Unica Installatiegroep koopt AAC Cosmos op

Technisch dienstverlener Unica Installatiegroep uit Hoevelaken heeft met de curator overeenstemming bereikt over de overname van de activiteiten van AAC Cosmos. Deze ict-dienstverlener werd vorige week meegesleurd in het faillissement van moederbedrijf Borghoudt. Alle activiteiten van AAC Cosmos worden voortgezet onder de hoede van Unica. Naar verwachting zal een groot deel van de 75 arbeidsplaatsen bij AAC Cosmos behouden blijven.

De andere werkmaatschappijen van de Borghoudt-holding (Itvise, iTactic , Letgo en Borghoudt IT People) gaan niet mee. Daar werkten in totaal eveneens zo'n 75 man.

Unica Installatiegroep (300 miljoen euro omzet, 1800 werknemers, negentien vestigingen) profileert zich als een financieel sterk familiebedrijf dat ook in tijden van crisis omzet en rendement op peil weet te houden. Rik Dikken, algemeen directeur van Unica, spreekt nu al de verwachting uit dat AAC Cosmos in 2010 positief zal bijdragen aan het resultaat van het bedrijf. Unica zet de activiteiten voort onder de bedrijfsnaam Unica AAC Cosmos B.V.

Aanvullend

Dikken stelt dat de infrastructuurdienstverlening van AAC Cosmis een aanvulling betekent voor het ict-dienstenportfolio van Unica. 'Onze businessunit Unica ICT Networks richt zich op het ontwerpen en aanleggen van technologisch geavanceerde ict-netwerken en beveiligingssystemen. Onze businessunit Unica Fastcom is actief op het gebied van het bouwen van datacenters. Met de activiteiten van AAC Cosmos wordt dit nu gecompleteerd met beheerdiensten.' Daarnaast past de boedelaankoop in de strategie om de trouwe klantenkring (met terugkerende omzet) te laten groeien.

Volgens Jack Rijks, commercieel directeur van AAC Cosmos, zijn beide bedrijven sterk vertegenwoordigd bij klanten met vijftig tot vijfhonderd werkplekken in de marktsegmenten zorg, onderwijs, semi-overheid, zakelijke dienstverlening en industrie. 'Dit biedt voor beide ondernemingen goede kansen om bij bestaande klanten extra toegevoegde waarde te leveren.'

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Eerst was het Cosmos, toen werd het AAC Cosmos. Nu wordt het Unica AAC Cosmos.

Wordt het bij de volgende overname de naam weer langer?

Als Unica wordt overgenomen incl. het AAC Cosmos-deel dan kan het, ze zullen het eerder afstoten als het niet draait en dan wordt het weer wat anders...

I.i.g. goed om te zien dat 75 mensen zijn gered, laten we hopen dat voor de andere 75 ook een goede oplossing wordt gevonden.

Is dit het "nieuwe werken" bij AAC Cosmos of hebben ze "flexwerkplekken" nodig?
Als klant zou ik direct overstappen naar een solide en vooral wat kleinere leverancier aangezien deze wel hard blijven lopen en je voorlopig nog geen nummer bent. Persoonlijke aandacht staat bij kleinere flexibelere ICT-partijen nog steeds hoog in het vaandel en dat wordt er door Unica zeker niet beter op.
Jammer dat AAC Cosmos zijn naam zo te grabbel gooit er is ondertussen weinig meer van het originele bedrijf over!

@Cos
AAC Cosmos blijft een zelfstandige divisie binnen Unica voor wat ik heb begrepen. Doordat een financieel stabiel bedrijf nu achter AAC Cosmos staat heb ik er als klant juist extra vertrouwen in gekregen. Daarbij biedt de overname ook extra mogelijkheden.

En laten we verder eerlijk zijn: het gaat niet om de naam van het bedrijf, het gaat om de medewerkers die elke dag hun best voor je doen! Doordat een groot aantal medewerkers meegaat zie ik ook daar niet een groot probleem. Mocht het toch niet bevallen bij Unica AAC Cosmos dan kan ik altijd nog overstappen.

