Leverancier Lenovo nam in het vierde kwartaal van 2013 het grootste aandeel van de pc-markt voor zijn rekening. De leverancier behaalde een marktaandeel van 18,1 procent. Daarmee stootte het HP van de troon, die leverancier behaalde een marktaandeel van 16,4 procent.
Gekeken naar de verkopen over heel 2013 voert Lenovo de lijst aan. Volgens Gartner behaalde de leverancier een marktaandeel van 16,9 procent. Dat is een groei van 2,2 procent ten opzichte van 2012. HP zag zijn marktaandeel in een jaar met 9,3 procent afnemen. Met een marktaandeel van 16,2 procent staat het op de tweede plaats in de lijst van aantal verkochte pc's. Dell staat met een marktaandeel van 11,6 op de derde plaats. Het bedrijf zag het aantal verkochte pc's met 2,2 procent afnemen.
Tablets
De daling van de pc-verkoop heeft onder meer te maken met de opkomst van tablets. Kopers in opkomende markten slaan vaak de aanschaf van een pc over. Bij de aanschaf van ict-apparatuur kiezen ze direct voor een tablet, stelt Gartner.
Een andere marktonderzoeker constateert dat het zakelijk gebruik van tablets steeds meer gemeengoed wordt binnen het Nederlandse bedrijfsleven. Keala Consultancy concludeert dat het gebruik van tablets op de zakelijke markt is doorgebroken.
Reacties
Speelgoed valt niet meer te stuiten. De serieuze gebruiker blijft echt zijn 'bakkie' gebruiken. Helaas kan men zijn geld maar 1x uitgeven.
Simpel rekensommetje leert; er zijn meer consumenten (speelgoed-slurpende-gebruikers) dan serieuze gebruikers. Straks komt het allemaal wel op zijn pootjes terecht. 'n Tablet is niets meer als elektronisch speelgoed waarmee je ook je e-mail kan lezen en via internet kan Wehkamp'n. Dit is gewoon een tijdelijke dip. Ik zeg altijd maar zo, ooit wel eens een brief geschreven, website ontworpen, een Visio document opgemaakt en of met Photoshop gewerkt op een tablet? Kortom, nu even de kindertjes blij maken en straks weer met z'n allen aan 't werk.