Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Extern systeem legde ICT van KLM plat

30 juli 2010 - 12:33ActueelCloud & InfrastructuurKLM
Rian van Heur
Rian van Heur

De ict van vliegmaatschappij KLM was niet de oorzaak van de storing aan de incheckapplicatie op zondag 25 juni 2010. Het probleem lag bij het externe reserveringssysteem, waardoor namenlijsten niet goed doorkwamen. De vliegmaatschappij had zondagochtend een twee uur durende storing in de incheckapplicatie. Volgens een woordvoerder hebben passagiers geen last van de storing gehad.

Computable schreef eerder dat de storing aan de ict van KLM zelf lag, maar dat is niet het geval.

Het externe reserveringssysteem Amadeus had een probleem, waardoor de namenlijsten van de passagiers niet goed doorliepen. Daardoor stokte het inchecken bij KLM. ‘Het heeft niets te maken gehad met onze eigen ict', zegt woordvoerder Ellen van Ginkel van de luchtvaartmaatschappij.

Wat de aanbieder van het reserveringssysteem heeft gedaan om het probleem op te lossen, weet de woordvoerder niet. Dergelijke systemen maken reserveringen en verkopen tickets voor verschillende luchtvaartmaatschappijen.

KLM maakt sinds begin 2007 gebruik van het reserveringssysteem Amadeus. Moederbedrijf Air France gebruikt het systeem al langere tijd.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KLM getroffen door ICT-storing

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Mainframe-migratie als militaire operatie

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KLM migreert naar nieuwste versie IBM-mainframe OS

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    KLM stapt over op reserveringssysteem Amadeus

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KLM bestelt iPad voor vliegend personeel af

    KLM-app iPad
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KLM test iPad voor vliegend personeel

    4 reacties op “Extern systeem legde ICT van KLM plat”

    1. Jan van Waard schreef:
      31 juli 2010 om 13:11

      Als KLM gebruikt maakt van het systeem van Amadeus voor zulke belangrijke taken tbv haar dienstverlening dan behoort dit systeem feitelijk tot de eigen ICT-infrastructuur (de genoemde eigen ICT). Dat men de woordvoerder dit laat ontkennen is toch heel vreemd. Ik ben benieuwd wat de mening van de ICT-manager en de architecten van KLM over deze uitspraak is.

      Login om te reageren
    2. ICT-er schreef:
      31 juli 2010 om 16:19

      @Jan van Waard, Amadeus is het Europese computerreserveringssysteem voor de luchtvaart van de Amadeus IT Group. Dit is één van de reserveringssystemen die gekoppeld zijn aan de incheckapplicatie van de KLM. Soms gaat het mis tussen zo’n dienstverlener en (één van) de klanten. Je moet natuurlijk goed afstemmen, maar problemen zijn niet geheel te voorkomen. De koppeling met Amadeus is onderdeel van de KLM ICT-architectuur, niet de ICT-infrastructuur.

      Vergelijk het met de GBA systemen van de gemeenten en de systemen voor de centrale uitwisseling GBA-net en GBA-V. De gemeente beheert alleen het eigen GBA-systeem.

      Login om te reageren
    3. CK schreef:
      1 augustus 2010 om 07:47

      Toch verbaast het mij dat een dergelijke fout met een dusdanig belangrijk systeem kan optreden. Dan heeft de KLM er misschien geen volle controle over, omdat ze geen eigenaar zijn, maar met een juiste test/kwaliteit/risico blik is er blijkbaar niet naar gekeken om daarna de juiste afspraken te maken mbt tot het meten van de kwaliteit. Zeker als ik lees wat nu echt de fout is geweest.

      Login om te reageren
    4. Robert schreef:
      13 oktober 2010 om 14:28

      Amadeus is zelfstandig en gelinkt aan mainframe sub menu Codeco. Dus als er in het Amedeus reserveringssysteem foute gegevens staan (PNL=passenger namelist)corrupted Dbase, krijg je in boekhoudkundige termen doorwerk fout. Dus de foute data uit Amadeus komt dan in mainframe en dit is KLM! Dus het is terecht wat er gesuggereerd wordt in het artikel. Maar de KLM kennende gaat dit verhaal tot op de bodem uitgezocht worden, waar de oorzaak ligt! Om het in de toekomst te voorkomen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs