Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

CeBIT 2013 trekt minder maar beter bezoek

21 maart 2013 - 09:313 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurCeBITGreenclouds
Rik Sanders
Rik Sanders

De editie 2013 van ict-vak- en handelsbeurs CeBIT in Hannover heeft 285.000 bezoekers getrokken. Dat zijn er bijna dertigduizend minder dan de 312.000 in 2012. Toch toont beursorganisator Deutsche Messe zich niet ontevreden. Het bedrijf houdt zich vast aan het stijgende aandeel zakelijke bezoekers, waar bovendien veel ict-beslissers en inkopers tussen zaten. Dit aandeel kwam uit op 84 procent van het totale bezoek. Ook trok CeBIT 2013, dat plaatsvond van 5 tot 9 maart, bezoekers uit 120 landen; in 2012 waren dat nog 110 landen. De volgende CeBIT staat gepland voor 11 tot en met 15 maart 2014.

In 2010, het jaar waarin CeBIT voor het eerst terugging naar een vijfdaagse beurs, trok het evenement nog 334.000 bezoekers en in 2011 zelfs nog 339.000. Daarna lijkt zich een dalende lijn te hebben ingezet. De beursorganisatie put echter hoop aan de in haar ogen steeds beter wordende kwaliteit van de bezoekers. ‘De meeste standhouders melden ons dat ze dit jaar meer waardevolle contacten hebben opgedaan dan bijvoorbeeld vorig jaar. Voor een show als CeBIT is de kwaliteit van het bezoek belangrijker dan de kwantiteit’, aldus woordvoerder Hartwig von Sass. Hij wijst er op dat er nog nooit zo veel ict-beslissers en inkoopmanagers op de beurs zijn verschenen als de afgelopen editie.

Shareconomy

Op CeBIT 2013 presenteerden zo’n vierduizend bedrijven uit zeventig landen zich. Polen was partnerland en vaardigde ruim honderdvijftig ict-ondernemers af. In totaal vonden naar schatting meer dan zeven miljoen zakelijke ontmoetingen plaats tijdens de vijf dagen. Het centrale thema dit jaar luidde Shareconomy, het delen van kennis, ervaringen, tools en diensten en het gezamenlijk toegang krijgen hiertoe.

De volgende CeBIT staat gepland voor 11 tot en met 15 maart 2014. Volgens woordvoerder Von Sass is in overleg met standhouders al twee jaar geleden bepaald dat de editie 2014 niet in de eerste week maar in de twee week van maart plaatsgrijpt.

Nederlands tintje

Veel landen, zelfs België, hadden een eigen paviljoen op de CeBIT. Het Nederlandse bedrijfsleven schitterde opnieuw door afwezigheid, op de stands van individuele deelnemers na. De beurs kleurde nog een beetje oranje doordat Greenclouds uit Rotterdam medewinnaar werd van de CeBIT-wedstrijd Code_n13 voor jonge bedrijven. Het thema was duurzame digitale energieoplossingen. Greenclouds, een broker van overtollige computercapaciteit uit datacenters, won in de categorie ‘Emerging Companies’ en kreeg een cheque van vijftienduizend euro.

Opvallend was dat niet alle prijzen bij Code_n13 werden uitgereikt. Zo kon de sponsorprijs van Dell van tienduizend euro voor de beste oplossing die draait op Windows 8 niet worden verzilverd. Geen van de vijftig finalisten van Code_n13 bleek een oplossing aan te bieden die geschikt is voor de nieuwe Windows-omgeving. Verder zocht een andere sponsor, Seedmatch, naar drie Duitse start-ups die mee wilden draaien in een crowd funding-programma. Het kon maar twee partijen vinden: Changers.com en Carzapp.

Meer over

CeBIT

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Vic Hsu
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Synology: NetApp lastig maken in NAS-markt

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ICT-drone staat symbool voor innovatie Shell

    Prototype Mars-verkenner Curiosity op Dell-stand CeBIT
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    HPC-clusters Dell redden Mars-missie NASA

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Greenclouds wint CeBIT-wedstrijd CODE_n13

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Igel toont thin clients voor virtualisatie en cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Merkel gaat bij CeBIT in op belang ICT voor Europa

    3 reacties op “CeBIT 2013 trekt minder maar beter bezoek”

    1. Rik schreef:
      21 maart 2013 om 10:42

      Bijna nog maar 1/3 overgebleven bezoekers in vergelijking met de topjaren toen er 700.000 bezoekers op af kwamen…
      Ja, dan moet je iets doen om dit te relativeren. Bijvoorbeeld door te roepen dat de kwaliteit stijgt van de bezoekers 🙂

      Login om te reageren
    2. Maarten Oberman schreef:
      21 maart 2013 om 19:16

      De ervaring is inmiddels:

      Datgene wat je zoekt vindt je op internet
      Datgene wat je wilt weten wordt je daar niet verteld omdat het inhoudelijk is ipv commerciële informatie.
      Het reünie effect is drastisch afgenomen door minder bezoekers
      De reistijd is lang, kortom….

      dus het totaal niet meer effectief, de trend minder bezoekers zal nog wel even aanhouden…

      Login om te reageren
    3. Sjoerd schreef:
      22 maart 2013 om 07:49

      Over de hele linie zijn in de loop der jaren de vakbeursen gekrompen qua aantalen bezoekers. Inderdaad heeft internet een grote invloed hierin maar ook het feit dat niet bepaald goedkoop is om daar te gaan staan met je bedrijf maakt dat het in deze tijden minder interessant maakt.
      En jammer dat er vanuit Nederland geen eenduidig iniatief komt. De Nederlandse overheid die constant wil overbrengen dat zij Nederland graag zien als kennisland kan in dat opzicht wel eens wat beter laten zien met daden dat ze het ook daadwerkelijk ondersteunen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs