Managed hosting door True

'Reorganisatie Getronics was niet nodig'

 

CNV-bestuurder Nico Passchier zet vraagtekens bij de manier waarop Getronics zevenhonderd man heeft ontslagen. ‘Zelf zou ik er niet voor gekozen hebben mensen telefonisch te ontslaan. In een persoonlijk gesprek heb je meer manieren om het slechte nieuws te laten "landen".’ Voor de achterblijvers is de reorganisatie ook zwaar, meent Passchier. ‘Getronics heeft niet voor zevenhonderd man minder werk gekregen. Sommige afdelingen hadden het al heel druk.’

De reorganisatie bij Getronics 'knaagt aan iedereen' binnen het bedrijf. Dat stelt Nico Passchier, bestuurder zakelijke dienstverlening bij vakbond CNV Dienstenbond. ‘De reorganisatie is niet uitgevoerd omdat het bedrijf anders failliet zou gaan. Er zaten wel wat consultants op de bank, maar veel andere afdelingen hadden het juist heel druk. Voor de zevenhonderd ontslagen werknemers zijn de druiven zuur, maar het is ook geen pretje om achter te blijven bij het bedrijf. Ik heb mensen gesproken die nu taken van ontslagen collega's op hun bordje krijgen, terwijl ze zelf al meer dan voldoende werk hadden.'

‘Deze hele operatie was alleen 'nodig' omdat meneer Scheepbouwer (de ceo van KPN, red.) aan zijn aandeelhouders moest laten zien dat hij kan bezuinigen', stelt Passchier. ‘Al had Getronics de helft minder omgezet, dan nog zou het bedrijf niet failliet zijn gegaan. Het draaide er puur om de winst op peil te brengen.'

Telefonisch ontslag

Passchier heeft zijn bedenkingen bij de keuze van Getronics om medewerkers telefonisch te ontslaan. Het voltallige personeel had de opdracht gekregen dinsdagavond tussen zeven en acht uur telefonisch bereikbaar te zijn. ‘Zelf zou ik er niet voor gekozen hebben mensen telefonisch te ontslaan', zegt hij. ‘In een persoonlijk gesprek heb je meer manieren om het slechte nieuws te laten "landen". Ik wil niet beweren dat Getronics er bewust voor gekozen heeft mensen eerst maar eens thuis te laten uitrazen, maar ze hebben de eerste klap wel thuis moeten verwerken.'

Geen botte bijl

Boze Getronics-werknemers schreven in reacties op eerdere publicaties op Computable.nl dat het bedrijf de botte bijl heeft gehanteerd bij de reorganisatie. ‘Collega's met zeer veel specifieke en waardevolle kennis van diverse zaken zijn zonder pardon aangezegd', schreef een anonieme Getronics-kracht.

Die kritiek deelt bondsbestuurder Passchier niet. ‘Voor zover ik kan nagaan heeft Getronics zijn best gedaan om het in Nederland gebruikelijke afspiegelingsbeginsel goed toe te passen. Binnen iedere leeftijdsgroep worden de mensen die het laatste binnengekomen zijn dan ontslagen. Een reorganisatie is niet bedoeld om de rotte appels uit de mand te gooien. Ik ben er als vakbondsbestuurder juist blij om dat ook heel goede krachten zijn ontslagen. Los van de persoonlijke ellende die een ontslag met zich meebrengt natuurlijk. Maar de heel goede werknemers komen snel wel weer ergens anders aan de bak.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2971536). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

"de opdracht gekregen dinsdagavond tussen zeven en acht uur telefonisch bereikbaar te zijn. "

telefonisch bereikbaar????!!

je hebt niet met eindexamenstudenten te maken!

zo ga je niet met mensen om! Gewoon mensen aankijken als je dit bericht afgeeft ipv je verbergen achter een telefoontje.

Wat een bedrijf! Waarschijnlijk hebben ze een callcenter ingehuurd om de telefoontjes te plegen. Als ze over drie of vier jaar geen personeel kunnen vinden lopen ze te klagen.

Aandeelhouders + bestuurders = zakkenvullers + machtspelletjes....

Alweer een voorbeeld van hoe een goed lopend bedrijf eraan gaat.
Andere voorbeelden zijn de perikelen rondom de banken en verzekerings maatschappijen, waar vooral bestuurders(met hun salarissen) een bedenkelijke rol spelen en vooral niet afgestraft worden door de aandeelhouders.

Het is duidelijk wie de slachtoffers zijn.....

Ik ben ook medewerker van Getronics, en heb ook vorige week dinsdag tussen 19:00 en 20:00 uur een van de langste en moeilijkste uren ooit doorgemaakt. Ik ben mogen blijven, maar heb wel veel directe collega's verloren. En dat doet pijn, ook voor de achterblijvers.
Menselijkheid is bij Getronics ver te zoeken. Sterkte voor iedereen die het hier moeilijk mee heeft.

Yep, ook ik mocht blijven maar net als de voorgaande Gast.. het was een loodzware dag.

Als oud-medewerker (ik ben al 10 jaar weg) moet ik op basis van deze berichtgeving constateren dat de organisatie geen spat veranderd is. Het lijkt wel alsof we niet meer weten wat fatsoen is. Lekker asociaal, korte termijn gericht en alles voor de aandeelhouder. Wie wil er, als de economie weer aantrekt, voor zo'n bedrijf werken?
Alleen maar als er erg goed betaald wordt en daar is Getronics ook nog nooit een uitblinker in geweest.

Als slaaf wil je daar niet eens deaud gevonden worden. Toch zijn er hordes "verstandige" mensen welke daar (nog) werken &/of zelfs w�llen werken.
Zo'n bedrijf moet een internationale baan krijgen; geen personeel, geen opdrachten en geen leveranciers meer! Met zo'n bedrijf zou niemand zaken willen doen of nog voor willen werken. Als je dat dus toch doet zijn er ook de bekende consequenties als dit!

En als je de telefoon dinsdag tussen 19:00 en 20:00 uur niet aanneemt, dan word je op staande voet ontslagen?

Een telefonische ontslagmelding heeft geen enkele rechtsgeldigheid. Als je een vent bent, stuur dan een (aangetekende) brief, zodat de werknemer direct het ontslag kan aanvechten...

Al zou Getronics de laatste werkgever in het land zijn!

Nu spreken we er allemaal schande van, dit asociale werkgeversgedrag. Maar vergeet niet dat Getronics (EN anderen) dit kunstje al vaker geflikt hebben.
Mensen zijn nummers/product id's in de database, niks meer, niks minder.
En als (dat kon nog wel eens een poosje duren) de economie weer aantrekt, moet je eens kijken, hoe snel we dit weer allemaal vergeten zijn. Want als er dan weer met een dikke zak met geld gerammeld wordt, zijn al die principes plotseling weer verdwenen. ;-)
Dan rennen alle stoere jongens met gladde pakken en snelle meiden in mantelpakjes weer razendsnel naar de ruif waar veel te halen valt.
Mark my words...

ps: ik mis de reactie van Ronald V. nog. :-)

Bedrijven roepen keer op keer dat ze makkelijker en goedkoper mensen moeten kunnen ontslaan.
Dit bericht toont maar weer eens aan dat de werknemers juist meer beschermt moeten worden.
Mensen telefonisch ontslaan! De volgende stap is zeker dat we 't via 'n sms'je of e-mail doen!
Als bedrijven zelf niet het fatsoen hebben iemand in een gesprek het ontslag aan te zeggen (zonder ze daarbij direct te dwingen een of andere fooit te accepteren i.p.v. een fatsoenlijke vergoeding), dan wordt het tijd voor regelgeving van uit de overheid.

Steeds weer blijkt dat bedrijven mensen ontslaan om de aandeelhouders te vreden te stellen (= meer winst). Ik vind dat dat verboden zou moeten worden, maar dat zal niet gebeuren. Als alternatief kan dan wel de ontslag vergoeding in zo'n geval flink verhoogd worden.
Bovendien moeten de achterblijver opslag krijgen. Zij moeten immers meer gaan doen in dezelfde tijd.
Bijkomend voordeel is dat er minder (of liever nog geen) geld over blijft voor de bonussen van de top.

Als Getronics medewerkster ook even een reactie hierop.
Ik moet toegeven.. ik vond het ook een van de moeilijkste periodes van mijn jonge leven. Niet alleen dat uur maar vooral de aanloop periode ernaar toe. Wetende dat de dag, het uur naderd is slopend! Mentaal en geestelijk.. Losstaande van het feit of je gebeld of niet gebeld bent.
Ook ik heb een heleboel leuke, goede, lieve collega's verloren na dat ene uurtje..

Zucht..
We geven nu wel allemaal Getronics de schuld, maar is het niet de "grote baas".. Je weet wel..die van de goeie moggel reclame.. die dit op touw heeft gezet en nu weer met een grote glimlach naar zijn aandeelhouders toe kan?

Het is echt belachelijk...
Gelukkig zit ik er nog (even).
Maar ik weet uit ervaring, dat er mensen ontslagen zijn, die nooit ontslagen hadden mogen worden. Er zitten genoeg mensen die ze wel hadden mogen ontslaan.
Probleem is dat er helemaal niet naar de managers is geluisterd. Het is allemaal van "hogerhand" besloten op belachelijk criteria...Hier is het bedrijf niet mee geholpen !!!

Getronics? Is dat niet het bedrijf wat volgens de reclame zo geweldig innoveert ? Blijkbaar niet, anders hoef je geen mensen te lozen. Trouwens, Getronics is toch ook de club die naast Windowsservertjes beheren ook stoplichten en verwarmings systemen repareert? Dan kan ik me voorstellen dat de marges niet je dat zijn. Misschien vindt KPN (terecht overigens) dat ze een beetje de kat in de zak hebben gekocht? Aangezien zij de tent hebben gered (ja, echt hoor, anders was Getronics NL ongetwijfeld failliet gegaan), mogen ze nu toch wel wat aan bedrijfsoptimalisatie doen? Ik wil al die werknemers die hier klagen wel eens horen als ze zelf werknemers hebben die de tent, ondankbaar, helemaal leegvreten (zo ongeveer).

KPN - Getronics, zij leren het nooit. En als de TOP nu denkt dat de zittenblijvers er nog keihard aan gaan trekken, zijn ze wel heel erg na?ef.

Maar ach, heeft het daar nog wel mee te maken. Wil de TOP nog wel dat het bedrijf gaat/blijft bestaan. De Top vult alleen hun zakken en interesseert het helemaal niet. Als hun zakken maar gevult worden binnen een hele korte tijd. Daarna zoeken ze weer wel een andere TOP Job via hun zakken-vullende-Netwerk.

Je bent wel een DOM bedrijf om nog zaken te doen met Getronics en/of KPN.

En achterblijvers, geloof in je zelf en zoek ASAP een andere baan. Meer zit er niet op. Want zij hebben op dag 1 de zakken al gevuld.

Ook ik ben Getronics-medewerker. Kort voor de reductie-ronde, mochten wij genieten van een 'leuke' bonus. Het leek net vakantiegeld, tenminste het was voor sommige 8% van je jaarsalaris. En dan krijg je die lekkere telefoon. Begin dit jaar kreeg de voorzitter (RvB) nog een bonus, ter hoogte van 4,5 miljoen euro (als ik het goed heb). Jarenlang geen loonsverhoging, maar wel een bonus voor de voorzitters. De afdelingen, waar gesneden werd, waren allang bekend bij de managers. Alleen die mochten niets zeggen. Ik durf te wedden, dat eind dit jaar weer een reductie-ronde zal plaatsvinden.

De manier waarop vind ik niet zo'n probleem. Hoe hadden ze het anders moeten doen schriftelijk zonder aankondiging lijkt me ook niet , maar persoonlijk. Ik denk dat nadat de 10 medewerkers bij het management zijn geroepen zoveeel onrust in het bedrijf heeft veroorzaakt en net zoveel stress veroorzaakt bij de mensen.
Een ander aspect is natuurlijk of het bedrijf zijn maatschappelijk verantwoordelijkheid heeft genomen om in deze tijd afdelingen naar het buitenland te verplaatsen.

Oh ja en Getronics begint ook nog eens met een campagne "De crisis als kans". Zij willen bedrijven helpen om kosten te besparen en daarme de crisis het hoofd te bieden.... hmmm, willen zij daar ook het evangelie van het reductie-ronde verkondigen?

Dit laat excact zien in wat voor wereld wij door toedoen van VVD bestuurders in Den Haag beland zijn .
Als de regering dit niet toelaat gebeurt het niet .
Het houdt in dat enig arbeidscontract niets voorstelt .
Zoiets is mij ook overkomen, vast contract ontbonden en hup geruineerd ben je.
Dit is de schuld van 15 tot 20 jaar VVD CDA "bestuur"
Als je hen verder laat gaan wordt dit nog veel erger.
Denk dus eens goed na hoe je stemt en laat je niet verdelen , maar stemt eensgezind op een partij die hier iets aan kan en wil doen SP(www.sp.nl )
Zo wordt je een blik arbeidskrachten zonder menselijke waarde.
Die hele toplaag is ziek.

Er is geen nette manier om mensen die er niet op rekenen te ontslaan. Dat op zich is eigenlijk een contradictie en moest niet mogen.
Ik ben zelf al vier of meer keer de dans ontsprongen (Je raakt de tel kwijt). Deze hele operatie is en blijft een buiging naar de aandeelhouders ook al koopt scheepbouwer er een miljoen aandelen bij om zijn loyaliteit te tonen. Het waren trouwens de directe managers die belden en het was een uitnodiging tot een gesprek de volgende ochtend. Als je met zijn allen op een afdeling zit te wachten om te kijken of je manager je komt halen voor een gesprek (de vorige ronde), wordt je ook niet vrolijk. Dat was eigenlijk nog erger. Ik ben erg benieuwd naar de eerste rechtzaken waarin de reden voor ontslag gaat worden aangevochten.

Nou Patrick, dat zal meevallen over 4 jaar want paar jaar gelden flikte CMG hun personeel in Groningen een geintje dat ze ineens "uitzendkrachten" waren en konden ze dus massaal op straat gezet worden zonder afspiegelingsbeginsel of iets dergelijks. Heel de ict-branche op zijn kop en sprak er schande van, maar 4 jaar later stond zelfde CMG weer torenhoog op verlanglijste it-studenten. Wisten die veel, die zaten toen nog op school. Let maar op, deze branche heeft geen geheugen

Altijd raar dat een bond na een ontslag met zulke berichten komt. Daar hebben de 700 wat aan. Als de bond dat nou eens vooraf goed bekijkt... en daar op acteert.


Inderdaad de vakbond is net een "veronica promotie team". Zoveel mogelijk leden werven om zelf hun baantje te houden en vervolgens niets (kunnen????) doen.

En nu? De eenjaar contracten, worden die nu wel of niet omgezet naar vast? Niemand weet het toch nog, of wel?

Die bestuursleden hebben geen moeite met hun hypotheek? Zolang ze maar miljoenen krijgen door bonussen en zgn vertrekpremies. Maar als je ze met een maandloon beloont zonder al die extra oneigelijk verdiende poet komen ze plotseling aan alle kanten geld te kort voor hun leefstijl! Dan leef je dus boven je stand! Smeerlappen. Over de rug van een ander jezelf verrijken.

Ik denk dat VVD,CDA EN PvdA effe niet moeten regeren om schoon schip te maken. (En PVV al helemaal niet).

Mensen zijn niet telefonisch ontslagen. De personen om wie het ging zijn telefonisch uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. Tijdens dat gesprek is ontslag aangezegd.
De mensen die gebeld zijn zagen de bui natuurlijk wel hangen, maar de term "telefonisch ontslaan" is misleidend.

@ Erik

Maar dat verandert de zaak natuurlijk! Dus hoe zullen we het dan noemen? Telefonische vooraankondiging van het ontslag?

