Tulip verkoopt Commodore weer door

Tulip verkoopt Commodore aan één van de partners die het had aangetrokken om munt te slaan uit het bekende oude homecomputer-merk. De nieuwe eigenaar is Yeahronimo die een online-muziekwinkel biedt.

Deze verkoop heeft volgens de partners een waarde van 24 miljoen dollar. Dat bedrag is echter mede afhankelijk van toekomstige inkomsten uit het merk Commodore, dus die 24 miljoen staat niet vast. De uitbetaling geschiedt in termijnen die lopen tot 2010. Indien de koop doorgaat zoals nu gepland, ontvangt Tulip dit jaar nog 4 miljoen.
De Nederlandse pc-leverancier verklaart dat het zich nu op zijn – overgebleven – kernactiviteiten kan concentreren en dat het die zal uitbouwen. Dit betreft onder meer luxe, modieuze computerapparatuur zoals de onlangs aangekochte lijn tablet pc’s. Die verschijnen binnenkort op de markt, onder de naam Paceblade.
Tulip had Commodore in 1997 gekocht uit de boedel van de failliete pc-producent Escom. Deze aankoop bestond voornamelijk uit de bekende merknaam. De Nederlandse pc-leverancier deed lange tijd niets concreets met Commodore, tot het midden 2003 het Britse multimedia- en marketingbureau Ironstone in de arm neemt om Commodore, inmiddels ondergebracht in een dochteronderneming, uit te baten.
Dat leek aanvankelijk een leeg plan, want de twee kwamen niet veel verder dan het roepen dat zij de rechten bezitten op het merk. Dit leidde tot veel ophef in de hechte gemeenschappen rondom Commodore-retro- en emulatie-software. In juli dit jaar promootte Tulip via licentiepartners als Ironstone en Yeahronimo digitale muziekspelers, usb-sleutels, lege cd-r-schijven, een online-muziekwinkel en een retro-joystick.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2004-12-28T11:32:00.000Z Jasper Bakker
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.