De sector Technologie, Media & Telecommunicatie (TMT) wordt steeds bepalender voor de dynamiek in de Nederlandse kantorenmarkt. Waar voorheen bedrijven in de zakelijke en financiële dienstverlening dominant waren, laat vastgoedbelegger CBRE in zijn nieuwste rapport 'The emergence of the TMT sector ' zien dat deze sector inmiddels goed is voor 20 procent van het totale kantoorgebruik in Nederland.
Volgens CBRE is de TMT-sector een van de snelst groeiende en meest productieve bedrijfstakken in Nederland en de verwachting is dat deze groei blijft aanhouden. Dit komt onder meer tot uiting in de opname van het aantal kantoormeters dat in de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld is.
‘De sector heeft in de laatste vijf jaar een sterke ontwikkeling doorgemaakt. Bedrijven zijn snel volwassen geworden, wat zijn weerslag heeft op hun voorkeuren als kantoorgebruiker. Waar voorheen vooral sprake was van start-ups in kleinere kantoren op versnipperde locaties, zie je momenteel dat een professionele locatiestrategie een steeds belangrijkere rol voor TMT-bedrijven speelt’, zegt Marc van Tilburg, directeur Research and Consulting van CBRE.
Vooral jonge internetbedrijven en technologie-start-ups voelen zich aangetrokken tot Amsterdam, met name de binnenstad maar ook hippe locaties in Amsterdam-Noord. ‘Die bedrijven spelen in op het imago van de stad om internationaal talent aan te trekken. De aantrekkingskracht van de binnenstad heeft een impuls gegeven aan de Amsterdamse kantorenmarkt. Door grote huurtransacties is de leegstand flink gedaald en zijn vooral hoogwaardige kantoren met ruime vloeren schaars. Deze vraagdruk heeft ook een positieve invloed op andere kantoorgebieden in de stad. TMT-bedrijven op zoek naar kantoorruimte van meer dan vijfduizend vierkante meter trekken naar omringende gebieden. Een voorbeeld hiervan is de recente transactie van Booking.com met een opname van 13.500 vierkante meter aan de IJ-oevers’, constateert de vastgoedbelegger.
CBRE verwacht dat de groei van de TMT-sector de komende jaren doorzet. Nieuwe start-ups worden gefaciliteerd door initiatieven zoals de StartupDelta, terwijl bestaande bedrijven steeds sneller kunnen groeien door de beschikbaarheid van financiering.