Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

KLM verstrekt toch Apple iPad aan personeel

25 juni 2013 - 09:164 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurAppleKLM
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Vliegtuigmaatschappij KLM is begonnen met het uitreiken van ongeveer vijfduizend Apple iPads aan alle vliegers, senior pursers en pursers. De tablet ondersteunt het vliegend personeel bij hun werkzaamheden aan boord. Uit een pilot die eind 2011 startte, bleek dat klanten zo een betere service krijgen. Die pilot werd gestopt en de volledige uitrol werd wegens tegenvallende financiële resultaten voorlopig uitgesteld.

De pilot met het gebruik van een iPad aan boord werd uitgevoerd met ongeveer honderd cockpit- en cabineleden. Na evaluatie bleek dat cabinepersoneel via de iPad sneller en beter kan inspelen op de persoonlijke wensen van de passagier. Voor de vliegers biedt de tablet een extra hulpmiddel voor de vluchtuitvoering. Zo vindt er bijvoorbeeld snellere besluitvorming plaats doordat de vliegplannen eerder gedeeld kunnen worden. De volledige invoering van de iPads neemt enkele maanden in beslag. Dit najaar beschikken alle vliegers, (senior) pursers en senior cabin attendants van KLM Cityhopper over een iPad.

Dienstverlening voert boventoon

Begin april 2012 werd bekend dat KLM naar aanleiding van de pilot voorlopig niet de iPads aan het personeel ging verstrekken. Het beschikbaar stellen van een iPad voor het personeel in de cockpit en cabine van KLM-toestellen zou een investering vergen van 3,5 miljoen euro. Dat rijmde niet met een verlies van 809 miljoen euro over 2011 dat Air France-KLM toen boekte. In 2012 werd er wel meer omzet gedraaid, maar boekte het bedrijf nog steeds een fors verlies. De negatieve financiële situatie is nu echter niet meer reden om de iPads niet te verstrekken. Verbeterde dienstverlening richting de klant lijkt de boventoon te voeren.

‘Onze klanten hechten grote waarde aan persoonlijke benadering’, Peter Hartman, president-directeur van KLM. ‘Met de iPad is een meer persoonlijke service mogelijk en kan de klant bijvoorbeeld sneller geïnformeerd worden over last minute operationele wijzigingen. In economisch moeilijke tijden is het van groot belang om te blijven investeren. Innovatie en duurzaamheid speelt bij KLM een belangrijke rol. Als uiteindelijk al het papier dat onze crew nu meeneemt aan boord vervangen kan worden door de iPad, bespaart dit veel gewicht en dus ook brandstof.’

iPad bij andere vliegtuigmaatschappijen

KLM is niet de eerste luchtvaartmaatschappij die met iPads gaat werken. Het Amerikaanse United Continental Airlines kondigde eind 2011 aan elfduizend iPads beschikbaar te stellen aan piloten van de maatschappijen United en Continental in het kader van de paperless cockpit. Elke iPad vervangt ongeveer negentien kilo papier. Eerder kreeg American Airlines al toestemming van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA voor het gebruik van iPads in de cockpit. Ook Delta heeft een proef gedaan met iPads voor piloten. In Europa heeft British Airways de iPad getest en de Duitse maatschappij Lufthansa gebruikt de iPad als sinds april 2011 in de cockpit.

Wi-Fi

Sinds eind mei 2013 voeren KLM en Air France hun eerste vluchten met Wi-Fi aan boord uit. Dankzij deze nieuwe service kunnen passagiers tijdens de vlucht met de buitenwereld communiceren en gewoon blijven sms’en, e-mailen en internetten. Via de speciaal ontworpen internetportal beschikken ze bovendien over een breed assortiment gratis diensten, waaronder het laatste nieuws en relevante informatie over de luchtvaartmaatschappijen en hun bestemmingen.

In samenwerking met Panasonic Avionics voeren KLM en Air France de rest van het jaar een pilot uit aan boord van twee Boeing 777-300-toestellen. In alle reisklassen van deze twee toestellen hebben passagiers toegang tot een Wi-Fi-netwerk via hun eigen smartphone, laptop of tablet. Tegen bijbetaling van een vast bedrag kunnen zij bovendien vrijelijk e-mailen, internetten of sms’jes versturen. De toestellen worden wereldwijd ingezet binnen de netwerken van KLM en Air France. De draadloze internetservice, via het internetportaal aan boord of via de satelliet, is kort na vertrek beschikbaar, zodra het toestel een hoogte van zes kilometer heeft bereikt.

Air France and KLM launch inflight Wi-Fi

Meer over

iPadTablets

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KLM bestelt iPad voor vliegend personeel af

    KLM-app iPad
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KLM test iPad voor vliegend personeel

    ActueelCloud & Infrastructuur

    KLM-topman: weg met computers uit het jaar-kruik

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    ‪Ictivity schoolt Air France-KLM in Microsoft 365

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KLM stapt in cybercrime-onderzoek

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    KLM zet Quintiq in voor planning piloten

    Eén reactie op “KLM verstrekt toch Apple iPad aan personeel”

    1. exIBmer schreef:
      26 juni 2013 om 18:22

      Een android tablet had ook gekund , was een stuk goedkoper geweest.
      Voor Zakelijk gebruik hadden ze dit veel eerder moeten doen.
      Nu kunnen ze weer winst gaan maken.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs