Fortis kiest voor strakke ict-benadering

Vandaag heeft financieel concern Fortis zijn groeistrategie 2005-2009 bekendgemaakt. Op ict-gebied kiest de bank/verzekeraar voor een ingrijpende centralisering en investeringen in vernieuwing.

Fortis brengt alle ondersteunende diensten, waaronder Information services, onder in één divisie, onder leiding van chief operating officer Herman Verwilst. Door deze activiteiten beter te organiseren, hoopt de Nederlands-Belgische combinatie te komen tot een efficiëntere en initiatiefrijkere ondersteuning aan de commerciële afdelingen.

 

Ook wil het concern de stijging van de kostengroei beperken tot maximaal 2 procent. De financiële onderneming denkt zelfs forse besparingen te kunnen halen - in 2006 reeds honderd miljoen euro en vanaf 2009 een jaarlijkse besparing van tweehonderd tot tweehonderdvijftig miljoen euro - door initiatieven als één grensoverschrijdende backoffice voor de effectenafhandeling, één infrastructuur voor de afhandeling van internationale betalingen en één mondiaal ict-platform voor alle business centers (de commerciële vestigingen).

 

Bovendien maakt de Fortis Groep gebruik van zogeheten smartsourcing, waarbij bekeken wordt welke ondersteunende diensten in welke locaties het beste ondergebracht kunnen worden. Dubbele functies zullen dan worden geschrapt, maar de bank/verzekeraar benadrukt dat het tevens nieuwe personeelsleden zal werven.

Nog niet duidelijk is of een groot deel van de ict-activiteiten definitief in België wordt geconcentreerd. In Computable meldden vakbondskringen vorige maand dat de Belgische Fortis-topman Jean-Paul Votron in plaats van uitbesteding van ict-taken, die hij begin dit jaar niet uitsloot, overwoog om de ict, of delen ervan, te verplaatsen naar België. Votron wil de stroomlijning van de nu nog gefragmenteerde informatiehuishouding versnellen.

In Nederland werken er op de it-divisie voor Fortis Bank zo’n negenhonderd medewerkers. Bij de verzekeringstak Fortis ASR werken nog een paar honderd automatiseerders. Het centrale rekencentrum van Fortis Nederland staat in Woerden, met een uitwijkcentrum in Utrecht.

Fortis wil in de periode 2005-2009 een gemiddelde jaarlijkse autonome groei van tenminste 10 procent behalen en een uitbreiding van de activiteiten in Midden- en Oost-Europa, Azië en Noord-Amerika. Om deze internationale expansie te realiseren is er voor ict een belangrijke ondersteunende rol weggelegd.

 

Alleen bestaat er op ict-vlak dus nog steeds een verscheidenheid aan systemen, al loopt er een operatie die voor meer eenheid en synergie moet zorgen, zowel in de bank- als de verzekeringstak. Fortis is in 1990 ontstaan uit een fusie van VSB, Amev en de Belgische verzekeraar AG, gevolgd door een aantal overnames.

Naast een concentratie van de it-activiteiten/systemen en de invoering van één standaardplatform voor de business centers heeft Fortis nog meer it-projecten aangekondigd. Bij de divisie retail banking zullen de kosten omlaag moeten door een een verdere automatisering van het dagelijkse transactieverkeer en het verbeteren van electronische kanalen, zoals pc-banking.

 

Bij de zakelijke tak zal er een nieuwe it-architectuur worden opgebouwd die een wereldwijde integratie van alle front-en back office-tools mogelijk moet maken. In de Belgische verzekeringsdivisie zullen Fortis AG en FB Verzekeringen worden samengevoegd. Dat moet leiden tot kostenbesparingen, ondermeer door het op elkaar afstemmen en combineren van ict-investeringen en het samenvoegen van ondersteunende functies. Het gezamenlijk it-platform dient een jaarlijkse besparing opleveren van 11 procent op het gecombineerde it-budget.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-06-24T15:44:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.