@goednieuws: als jij echt klant wil blijven bij AAC Cosmos geef ik je 1 tip.... Vraag eens naar de kennismatrix van de beheermedewerkers. En oh ja.... deze is gratis: pak je SLA en je rapportage eens en vergelijk ze kritisch, kijk daarn naar je facturen. Succes!

Bijna 80% van de projectmedewerkers ontslagen tijdens het vormen van de nieuwe organisatie.
Directie die medeverandwoordelijk zijn voor faillissement en 70% van de beheermedewerkers mogen wel blijven.

De volgende vraag onstaat: Wie gaat de klant nu helpen bij zware storingen en de implementaties van projecten?

Een gevolg van de huidige ontslagen is dat circa 80% van alle technische kennis verloren gaat en heel gemakkelijk bij een ander deze kennis kan aanbieden, met het aannemen van deze mensen heb je direct een aantal nieuwe klanten binnen aangezien er in deze situatie geen concurrentiebeding aanvast zit. (mooi toch die nederlandse wetgeving).

Tip voor Unica: praat met de ontslagen mensen en vertrouw niet direct de adviezen van de mensen die hierbij betrokken zijn.

Ondanks de huidige situatie wens ik alle betrokkenen die wel mogen blijven veel suc6 en vooral sterkte met de doorstart.

@ST, voor de andere 75 mensen wordt geen oplossing gevonden hier wordt niets mee gedaan.

@Goednieuws er is voor een paar 100 jaar en ervaring op straat gezet, mensen die zich echt inzetten voor de klanten bedrijf, mensen die specifieke kennis en een goede band met klanten hadden. Waar om is dit dan gedaan? omdat Unica blind vertrouwd op het huidige management, dat is Unica wel aan te rekenen vind ik, snel/snel iets kopen en blind vertrouwen op dezelfde mensen die dit bedrijf de afgrond in hebben getrokken. Dit huidige management heeft er een hobby van gemaakt om mensen die een visie of ideeën hadden (dus geen kritiek) op straat te zetten. Wat is er dus weg? Mensen met jarenlange ervaring die zich altijd volledig hebben ingezet, overdag savonds snachts en het weekend, omdat er soms iets moois opgebouwd werd en de klanten steeds meer tevreden werden. Jammer dat dat eens in de zoveel tijd zomaar ineens onderuit werd gehaald door haantjesgedrag, door managers die rollebollend over de vloer gingen, door prestige. Wat blijft er over? medewerkers waarvan minimaal 80% procent tegen het huidige management is maar 30% er iets van zegt. (inmiddels 0% vrees ik). Jammer voor de klanten want het ging de laatste tijd steeds beter, er is iets opgebouwd en weer volledig afgebroken, met deze mensen onherstelbaar vrees ik. De meesten van de mensen zullen snel weer aan het werk zijn, er zijn mensen op straat gezet die iedereen wel wil hebben in zijn/haar bedrijf.

@goednieuws: sluit me volledig aan bij Knowhow. Ik zal de klanten even uit hun droom helpen: gisteren zijn zonder enige vorm van logica mensen op straat gezet. Daar waar iedereen verwachtte dat de engineers en consultants mochten blijven, werd juist in die groep het meest gehakt.

Ik kan u verzekeren: het is een slagveld geworden. De mensen waar het bedrijf juist op leunde zijn zonder pardon overboord gegooid en de mensen aka prutsers die het bedrijf de afgrond in hebben geholpen zitten er nog (uitzonderingen daargelaten). Overduidelijk geval van vriendjes politiek en ik vind het daarom net als de posters hierboven onbegrijpelijk dat Unica blind vertrouwd op het huidige management.

Voor veel klanten geldt dat zij op niemand meer terug kunnen vallen. Er zijn zelfs lopende projecten waar nu simpelweg NIEMAND meer op zit. Ik ben eens gaan rekenen en durf wel hardop te zeggen dat in 1 klap 80% van de aanwezige kennis verdwenen is. De paar goeien die nog een contract hebben aangeboden gekregen en dus mogen blijven, zullen vriendelijk bedanken en op zoek gaan naar een andere job; voor zover ze dat al niet hebben. Geef ze eens ongelijk. AAC Cosmos, ooit een bedrijf met aanzien is voorgoed gedegradeerd tot een amateur clubje eerste klas.

Ik wens de klanten en de (goede) mensen die deze puinhoop moeten ruimen oprecht veel succes en sterkte toe. Verder hoop ik dat ooit het recht zal zegenvieren en dat de koppen van het huidige management zullen rollen. Ze hebben door deze actie zichzelf in de voet geschoten, maar dat weten ze zelf nog niet. Ze kenden immers hun eigen personeel niet maar enkel de bruinarmigen. Kwestie van tijd dus voordat ze door de mand vallen.

De koppen van de beide jacks gaan binnen korte termijn ook rollen, heb dit al uit betrouwbare bron vernomen, kan ook niet anders want met bruine armen ga je het niet meer redden.

Er is een methode die baby’s gebruiken als ze ter wereld gebracht worden. Na heel wat jaren ontwikkelen ze zich door te ervaren en wat andere aanreiken. Dit proces wordt door de wetenschap ook wel leren genoemd. Nu zijn er wat mensen die deze menselijke gave niet goed hebben ontwikkeld en zijn herkenbaar aan het maken van dezelfde fouten, hebben ze een plaat voor hun kop, kijken niet verder dan hun eigen belangen en voelen geen emotie. Deze personen, ook wel grijze postduiven genoemd, zijn een gevaar voor een onderneming.
Het gevaar van deze mensen is dat zij het zelf niet beseffen en doorgaan met acties die zij denken te kunnen doen maar niet geschikt voor zijn.
Nu rijst het toeval dat Postduiven het weer voor elkaar hebben gekregen om WEER niet te leren van de situatie waarin zij zich verkeren.
In plat Nederlands:
De, niet bij naam te noemen, grijze Postduiven zitten al zo lang aan de "top" dat ze in die periode de organisatie van +350 mensen naar 0 hebben zien gaan. Nu is DIT niet alleen toe te wijzen aan deze Postduiven maar ze waren er bij.... De laatste jaren, na de scheiding van de verschillende BV's, waren ze daar wel dichterbij maar zonder het vermogen te hebben om aantoonbaar verzet te geven. Dit verklaart ook de naam Postduif, deze bezocht alleen de boodschap op dezelfde plaats en denken alleen maar na hoe zij daarvoor de voor hen makkelijkste weg kunnen aanvliegen. Het laatste jaar is het, procentueel gezien, de beste zet een groot deel door deze mensen gemaakt. Van 120 naar 0 in pakweg 6 maanden. Goed stukje ondernemerschap.
Wel bijzonder dan een bedrijf zoals Unica met 6 directeuren op 1.800 medewerkers, die nog groeit, het lot van hun gekochte speeltje in handen legt van deze grijze .......
Gezien de mooie actie van de twee, vraag ik me af OF Uncia zich beseft WAT er is gebeurt. Nu beself ik dat er niet bekend is welke kennis Unica op ICT vlak, zoals AAC Cosmos, al in huis heeft maar na mijn idee is die er niet.
Zoals hier dus beschreven en net als vele andere topics sta ik helemaal verstelt van de actie die afgelopen vrijdag door de mensen gedaan is. Sowieso al het vermogen om toestemming te geven om 9 uur in de ochtend mede te delen dat de medewerkers 's avonds tussen 18 en 21 uur gebeld wordt als deze niet een nieuw contract aangeboden krijgt door Unica.
Net als vele had ik toch alvast de vlaggenstok van zolder gepakt en mijn schooltas er aan geknopt. Uiteindelijk hing deze halfstok ter nagedachtenis aan de collega's die WEL een contract aangeboden krijgen. Nu alles beetje duidelijk wordt heb ik het met ze te doen.....

Om nog even in te haken op het bericht van "Jacq" wat blijft er dus over? Vergeet niet de personen die zich er nog ingelikt hebben bij klanten. Gaat u aub mee naar Unica maar vermeld u wel als voorwaarde dat ik dan mee moet! Met als gevolg dat er nu van dit soort personen verspreid over eilandjes in het bedrijf zitten. Hele afdelingen zijn weggemaaid, maar nee deze ingelikte personen zitten er nog. Druk hè in je eentje? Unica als u wilt concureren met bijv Imtech doe het dan niet op zo'n manier, waarom heeft u zich laten leiden door bewezen incapabele mensen!

Weer een knappe actie, zullen we maar zeggen. Een partij vinden die partij opkoopt en vervolgens het engineer/consultant clubje met 80% uitdunnen. Aan lef ontbreekt ze het in ieder geval niet.
Ik zeg succes met de lopende projecten en onderhoudscontracten.

Ik ben al iets eerder uit Itvise/AAC Cosmos gestapt. Heb er jarenlang met plezier gewerkt en wil benadrukken dat dit geen reactie is van een medewerker die nu na het faillisement op straat is gekomen.

Na behoorlijk wat jaren had ik aardig door wat er aan de hand was. De club werd naar de kl%te geholpen door een soort dwangneurose om met beheerdiensten groot te worden. Gevolg was dat een organisatie die jarenlang heel succesvol is gebleken in het doen van ICT-infrastructuurprojecten door de geforceerde transformatie naar een beheerdienstenorganisatie ten onder is gegaan (Nu zegt omvang niet alles, maar in 5 jaar van 650 naar 120 medewerkers, dan moet je toch doorhebben dat er iets niet klopt).

Het ontbrak aan mensen met de kennis en de ballen om dit succesvol in de markt te zetten. En zie nu; juist het clubje mensen die de laatste jaren het NIET voor elkaar kregen om een succesvolle dienst in de markt te zetten (laat staan het te verkopen) mogen nu mee naar Unica. Het is werkelijk niet te geloven.

Projecten en projectmedewerkers (consultants, engineers en projectmanagers) welke WEL succesvol waren, worden afgestoten en alle kennis en know-how wordt op straat gezet. Ik zie dit van de zijlijn en begrijp er de ballen van. Hoe kun je nu de mensen met de meeste kennis ontslaan... dat ik juist je kapitaal!

Een andere vreemde trend van de laatste jaren, is dat de managers die wel visie hadden en met de juiste opbouwende kritiek kwamen er meestal voortijdig uitvlogen. Die gasten waren vooral maar lastig met hun eigen vernieuwende mening. Ze zouden toch zomaar eens gelijk hebben. Eng.. wegwezen dus... Wat er overbleef waren de ja-knikkers en meelopers. Daar win je in een concurrerende markt de oorlog simpelweg niet mee.

En zo geschiedde het. Een eens zo machtige mooie ict club is niet meer... treurig, maar vooral zo onnodig!

Aan de achterblijvers, als het huidige MT over 3 weken buiten geflikkerd gaat worden, graag ff seintje dan kom ik graag van mijn vakantieadres in Italie op en neer gevlogen, kom ik hen ff uitzwaaien en neem ik meteen de fanfare mee.

Zullen we de persoon maar bij naam noemen....Jacq van Brussel. Unica, succes met een visie-loze gast en 'haan' eerste klas. Mede door hem is de tent failliet. Jammer, het had een prachtige tent kunnen zijn. Unica, nogmaals succes en u bent gewaarschuwd.

Ter info als jullie het nog niet gehoord zouden hebben. Bijna de complete binnendienst, alle projectleiders en volgens mij ook bijna alle consultants van AAC Cosmos hebben afgelopen weekend hun ontslagbrief gekregen.
Het was de overnemende partij blijkbaar alleen te doen om de lopende contracten.

Graag attendeer ik de ex-AAC Cosmos medewerkers in de regio Zwolle op enkele openstaande vacatures. Voor meer informatie bel met Aatop Zwolle: 038-4556090

http://www.aatop-ict.nl/vacatures/alles/5777/1/netwerkengineer-binnendienst-lemelerveld.html

http://www.aatop-ict.nl/vacatures/alles/5776/1/netwerkengineer-lemelerveld.html

Ondanks dat de J&J's overblijven (Jack en Jacq) zijn er door deze ontslagronde toch ook nog enkelen die verantwoordelijk zijn voor de ondergang van Cosmos op straat gekomen. Denk oa aan degene die verantwoordelijk was voor het (wan)beleid in Zwolle, Dhr. Kuijer en anderen. Hier schuilt weer een groot gevaar in, deze zijn nu "vrij" op de arbeidsmarkt. Potentiele belangstellenden, wees gewaarschuwd en vraag goed naar de reputatie en capciteiten van diegenen die aan de deur kloppen.

