Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

It-managers: kwaliteit verbeteren via uitbesteding

14 december 2004 - 09:29ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie
Redactie

Mercury Interactive, leverancier van software en diensten voor 'Business Technology Optimization' (BTO), heeft een grootschalig onderzoek gevoerd over de uitdagingen, prioriteiten en voordelen van it-uitbesteding in 2005.

Meer dan 750 Europese en Aziatische it-verantwoordelijken werden betrokken bij het onderzoek, dat in opdracht van Mercury door de Economist Intelligence Unit werd uitgevoerd. De enquête toont aan dat kostenbesparing een sleutelrol blijft spelen bij de beslissing om aan outsourcing te doen. Bijkomende vakkennis en het kunnen meten van de busines-waarde van it zijn echter ook strategische prioriteiten geworden. Over het algemeen zien bedrijven het verbeteren van de kwaliteit van hun it-infrastructuur als de voornaamste uitdaging, zo concludeert Mercury Interactive.
 
“De twee sleutelfactoren voor succesvolle outsourcing zijn ten eerste openheid en transparantie en ten tweede het vinden van een oplossing die aangepast kan worden aan de toekomstige noden van het bedrijf”, zegt Gareth Lofthouse, European Director, Executive Services voor de Economist Intelligence Unit.
 
In de Benelux, meer nog dan op Europees vlak, worden het verbeteren van de kwaliteit van de it-infrastructuur, het meten van de business-waarde van it en het terugdringen van de kosten gezien als de voornaamste uitdagingen voor bedrijven in de komende twee jaar. De it-managers in de Benelux beschouwen kostenbesparing (63 procent) en het aantrekken van gespecialiseerde kennis (54 procent) als de belangrijkste voordelen die uitbesteding kan bieden.
 
De grootste vrees in verband met outsourcing is een achteruitgang van de servicekwaliteit (60 procent) en de afhankelijkheid van derden (50 procent). Opvallend is dat 47 procent van de respondenten in de Benelux aangaf bezorgd te zijn over de publieke weerstand die er bestaat tegen het offshoren van it-jobs . In europa ligt dit op 39 procent.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Conscia neemt Open Line over, 6,1 miljoen voor 3d-oplossing tandenknarsen (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Over post-quantum security (en waarom je nú moet handelen)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: 15 miljoen voor QuiX Quantum, NTT Data met Eurofiber in 5G-zee (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    RIVM moet grip houden op doorontwikkeling Praeventis  

    TNO
    ActueelInnovatie & Transformatie

    TNO: zonder megaclusters geen nieuwe ASML

    MagazineInnovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Onzekere inkoper

    2 reacties op “It-managers: kwaliteit verbeteren via uitbesteding”

    1. Bankie schreef:
      14 december 2004 om 10:25

      Logisch dat er sociale weerstand ontstaat tegen offshoring. Hebben vele multinationals eerst hun bedrijven opgebouwd binnen de westerse wereld, en grote winsten gemaakt. Worden de mensen die hier hard aan hebben meegewerkt, vervolgens op straat gekwakt.
      Veelal wordt er ook nog van deze mensen gevraagd om werknemers uit de landen waarnaar er wordt ge-offshored in te werken, en om kennis te delen met diegenen die hun werk gaan overnemen. Iets wat in mijn ogen broodroof is. Vele jaren inzet en kennisopbouw wordt in een keer volledig afgebroken!
      Vele multinationals die offshoring reeds hebben ingezet, zijn mijns inziens associaal bezig en zouden wat mij betreft Nederland moeten verlaten.
      Ook onze staatskas gaat hierdoor veel inkomsten(loonbelastingen e.d.) missen, waar de staat uiteindelijk wel opdraait voor de opvang en begeleiding van veel nieuwe werkelozen.
      De werknemers van deze bedrijven worden wellicht met een aardige regeling weg gewerkt. Maar het komt er toch op neer dat ze worden bedankt voor hun inzet en het samen opbouwen van vaak prachtige winstgevende bedrijven, maar nu moeten ze het zelf maar uitzoeken in het westen.
      Veel Nederlandse multinationals hebben hun bestaan te danken aan de nederlandse maatschappij, zij dienen in deze dan ook hun verantwoordelijkheid te nemen. En niet nu het wat minder gaat in Nederland, dit land achter zich te laten. Zeker niet waneer blijkt dat zij met hun aktiviteiten toch nog enorme winsten weten te behalen.
      ABN/AMRO is een goed voorbeeld hiervan. Wanneer het plan van outsourcen ter sprake komt in samenhang met de megawinsten van de afgelopen jaren, melden zij elke keer dat deze winsten niet meer in Nederland worden gegenereerd. Een vreemd antwoord, wanneer men zich realiseert dat de automatisering wereldwijd nog steeds centraal wordt gedirigeerd vanuit Nederland! Is de automatisering vanuit Nederland dan niet een hele grote partij in de behaalde resultaten? En juist dit onderdeel overweegt de bank te gaan offshoren! En 90% van de huidige medewerkers werken als makke lammetjes mee aan deze overgang, omdat ze al murw zijn van de vele veranderingen gedurende de voorgaande jaren.
      De overheid heeft het over kenniseconomie, normen en waarden etc..Wanneer dit soort zaken worden geaccepteerd door de staat, hoe loopt dit dan over 10 jaar in Nederland af? Nagenoeg geen landbouw, IT , textiel, zeevaart, staalbouw etc. meer in Nederland. Wat blijft er over?

      Login om te reageren
    2. cco schreef:
      15 december 2004 om 14:45

      Hieruit blijkt maar weer de meest voorkomende reden van outsourcing : kortzichtigheid van managers.

      Veel leidingevenden hebben geen enkel benul van de technische kennis die binnen een bedrijf aanwezig is, en naar meningen van eigen medewerkers wordt niet geluisterd. Uiteraard wordt er wel geluisterd naar een 21 jarige externe “consultant” die op zijn eerste opdracht binnen komt waaien en gaat roepen dat het allemaal best ge-outsourced kan worden. Nadenken over een eventueel faillisement van het bedrijf waaraan ge-outsourced is, of het stelen & verkopen van bedrijfsgevoelige info (iets wat in 3e wereldlanden aan de orde is) wordt verzwegen. De kennis die door een externe partij opgedaan wordt op welk gebied dan ook (op kosten van jouw bedrijf) is in de toekomst niet meer bruikbaar en kan als verloren worden beschouwd.
      De enorme risico’s die outsourcing met zich meebrengt worden weggemoffeld om op die manier op korte termijn enorme besparingen op papier te krijgen, zodat die bonus al bijna op de bankrekening staat!

      Outsourcing is een bedreiging van de kennis binnen een bedrijf en het zal op de middelange duur wel duidelijk worden wat een enorme fout hier wordt gemaakt.
      Automatisering is een ZEER belangrijk proces binnen een bedrijf en dient niet verward te worden met de koffieautomaten en het meubulair enkel omdat de directie geen flauw benul heeft wat er allemaal nodig is om een hoog serviceniveau te handhaven.

      Zakkenvullen is ook geen “core business”.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs