De Volkswagen Golf, de Opel Astra en de Renault Megane waren onder automatiseerders vorig jaar nog wel de meest gereden auto's, maar hun posities zijn wat marktaandeel betreft sterk aan corrosie onderhevig. Steeds vaker wordt voor andere merken gekozen. Dat blijkt uit cijfers van De Breed & partners. Minder gewild zijn de Citroen C5, Audi A3 en (minst populair) Opel Zafira.
De Bredase ict-adviseurs kregen van 4195 ict’ers gegevens over onder meer hun salaris en lease-auto. Net iets meer dan de helft van deze respondenten rijdt in een leasebak (2022), 146 anderen rijden in een auto van de zaak. Bijna allemaal hebben ze een tank-kaart voor het afrekenen van de brandstof.
Onderzoeker Bas van de Haterd ziet vooral verschillen tussen ict-bedrijven en bedrijven met ict’ers in dienst. Bij die laatste is de waarde van de auto een paar duizend euro hoger.
Woordvoerders en directieleden uit de sector en daarbuiten, bevestigen dat beeld. Bij detacheerder Appoint is kostenbeheersing het devies, schetst marketing manager Jan Willem de Lange. Het bedrijf heeft zo’n zestig ict’ers in dienst, voornamelijk database, asp- en php-programmeurs. “Hun auto’s zijn bij ons juist weer wat kleiner geworden.”
De uitzendorganisatie verkiest ook het rijden op diesel en lpg boven de dure benzine. De Lange: “In de goede tijd maakt ons dat minder uit. Maar nu wordt dit nadrukkelijk afgewogen.”
Iets dergelijks zegt ook directeur Hans Mulder van medisch ict-specialist Chipsoft. “Bij ons is de afgelopen tijd niets in de autoregeling veranderd, er zit evenmin een verandering aan te komen.” Ook bij dit bedrijf wordt het rijden van de relatief goedkopere dieselbrandstof aangemoedigd.
Volgens SAP-woordvoerster Renée de Bruin wordt bij de erp-fabrikant de lease-auto nu vooral als kostenpost gezien. “We corrigeren wel ieder jaar de stijgende kosten voor brandstof en verzekering.”
De toon is heel anders bij chemieconcern DSM. Het soort auto is hier alleen afhankelijk van functiewaardering en het aantal gereden kilometers. Woordvoerder Gerard van der Zanden: “Men vergelijkt volgens mij appels met peren. Onze bedrijfstak heeft de afgelopen jaren veel minder onder druk gestaan. Hier heeft het economisch tij eigenlijk geen invloed gehad op de lease-autoregeling.”