Continuous testing wint steeds meer terrein

Ongeveer een op drie it-managers gebruikt continuous testing. Dat blijkt uit een onderzoek van Capgemini, Sogeti en Broadcom. Continuous Testing voorziet in voortdurend en een volledig geautomatiseerd testproces voor nieuwe software.

Voor het onderzoek werden vijfhonderd it-beslissers wereldwijd ondervraagd, uit organisaties met minstens duizend medewerkers. Inmiddels heeft 32 procent van de it-managers deze aanpak van voortdurend testen als structureel onderdeel van het ontwikkelproces van digitale producten omarmd. Zowat 58 procent van de respondenten lanceert dagelijks nieuwe softwarereleases. Iets meer dan een kwart van de organisaties doet dat zelfs elk uur. De grootste uitdaging is geautomatiseerde testprocessen te ontwikkelen en effectief te integreren in het DevOps en continuous delivery-proces.

Wat opvalt, is dat organisaties nog altijd moeite hebben met het verder automatiseren van testprocessen. Slechts 24 procent van de huidige testcases is volledig geautomatiseerd. End-to-end automatisering van het volledige testproces gebeurt ook maar bij 24 procent van de organisaties. Zo geeft 36 procent van de ondervraagden aan dat meer dan de helft van de testtijd wordt besteed aan het verzamelen, beheren, onderhouden en genereren van testdata. Veelvuldiger gebruik van testautomatisering zou de snelheid van testactiviteiten binnen Agile-teams aanzienlijk verbeteren, zo verwacht het merendeel van de it-managers.

Verder blijkt dat it-managers behoefte hebben aan beter georganiseerde Agile-testprocessen. 35 procent van de ondervraagden benoemt een ‘volledig auditspoor van testactiviteiten’ en een ‘geconsolideerd test- en releasetraject’ als belangrijkste verbeterpunten voor een effectieve organisatie van testprocessen. 32 procent is op zoek naar één plek waar testprocessen samenkomen en wil voortdurend inzage in het gehele deliverytraject bij de bouw van nieuwe digitale producten. Een goed deel (40 procent) van de ondervraagden geeft aan dat hun software-ontwikkelteams meer dan de helft van hun tijd besteden aan het bouwen en onderhouden van testomgevingen. Zo is niet altijd de juiste technologie beschikbaar of wordt deze niet vanuit één plek gefaciliteerd.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Voor alle managers die hier nog over twijfelen. Op de middel en lange termijn verminderd het de kosten en zorgt voor een hogere waardering van klanten. Maar dan moet je het ook goed aanpakken en indien nodig expertise inhuren om de boel goed op de rit te krijgen.

Voeg daar dan nog 'team auditing' aan toe. Dwz dat collega's elkaar werk nakijken en je hebt nog een vorm van kwaliteitsborging, bevorderd ook nog eens de instroom van nieuwe mensen en zorgt voor een grotere sociale cohesie binnen de ontwikkelaars.

:-) kwaliteitsborging, waardering, instroom, sociale cohesie.
inderdaad, voeg daar ook nog eens team auditing aan toe :-P
fijn weekend.

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-03-14T11:18:00.000Z Frederic Petitjean
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.