BTG inventariseert knelpunten digitale infrastructuur

DINL: Nederland beschikt over robuuste voorzieningen

Branchevereniging BTG inventariseert de knelpunten in de digitale infrastructuur. Zowel het bedrijfsleven als de overheid lopen daar tegenaan, nu massaal wordt overgeschakeld op thuiswerken. Volgens de belangenbehartiger van grote zakelijke -ct- en telecom-afnemers heeft genoemde infrastructuur de disruptie tot nu toe uitstekend opgevangen, maar is altijd ruimte voor verbeteringen mogelijk.

Branchevereniging Telecommunicatie Grootgebruikers (BTG) heeft het initiatief genomen om tot een inventarisatie van knelpunten te komen waar zowel het bedrijfsleven als de overheid tegenaan lopen nu we als land massaal overschakelen op thuiswerken. Daarom onderzoekt de BTG welke knelpunten er bestaan. Bekeken wordt waar it-afdelingen, telecom-gebruikers, cloud users, gebruikers van interne of externe datacenter-diensten, afnemers van diensten van service providers en dergelijke sinds het begin van de coronacrisis tegenaan zijn gelopen.

Overigens stelt DINL, spreekbuis van aanbieders van de onderliggende digitale infrastructuur, dat Nederland in de basis over voldoende robuuste digitale voorzieningen blijkt te beschikken. Directeur Michiel Steltman: 'De sporadische capaciteitsproblemen zitten bij de diensten of software, en niet in de digitale infrastructuursector zelf.' Ook de zorgen van de EU rondom het streamen van video in combinatie met thuiswerken zijn voor Nederland niet relevant, meent hij.

Steltman: 'Er is voldoende capaciteit. Dat sommige aanbieders nu de kwaliteit van hun streams in Europa terugschroeven, is prijzenswaardig als het gaat om het voorkomen van bottlenecks in andere landen. Voor Nederland is het niet echt nodig.'

Volgens Steltman kunnen de meeste Nederlanders zonder noemenswaardige problemen thuiswerken, leren, gamen, en entertainment vinden. Iets dat in andere Europese landen niet altijd vanzelfsprekend is. Hij heeft het vertrouwen dat de digitale infrastructuur van Nederland opgewassen is tegen de gevolgen van een crisis van deze omvang. 'Maar dat is geen reden tot schouderklopjes en zelfgenoegzaamheid,' besluit de DINL-directeur.

Ook branchevereniging NLDigital houdt onder haar leden een enquête over de impact van corona op bedrijven.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-03-26T12:08:00.000Z Alfred Monterie
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.