In de rubriek Computable in bedrijf van 15 juli jongstleden stond een tweetal artikelen, getiteld “Grensoverschrijdende backoffice” en “Twee stappen vooruit, een terug”. Deze artikelen bevatten een aantal onjuistheden en onvolledigheden.
Grensoverschrijdende Backoffice (pagina 16)
Het artikel Grensoverschrijdende Backoffice vermeldde ten aanzien van Business Proces Outsourcing International B.V. en I-Broker Benelux B.V. ten onrechte dat de Rabobank met deze bedrijven wilde samenwerken. Het ging hier om een volledige overname, waarvoor de gesprekken op initiatief van de Rabobank eind 2002 zijn gestart.
Buiten deze bedrijven om is de Rabobank voorts in zee gegaan met het Indiase bedrijf Tata Consultancy Services. Dit geschiedde op initiatief van dit laatste bedrijf. Het is het standpunt van Business Proces Outsourcing International B.V. en I-Broker Benelux B.V., althans haar voormalig bestuurder de heer Sternfeld, dat Tata Consultancy Services hiertoe niet was gerechtigd.
Het programma “Bankport” is eigendom van Tata Consultancy Services en van de heer Sternfeld (via een deelneming).
Twee stappen vooruit, een terug (pagina 17)
Het kader bij dit artikel, getiteld “Bankport mislukt”, bevat meerdere onjuistheden en onvolledigheden.
In 2001 is de gehele onderneming Bankport verkocht aan LaBouchère N.V. (later: Dexia Bank). Op uitsluitend verzoek van Dexia Bank heeft de heer Sternfeld – eerder uit de onderneming teruggetreden – het roer van de onderneming weer overgenomen en is het bedrijf teruggekocht.
Ten onrechte vermeldt de bijdrage dat het zou zijn gegaan om een “stroef lopende samenwerking” tussen deze partijen. De enige reden lijkt gelegen in het niet functioneren van de door Tata Consultancy Services geleverde software. Hierover is op dit moment een juridische procedure voor de rechtbank Amsterdam aanhangig.
Ten onrechte vermeldt de bijdrage ten slotte dat er sprake van zou zijn geweest dat De Nederlandsche Bank heeft “ingegrepen”. Daarvan was geen sprake. Het enige relevante dat DNB ter zake van outsourcing heeft gesteld is dat de continuïteit van een dienstverlenend bedrijf bij de outsourcing van backoffice-activiteiten van belang is.