De meeste afdelingen hebben tijdens de crisis vooral een kostenbesparend beleid gevoerd. Dat herkent ook Hans Nijholt, directeur van Garansys. 'Het merendeel van de projecten dat we uitvoeren is kostenbesparend. Slechts een paar klanten starten innovatieve projecten.' Van de respondenten geeft 37 procent aan dat de focus vooral ligt op continuïteit en kostenbeheersing. Klanttevredenheid en klantbehoud wordt door 32 procent als belangrijkste aandachtspunt gezien. Veertien procent van de managers probeert door efficiency de crisis te lijf te gaan.
Het ontwikkelen van innovatieve diensten en producten staat bij de meeste bedrijven op een laag pitje. Slechts tien procent van de ondervraagde ict-managers concentreert zich daar nog op. Acht procent van de ondervraagden gaat in deze periode op zoek naar nieuwe markten en doelgroepen. Van de ondervraagde bedrijven is 53 procent gestopt met het werven van personeel.
Crisis
De ondervraagde ict'ers zijn vooral bezig met de crisis en niet met de periode erna. Nijholt vindt dit vreemd, maar denkt dat dit vooral komt omdat nog onduidelijk is wanneer de recessie precies voorbij is. Het merendeel verwacht dat de economie in 2010 weer aan gaat trekken. 43 procent denkt dat dan ook het ict-budget weer groter gaat worden. Veertig procent is iets minder optimistisch en denkt dat het ict-budget pas na 2010 vergroot zal worden.
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: