Failliet AAC Cosmos start mogelijk door

Failliet

Systeemintegrator AAC Cosmos is begin deze week door de rechtbank failliet verklaard. Wel komt er waarschijnlijk een doorstart. Dit melden goed ingelichte bronnen aan Computable's zusterblad CRN Nederland. De werknemers zijn afgelopen dinsdagmiddag op de hoogte gesteld van het faillissement. Reden is een gebrek aan geld, aldus de bronnen.

De curator heet Geurt te Biesenbeek van Aben en Slag Advocaten. Hij inventariseert op dit moment de boedel, zo meldt het advocatenkantoor. CRN heeft Michaël Smeeman, directeur van AAC Cosmos geprobeerd te bereiken, maar hij was niet bereikbaar volgens een medewerker. Het bedrijf blijft de komende tijd gewoon bereikbaar. Later zal een persbericht uitgaan.

AAC Cosmos is al 25 jaar specialist in het ontwikkelen en het beheren van complexe en bedrijfskritische ict-infrastructuren. Vanuit vier vestigingen in Nederland werkt het bedrijf met ruim 150 specialisten aan het ondersteunen en borgen van de ict-omgevingen die bij klanten staan.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Ook ik ben wel benieuwd naar de inhoud achter het faillisement van AAC Cosmos. Dit is hetzelfde nieuws als op alle andere sites, beetje onderzoek is welkom!

En nu al een doorstart een dag na het faillisement? Hier zou ik als klant, medewerker of leverancier toch niet teveel op bouwen...

Zoals AAC Cosmos is zal het altijd blijven. Onduidelijk intern en extern. Geen bedrijf waar je op kan bouwen.

Copaco ondersteunde AAC Cosmos ook al financieel om het hoofd boven water te houden.

Jammer dat kwaliteit niet altijd kan overleven. Heel jammer.

De werkelijkheid ligt heel wat anders als AAC Cosmos nu doet voorkomen. Enige jaren geleden is besloten om AAC Cosmos op te splitsen in diverse werkmaatschappijen, welke eenieder als BV zichzelf staande zou moeten houden. Het waren juridisch gescheiden entiteiten. AAC Cosmos richtte zich op outtasking en outsourcing van ICT diensten, maar kreeg slechts sporadisch opdrachten. Itvise werkte als zelfstandige partij succesvol aan ICT projecten en opdrachten, met eigen consultants en engineers. Er werd vanwege het succes zelfs een eigen salesapparaat ingezet om het succes vervolg te geven.

Aangezien AAC Cosmos, Itactic en Letgo geen positieve resultaten zagen is een jaar geleden besloten om weer naar 1 gezamelijke structuur toe te werken. Alle operationele medewerkers (consultants, engineers) werden geconsolideers in 1 operatie. De inkoop daarentegen werd vanaf dat moment onder de vlag van Itvise geparkeerd. Dus alle facturen van leveranciers werden automatisch op Itvise geboekt. Ook de AAC Comos opdrachten werden op Itvise ingekocht.

Het is daarom ronduit een leugen dat Itvise de boosdoener zou zijn. De gehele holding is al jaren door mismanagement, ruzieende aandeelhouders, continue herstructurering van het bedrijf en een totaal gebrek aan visie verliesgevend. Doordat bestuur - met dhr. M. Smeeman voorop - voortdurend de focus op interne perikelen heeft gehad, en daarbij de markt uit het oog verloor, is een organisatie die ooit ruim 600 medewerkers telde kapot gegaan. De reden dat de externe financierders niet nogmaals wilde inspringen heeft te maken met het feit dat er in december reeds een grote herfinanciering heeft plaatsgevonden.

Dit verhaal zullen medewerkers en oudmedewerkers kunnen bevestigen. Kwestie van als journalist de juiste vragen stellen. Doe er je voordeel mee!

Ik heb er jaren met veel plezier gewerkt en ik hoop voor de medewerkers en de betrokken relaties dat het lukt, alleen de praktijk is helaas anders.

Bij een faillissement kan iedere geïnteresseerde bieden op de boedel (waar ook de klanten base onder valt).

Dit is omdat een curator er alleen bij gebaat is om zo veel als mogelijk voor de boedel te ontvangen, ten dienste van de schuldeisers.

Nogmaals ik hoop dat de doorstart vlot doorgang kan vinden, maar hou mijn hart vast.

Een doorstart..Lekker makkelijk zeg..en wie ziet er miljoenen in rook opgaan..juist de leveranciers..Hoe kunnen we nu spreken over een doorstart...Vorige week nog gewoon bestellen en nu...Mogen we met z,n allen die doorstart tegenhouden totdat alle vorderingen voldaan zijn...??

