Managed hosting door True

Mysterieuze meevaller betaalt noodplan Amsterdam

 

Ict-wethouder Eric Wiebes van de gemeente Amsterdam wil 4,1 miljoen euro inzetten voor een ict-noodplan voor de gemeente in de periode tot juli 2011. Het geld komt uit een meevaller, waarover Wiebes geen uitspraken wilde doen in een openbare vergadering. Tijdens de bijeenkomst sprak waarnemend cio Johan Boomgaardt over het ontbreken van coördinatie op elk gebied binnen de Dienst ICT.

De 4,1 miljoen euro is nodig om de grootste technische ict-storingen bij verschillende diensten aan te kunnen pakken, en om een veranderplan op te stellen. Daarnaast gaat de gemeente een projectenschouw houden: 'Er lopen honderden ict-projecten in Amsterdam. Van alle projecten die groter dan twee ton zijn, of die een ingrijpende invloed hebben op de ict-infrastructuur, wordt de komende maanden in kaart gebracht of het verstandig is er mee door te gaan', vertelt Wiebes.

Van de 4,1 miljoen gaat zes ton euro naar extra uitgaven om het project Amsterdams Financieel Systeem (AFS) tussentijds te kunnen afronden. In juni 2011 wordt vervolgens besloten of AFS al dan niet wordt voortgezet.

Mysterieuze meevaller

Het voorstel werd gedaan op een bijeenkomst op woensdag 30 maart van de raadscommissie Economische Zaken, Bedrijven, Personeel en Organisatie (EZP). Op 6 april 2011 stemt de gemeenteraad over het voorstel.

'Er wordt nu geen euro extra gevraagd', bezweert ict-wethouder Eric Wiebes de gemeenteraadsleden. De wethouder vertelt dat er op 'sommige posten van het budget voor achterstallig onderhoud is inverdiend.' In de openbare vergadering deed Wiebes geen uitspraken over deze mysterieuze meevaller. De reden van de meevaller zou volgens Wiebes 'alleen in een vertrouwelijke sessie kunnen worden uitgelegd.'

Dieptepunt

Bij de commissieraadsleden leeft vooral veel irratie wegens het langer uitstellen van het Uitvoeringsplan ICT. Dat werd begin februari 2011 stilgelegd, amper twee maanden nadat het gepresenteerd was. De reden was dat de implementatie ervan alleen maar tot meer storingen leidde.

Daarnaast was de ergernis groot doordat opnieuw gebleken is dat de Amsterdamse ict-chaos groter is dan gedacht. De problemen zouden groter zijn 'dan geconstateerd in eerdere analyses van McKinsey in de zomer van 2008 en september 2009.'

'Elke keer denk ik weer: kan het nog erger? En ja, het kan nog erger. Een belangrijke vraag is: wanneer is het dieptepunt bereikt? Zitten we hier over een halfjaar weer? Het gaat om het vertrouwen van de Amsterdammer en de raad dat het werkt. Het gaat om ambtenaren die er 's ochtends op moeten kunnen vertrouwen hun computer aan te kunnen zetten, en dat-ie het dan ook doet', zei gemeenteraadslid Verburg van de PvdA.

Storing op storing

Tijdens de commissievergadering van 30 maart sprak waarnemend cio Johan Boomgaardt onder meer van het ontbreken van change management en een totaal gebrek aan ict-coördinatie op elk gebied: 'Onze ict-technieken zijn onvoldoende ondersteund met protocollering. Dat betekent dat men elkaar versterkt in problemen. Daardoor ontstaat storing op storing.'

Ook krijgt de infrastructuur onvoldoende aandacht bij het uitrollen van ict-projecten, aldus Boomgaardt: 'Alle projecten worden aangepakt vanuit de inhoud, waarna in veel gevallen de infrastructuur onvoldoende blijkt.'

Daarnaast is de ict-helpdesk van de gemeente totaal versnipperd: 'Er zijn verschillende deuren. Van daaruit zouden de hulpvragen moeten worden gecoördineerd, maar dat gebeurt niet. Daardoor wordt een vraag over een applicatie niet in verband gebracht met de infrastructuur en andersom.'

Overzicht valt moeilijk te krijgen: 'Als we kijken naar de techniek zelf, dan is die grotendeels niet goed beschreven. Dus als er wijzigingen zijn of nieuwe applicaties of infrastructuur, dan kunnen we dat niet doen op basis van de bouwtekeningen die we hebben. Van daaruit is er onvoldoende coördinatie. Daardoor kunnen ook bestekken en aanbestedingen onvoldoende strak en gericht worden uitgevoerd.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3863168). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

En over een maandje vinden ze ergens 'achterstallig onderhoud' ten koste van een paar miljoen dat hoog-, hoognodig uitgevoerd moet worden (lekkende tunnel, rottende brugpijlers). Creatief boekhouden heet dat en het probleem voor je uitschuiven, enfin.

Reactie verwijderd.
Dit is niet de plek om reclame te maken voor producten.

Redactie Computable

@Peter van Deutekom:
Een tool op zich zegt niets: A fool with a tool is still a fool (but dangerous cool).

Ik dacht dat deze industrietak nu toch wel volwassen genoeg is om te beseffen dat een tool slechts een hulpmiddel is om goed ingerichte processen te ondersteunen bij de uitvoering.

@Joop
Een ICT-omgeving is niet te vergelijken met een hamer of een schroevendraaier. Het grote probleem met de overheid is dat de processen vaak niet goed zijn ingericht of zwaar onderhevig aan veranderende wetgeving. Verder zijn tools en processen meestal niet direct compatible en moet er aan gesleuteld worden. Dat levert weer politieke inmenging op en vervolgens schieten de kosten omhoog.

Ik snap niet waarom er zo mysterieus over moet worden gedaan. Volgens mij hebben we een Wet Openbaarheid Bestuur in NL.

We hebben het over het uitgeven van publiek (belasting) geld waarover verantwoording moet worden afgelegd (o.a. herkomst/ besteding / effectiviteit) lijkt mij. Als je op deze manier juist de transparantie tegenwerkt, zouden controlerende instanties (Accountantsdienst / Rekenkamer , etc) ingeseind moeten worden. Het wekt alleen maar wantrouwen tegen het toch al bedenkelijke beleid.

Misschien een idee voor Amsterdam om eens te gaan kijken bij gemeentes die het wel goed hebben geregeld? Die zijn er echt wel. Alleen omdat je wellicht groter bent, is het niet per definitie dusdanig anders dat dat geen zin heeft. Gemeentes kunnen onderling veel van elkaar opsteken. Dat geldt zelfs voor de grootste gemeente...
En om de sceptici voor te zijn; ik weet uit eigen ervaring dat er gemeentes zijn die het wel goed ingeregeld hebben allemaal. In een moderne ICT-omgeving met alle hypes en foefjes waar bestuurders blij van worden, met daaronder een goede infrastructuur, ITIL, een goede investerings- en vervangingsplanning en een goed opgezette projectmethodiek.

Hmm.. geen scrum of agile aanbevelingen in de reacties ..

Een 'reserve voor achterstallig onderhoud' inzetten voor een ict-noodplan. Daar is zo'n reservering toch voor?

Vacatures bij Gemeente Amsterdam
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×