Tja en nu de achterblijvers, dit zijn doorgaans de meelopers en likkers geweest die nu verder moeten, toaal niet capabel en vaardig!

Unica, wees gewaarschuwd voor de achterblijvers!

Waar was Jacq vanmorgen toen iedereen zijn spulletjes in kwam leveren? Of durft ie de mensen niet meer in de ogen te kijken om dat hij zich schaamt voor zijn bruine arm?

Och Jacq, je stond al 3 x op de nominatie om gewieberd te worden, jouw tijd komt ook nog wel.........

STERKTE aan de achterblijvers en Unica proficiat met deze lege huls.

Er staan nog 46 mensen in het administratief systeem. En van minimaal 10 man is bekend dat ze binnenkort ook weg zijn. Een slagveld, de emoties liepen vanmorgen hoog op bij de inlevering van spullen. En dat terwijl in het persbericht van de overname nog voorgespiegeld werd dat het meeste personeel mee zou gaan!

Gelukkig was ik al bee smart :)
Wat een ellende wat ik hier allemaal lees...
Ik wens de achterblijvers sterkte.
De rest alvast veel plezier met een 'echte' baan.

Dat heb je idd smart bekeken Ray. ;-)
Ik had in 2004 het schip al verlaten, toen was het feitelijk al zinkende. Voor de mensen die op straat gezet zijn maak ik me ergens geen zorgen. Zoals eerder al vermeld zijn dat immers de meest competente, die wil iedereen. Toch wens ik alle echte! (ex)medewerkers veel succes. Eens zo een prachtig bedrijf completely down the drain...

Ik lees net de de 2 resterende bvtjes (microdesk,mbition) nu ook failliet zijn verklaart, aha! dit zullen dus wel de bvtjes zijn waar een groot deel van het management (behalve die ontslagen zijn) WEL salaris van uitbetaald kreeg! en de gewone werknemers wachten nog steeds op hun salaris en vakantiegeld.. Schande!

@inmiddels ook ex; in hetzelfde stuk over de laatste twee bv's is er sprake van een onderzoek naar Mismanagement (paulianeus handelen, onderzoek?) Laat mij niet lachen.

Vraag maar eens na bij alle goede ex-werknemers, die weggepest, -getreiterd of in een arbeidsconflict zijn gedreven.

Dan heb je genoeg bewijs om alle eigenaren/directeuren/MT en hun vriendjes met bruine armen voor minstens 500 jaar in de cel te krijgen wegens MISMANAGEMENT

Heren,

Heren van het management .... Gefeliciteerd! dat jullie een goedlopende bedrijf naar de afgrond hebben geleid... en wat nog erger is de welwillende medewerkers en hun gezinnen. Klasse!!!!

Ik vraag mij af waarom er nog 75 mensen aan het werk waren als iedereen ziet dat een bedrijf naar de klote geholpen wordt? Als het schip zinkt, verlaat je het toch? Waarom blijf je dan zitten om na afloop te roepen dat het unfair is en dat je het aan zag komen?

Of was zelfredzaamheid niet een van de job skills die van een medewerker gevraagd werden. Succes op de arbeidsmarkt.

De allerslimste is met stip zeker te weten Bert Ambachtsheer (= degene die het "oude" Cosmos automatisering verkocht!!!) toen was het nog echt tof daar! Daarna te snel te hard gegroeid.

Nog een overstap gemaakt naar AAC Lijnbach, was ook cool daar. Toen ze het grote AAC Cosmos ook daar ging heersen ben ik weggegaan.

Een ex-masterklasser

stelletje simpele zielen, onder valse naam gal gaan liggen spuien...

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-06-09T15:51:00.000Z Rik Sanders
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.