Beste "Gast",

Erik reageerde vermoedelijk op het bericht dat een telefonisch ontslag niet rechtsgeldig is. Vandaar deze extra uitleg. En ja, ook ik ben er ��n die mocht blijven zitten. En ondanks dat onze afdeling goed liep en bijna onderbemand was, zijn wij door de reductie twee man kwijt.
Wat wel het leuke is, is dat men heeft besloten om rond het zelfde tijdstip te gaan rondbazuinen dat ze hebben besloten om met 'flexwerken' te gaan werken. Het begrip flexwerken is al jaren oud en er zijn maar weinig bedrijven die hier optimaal gebruik ban kunnen maken. In ieder geval komen er weel vele honderden, zo niet duizenden, bureaus en stoelen en mogen we allemaal weer anders werken. Uiteraard is dit een ander 'potje geld', maar zuur blijft het wel uiteraard.
Getronics werkt zich behoorlijk in de problemen op deze wijze. Klanten klagen nu al door het werk wat niet opgepakt wordt. Tevens zal het vertrouwen in de directie niet beter worden, wat er ook gebeurd. Dus mocht het bedrijf binnen twee jaar wederom in de etalage staan, omdat we te veel klanten hebben verloren, dan worden deze zelfde aandeelhouders hartelijk bedankt!
En mochten jullie willen spelen met een bedrijf van duizenden medewerkers groot, dan hoop ik ook dat jullie de volledige verantwoording afleggen bij een nieuw massa ontslag.

Ik snap niet waar de (C)OR gebleven is. Als (C)OR heb je een stem in deze. Zelf zou ik als OR-lid op mijn achterste benen staan en de boel zo scherp spelen dat de bedenkers van dit toneel spel zich flink zouden snijden. Ik mag hopen dat geen professional meer bij deze toko wil werken. In iedergeval niet onder zulke slappe managers

Zelf heb ik 7 jaar met veel, heel veel plezier bij Getronics gewerkt. Veel gezien, gedaan en geleerd.

Wat er momenteel aan de hand is met Getronics is voor alle medewerkers bijzonder vervelend, niet alleen voor diegene die dienen te vertrekken maar ook de "achterblijvers". Wat mij opvalt is dat veel reactie's op dit forum komen vanuit de slachtofferrol, "we" en "ze". Ik snap dat dit gevoel nu de overhand heeft maar je wordt er niet vrolijker van.

Een bedrijf is niets meer en minder dan de mensen die er samen werken! Leuke logo's en slogan's voegen daar weinig tot niks aan toe.

Als het je bij een bedrijf niet bevalt....trek je conclusie, er is nog steeds voldoende werk en ga niet zitten wachten op dingen die mogelijk niet komen gaan.

Just do it!

Er wordt wel een leuk fotootje bij het artikel gezet....
Door zo'n dame wil iedereen wel gebeld worden. Volgens mij een iets ander beeld van de werkelijke situatie....

@ Erik. Dit was een stuk uit de artikel:'Dat zegt een woordvoerster van het bedrijf. 'Een reorganisatie is nooit goed nieuws. Ik begrijp dat er kritiek is op het feit dat we mensen telefonisch hebben laten weten dat ze boventallig zijn, maar we dachten dat dit de juiste methode was.'

Dus er was wel degelijk ontslag via de telefoon gedaan.

Vandaag is bekend geworden dat KPN voor 422 miljoen aan eigen schuldpapier heeft teruggekocht. Dat geld lag toch maar op een plank te verstoffen denk ik. De aankoopkosten van Getronics heeft KPN na de verkoop van een paar bedrijfsonderdelen al weer bijna terugverdiend.

Reden voor de reoganisatie is dat KPN eist dat Getronics vanaf volgend jaar bijdraagt aan de winst. Of dat een reele eis is in deze tijden si de vraag. En zelf weggaan bij een dergelijk bedrijf is dom, aangezien er een goed sociaal plan ligt gebaseerd op de oude kantonrechtersregeling. Zeker als je wat meer dienstjaren hebt kom je goed weg.

En het is nog steeds ook in deze tijd goed mogelijk op korte termijn iets anders te vinden. Dus blijf zitten waar je zit en veroer je niet, wacht tot je de zak (met geld) krijgt !

Bij een bedrijf blijven omdat er een kantonrechtersregeling is waaruit je nog een geld kunt ontvangen is natuurlijk leuk, maar dan wel als je achter in de 50 bent en weinig kansen ziet.

Stil zitten, afwachten en daarmee afhankelijk worden van wat een bedrijf met je gaat doen (of niet) is een passieve houding, dat komt niet vaak goed. Hou zelf het initiatief en wees zelf verantwoordelijk voor je toekomst.

@ De Waarheid,
Als je met je baan nog meer belasting wilt gaan betalen omdat iedereen met een uitkering zielig gevonden moet worden en zeker meer moet verdienen dan iemand die gewoon wel hard werkt, stem dan inderdaad vooral op de SP.
Ik ben ook bijna ontslagen maar zou niet weten wat een goede methode is om mensen te ontslaan.
De boodschap voor 700 blijft hard: dan heeft de een liever meteen duidelijkheid, de ander blijft liever zolang mogelijk in onzekerheid.
Voor de aandeelhouders zullen we wel een getal zijn, voor de directe managers die iedereen zelf kennen is dat zeker niet het geval maar ben je ipv een mummer vaak een goede collega.
Ik werk hier in ieder geval met plezier, met fijne collega's en hoop dat dat lang zo blijft.

Nee, mensen na een dergelijk bericht weer de weg op sturen naar huis. Je bent er niet bij met je gedachten. Dit leidt tot gevaarlijke situaties. Dan kun je beter thuis het slechte nieuws verwerken. Onder 4 ogen word je toch niets wijzer.

Dat afspiegelingsbeleid is volgens mij niet helemaal waar, aangezien er mensen ontslagen zijn die al langer dan 10 jaar in dienst waren. Of er zijn de afgelopen 9 jaar wel heel weinig mensen in dienst gekomen...

Tja, wat is een goede manier om 700 mensen te ontslaan? Ik zou ook niet graag tussen mijn collega's weggeroepen worden als een soort 'dead man walking'. Het hele idee alleen van tussen 7 en 8 bereikbaar zijn klinkt wel als het wachten op een examenuitslag. Hoe doen andere organisaties dit eigenlijk?

Jammer dat iedereen hier een ict-baan als een mensenrecht beschouwt. Je zou ook eens wat kritischer naar jezelf kunnen kijken en eens kunnen gaan doen waar je WEL goed in bent.

@Tjeerd
Misschien een idee om EERST alle reacties eens rustig door te lezen? En wanneer je deze (kennelijk) niet begrijpt dan nog een keer? Want je opmerking slaat werkelijk nergens op.

@De Waarheid
SP? SP zegt u? Jaren geleden hebben wij ook op de SP gestemd en dit werd bijna de grootste partij... En wat doet Marijnesen? Die trekt zich terug? Daar hebben we dus ook al niks meer aan!

@De rest
Stop met klagen! Iedereen weet hoe het gaat hier in dit land! Hoe hoger in de top, des de meer het graaien wordt is. Personeel? Nummers! Kom op, iedereen weet dat toch nu wel. Tuurlijk is het zuur en erg vervelend allemaal maar volg The Froq zijn advies...actie! Werk en banen zat!!
Suc6 en sterkte voor de ongelukkigen (ik weet hoe het voelt, heb het ook al eens meegemaakt!).

Deze week een ontslagen Getronics-medewerker gesproken, was een fantastische kerel!

Goede systeembeheerder, juiste opleiding maar nog veel belangrijker... goede sociale en communicatieve eigenschappen en gedreven tot op het bot. Dat Getronics zulke mensen laat lopen (lees: geen werk voor ze heeft) geeft echt te denken.

Volgende week gaan we samen eens rond de tafel want van dergelijke mensen kan ik er wel tientallen gebruiken!!

Tja en daar wringt de schoen.
Persoonlijk sta ik niet zo achter dat afspiegelingsgedoe, want zo zie je maar dat een goede werknemer ontslagen wordt terwijl de minder goede(n) blijft zitten.

Nu maar hopen dat het aandeel Getronics flink gaat instorten en de aandeelhouders veel van hun vermogen kwijtraken. Moeten ze eindelijk zelf eens voor de kost gaan werken. Over een aantal jaren moeten top(?)mensen extreem beveiligd gaan worden, want hun asociale gedrag gaat hen nog opbreken. Nederland wordt steeds asocialer, niet alleen door de allochtonen, de zakkenvullers van VVD'ers zijn er nog veel schuldiger aan.

@gast en wat anderen

Toch raar dat de VVD er steeds de schuld van krijgt. De rest is echt geen haar beter hoor!

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×