Beeldbuiskartel Philips laat ict-branche koud

kop in zand steken

Philips hoeft vooralsnog geen claims te verwachten van ict-eindgebruikers, resellers of leden van ict-belangenorganisaties die geld terug willen voor computermonitors waarvoor ze mogelijk teveel hebben betaald. Dat blijkt uit een rondgang van Computable. Gisteren sleepte de Consumentenbond Philips voor de rechter en startte het een claim wegens een beeldbuiskartel.

De Consumentenbond zegt dat Philips tussen 1996 en 2006 ‘verboden prijsafspraken’ met een aantal andere beeldbuisfabrikanten, zoals Samsung, LG en Panasonic, heeft gemaakt. Hierdoor betaalden consumenten zo’n 10 procent teveel voor hun computermonitors en televisies.

De organisatie start een initiatief waarbij consumenten een claim kunnen indienen om via de Consumentenbond een schadevergoeding op te eisen. Een woordvoerder laat aan Computable weten dat (ict-)bedrijven niet kunnen deelnemen aan deze zogeheten beeldbuisclaim (zie onderstaand kader). ‘Wij behartigen enkel de belangen van consumenten.’

Computable vroeg aan verschillende ict-belangenorganisaties in Nederland of zij actie ondernemen om ict-bedrijven of –professionals te ondersteunen bij het indienen van een schadeclaim.

Nederland ICT

Nederland ICT laat weten dat zij geen plannen hebben voor een claim. ‘We hebben geen verzoeken van onze leden ontvangen om dit te doen. Dat is dan ook de voornaamste reden dat wij geen stappen ondernemen. Mochten leden wel willen dat wij collectief iets organiseren, dan kunnen we hier zeker over nadenken. Dat is in dit geval niet nodig.’

Ook de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI) laat weten dat zij vooralsnog geen plannen hebben om haar leden te ondersteunen om een schadevergoeding op te eisen.






Beeldbuisclaim via Consumentenbond

De Europese Commissie heeft eind 2012 het beeldbuizenkartel ontmaskerd en legt de zeven deelnemers een kartelboete van 1,47 miljard euro op. Philips moest hiervan 509 miljoen euro betalen.

Naast de boete moeten de karteldeelnemers ook aan de gedupeerde consumenten de geleden schade vergoeden. De Europese Commissie heeft echter niet de taak daarvoor te zorgen. Vandaar dat de Consumentenbond een actie is gestart om de veroorzaakte schade te laten vergoeden middels de beeldbuisclaim.

Gedupeerden moeten via een aankoop- en/of betalingsbewijs aantonen zij hun kleurentelevisie of computerbeeldscherm hebben gekocht in de periode dat het kartel bestond (1996-2006). Ze doen mee op basis van no cure no pay. Het vergoedingspercentage bedraagt 15 procent. Consumenten hoeven niks te betalen als er geen resultaat wordt bereikt.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-08-02T11:45:00.000Z Suzanne Martens
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.