl begonnen. Een virtuele vakbeurs voor rechtstreeks zakendoen zonder verborgen commissies. Slechts voor EU 40,00 per jaar bent u direct te vinden voor opdrachtgevers, kunt u ook zelf actief werkaanbod opvragen en profiteren van collectiviteitkortingen.

Vacatures bij Ordina
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×