'Mens is grootste obstakel bij invoering UC'

Dit artikel delen:

Nog lang niet iedereen is overtuigd van de voordelen van unified communications (UC), het gebruik van geïntegreerde communicatiediensten. De technologie is beschikbaar, net als de vraag om tijd- en plaatsonafhankelijk te werken. 'Het moeilijkste obstakel waar we overheen moeten, zijn we zelf', zegt mobility-expert Alex Bausch tijdens een webseminar van Computable over geïntegreerde communicatie.

Voor het bedrijf van Bausch loonde het direct toen deze overstapte op unified communications via ip, zegt hij. 'Het is een makkelijk rekensommetje. Toen we verhuisden hebben we de oude isdn-lijnen vervangen door ip. De centrale gooiden we ook eruit en wordt tegenwoordig elders gehost. Over ip doen we nu ook voice en videoconferencing. Als ik nu naar de maandelijkse rekening kijk, moet ik altijd lachen. Hoe kunnen ze het ervoor doen?'

Manier van werken

Unified communication is bij uitstek het middel om plaats- en tijdonafhankelijk te werken, zegt Bausch. Maar, zegt Ad van der Burgt van Vodafone, de manier van werken verandert er wel door. 'Het moet natuurlijk wel worden omarmd door de gebruiker. Je kunt de gebruiker van alles geven, maar als hij het niet gebruikt dan heb je er niets aan.'

Van der Burgt: 'Het is een nieuwe mindset voor de gebruikers en ict-managers. Door al die middelen te gebruiken, zoals mobiele e-mail, mobiel toegang tot je bedrijfsnetwerk, videoconferencing, voice over ip waarmee je met minder fte meer dienstverlening kunt bereiken, heb je de investering snel terugverdiend.'

Te laat

Hoe weet je wanneer je toe bent aan unified communications? Als je merkt dat je er aan toe bent, ben je eigenlijk te laat, waarschuwt Van der Burgt. 'Als medewerkers laat reageren op e-mail of als klanten klagen over een te late reactie, dan had je je personeel al eerder van mobiele e-mail moeten voorzien. Als je wilt dat medewerkers hun werk los van files kunnen doen, dan moet je ervoor zorgen dat ze mobiel kunnen werken. Het ligt dus aan je eigen bedrijfsprocessen en het contact met je klanten.'

Als je nu een basis legt voor UC door je ip- en telefonienetwerken te integreren en het beheer daarvan te centraliseren, dan ben je goed voorbereid voor het moment dat je organisatie met unified communications aan de slag wil, besluit Van der Burgt. 'Dat is namelijk niet iets wat je zo eventjes installeert, het blijft techniek.'

De webcast is onderdeel van de gesponsorde themapagina's over geïntegreerde communicatie-oplossingen. Hij is opgedeeld in de onderwerpen Techniek, Praktijk en Toekomst.

Webcast Unified Communications - de toekomst

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Wat een onzin: "Als je nu een basis legt voor UC door je ip- en telefonienetwerken te integreren en het beheer daarvan te centraliseren, dan ben je goed voorbereid voor het moment dat je organisatie met unified communications aan de slag wil, besluit Van der Burgt. 'Dat is namelijk niet iets wat je zo eventjes installeert, het blijft techniek.'"
Dit is een moderne formulering van technology push.

Wat belangrijk is, is hoe we omgaan met mensen. Vertrouwen we de werknemer als we resultaat afspraken maken? Als dat niet zo is en je blijft mensen meten op aanwezigheid, vergeet het maar met al die mooie techniek.
Wederzijds vertrouwen tussen management en werknemer, dat bevordert nieuwe vormen van werken, b.v. een betere balans tussen werk en privé. En ja, daar heb je techniek voor nodig om het te ondersteunen.

Iemand die dusdanige uitspraken doet heeft waarschijnlijk zelf totaal niet begrepen hoe moeilijk oprechte goede intermenselijke (face-to-face) communicatie daadwerkelijk is. ICT-techniek kan hier slecht alleen een (heel duur)hulpmiddel bij zijn, geen doel op zich.

Daarnaast sluit ik me aan bij "L1".
Al die (wel of niet) unified communicatie draagt er alleen maar bij dat je ältijd en overal KUNT WERKEN".

Als implmentator van dit UC_spul zou ik me ten eerste afvragen of WERK-NEMERS dit uberhaupt willen?? Volgens mijn mening word een mens niet geboren om alleen altijd en overal te (kunnen, moeten) werken.

Prive belangrijker dan inkomsten_kunstje:
Als ik de deur van "de zaak" achter me sluit,word ik niet meer betaald om te werken, dus....ben ik - by default - niet bereikbaar tot de volgende ochtend :-)

Fijne titel! 'Mens is grootste obstakel bij invoering UC'.
Is de mens er voor de tool of is de tool er voor de mens?

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-06-25T08:19:00.000Z Diederik Toet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.