Dhr Markus is zeker niet op de hoogte met het reilen en zijlen door en binnen AAC Cosmos. De waarheid zit dicht bij de waarheid. Hierbij nog een schets waar ik geen enkel belang bij heb.

AAC Cosmos is ten onder gegaan aan;

- Jarenlang MISMANAGEMENT ten en aan de Top.
- Schandelijke zelfverrijking door Directeuren/Eigenaren/MT en hun vrienden
- incapabele leiding met gebrek aan visie
- (vriendjes)politiek, achterklap, intriges
- onderdrukken van diegenen die hun geld wel opbrengen
- wegtreiteren van diegenen die wel capabel zijn en of kritiek hebben durven uiten
- Contractuele service verplichtingen op dubieuze wijze waarborgen oa door brooker onderdelen als originele onderdelen te verkopen, met daarbij behorende duurdere prijzen
- etc,etc,etc

Kortom verhaal omtrent de ten ondergang van Cosmos is wederom niet waar, zoals al heel vaak het geval was.

Eigenaren/Directie gefeliciteerd!!!

Jammer dat diegenen die hun geld dubbel en dwars waard zijn de dupe an dit wanbeleid worden worden.

Ik sluit me helemaal aan bij M. Mug.
Jammer voor de mensen die op straat staan. Jammer voor de banken die miljoenen kwijt zijn.
Jammer voor de bestuurders die de schaapjes toch wel op het droge zullen hebben.
Ik neem aan dat er toch wel gerede aanleiding is voor de heren curatoren om eens een nader onderzoek te plegen....

@M.Mug:
De reden die jij noemt zijn niet specifiek voor AAC Cosmos. ;-)
Helaas bij heel veeeeel ondernemingen van toepassingen. Vaak gaat het (lang) goed, maar dan ineens barst de bubbel en is het over.

De integere 'gewone' werknemers zit met de brokken. En het management (die vooral haar eigen portemonnee managed) heeft al lang zijn/haar zakken gevuld.
Helaas een herkenbaar fenomeen. En de heren managers vinden zichzelf vaak ook nog stoer dat ze er zoveel poen hebben uitgesleept.
Ja, ik spreek uit ervaring. :-(

Mijn onderneming heeft enige tijd als externe partij AAC Cosmos geadviseerd. Binnen dit kader herken ik de hierboven genoemde verhalen.

De kwaliteit en betrouwbaarheid van het top management is voor ons de reden geweest de samenwerking voortijdig te beeindigen.

Ik werk er al een paar jaar niet meer, maar het verbaast me niets, ook niet de verhalen die ik hier lees.

Ik hoorde in de wandelgangen over 25 potentiële overnamepartners. Tip voor de huidige medewerkers: luister kritisch naar het gladde verhaal van een eventuele grote overnamepartner. Die kunnen mogelijk alleen uit zijn op het klanten-/contractenbestand, en dan ben je als medewerker overtollig.

Succes mensen.

Ik ben er al bijna 2 jaar weg en mijn vooruitziende blik was dus toch de goede. Ik zat ook bij ITvise toendertijd. Heb snel naar de splitsing aac cosmos en itvise en letgo mijn conclusies getrokken dat dit nooit zou gaan werken. Vlak na mijn vertrek werd, ondanks beweringen dat het niet zou gebeuren, Zwolle al gesloten. Ik hoorde dit al via via ex-collega's. Toen is Den Haag gesloten en vandaag lees ik dus dat de gehele toko failliet is. Vervelend voor de medewerkers, maar de directie kan me niks schelen. Allemaal vage politieke spelletjes, zelfverrijking etcetc. Dikke vette bolides rijden en totaal geen oog hebben voor de medewerkers, nee lees voor de medewerkers in Den Haag en Zwolle. Eindhoven was HET helemaal, hoorde je daar niet bij dan had je een probleem (mijn ervaring).

Hierboven haalde iemand het leveren van kritiek aan. Dat is precies wat ik ook had. Mensen alleen maar optrommelen in het noorden als het in Limburg shit aan de knikker was. Ik heb dat ge-uit en heb me toen ik mijn ontslag kwam indienen in het "goddelijke" eindhoven kostelijk vermaakt om de poppenkast ITvise en hoe ze mij toen behandeld hebben die dag. Alsof ik uitschot was.

Was een leuke club, maar zoals ik al zei ben ik niet verbaasd.

Het is wel jammer dat de klanten van AAC Cosmos niet op de hoogte worden gesteld dat er een faillisement is. Ze moeten het ook maar via via vernemen

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-06-02T09:26:00.000Z Witold Kepinski
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.