M2m stuwt aantal mobiele aansluitingen omhoog

Apparaten die data verzenden, de zogeheten machine-to-machinetoepassingen (m2m), zorgen momenteel voor de grootste groei van het aantal mobiele aansluitingen. Hun aantal steeg in het derde kwartaal met 400.000 tot bijna negen miljoen.

Dat staat in de nieuwste Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het aantal mobiele aansluitingen voor apparaten nam toe naar ruim 8,8 miljoen. Dit zijn m2m-aansluitingen voor bijvoorbeeld rookmelders, alarmsystemen, auto’s en slimme energiemeters, die via mobiel internet data uitwisselen met digitale beheerssystemen. Voor mobiele telefoons steeg het aantal nieuwe aansluitingen met 300.000 naar 22,9 miljoen.

Steeds meer mensen bellen en chatten via een app, waarbij ze data gebruiken in plaats van hun bel- en sms-bundel. Het aantal mobiel gebelde minuten daalde 5 procent naar 11,6 miljard, terwijl het aantal sms’jes met 2 procent afnam naar 546 miljoen. Intussen blijft het mobiele dataverbruik elk kwartaal stijgen: in het derde kwartaal 12 procent tot 346 miljoen gigabyte.

De marktaandelen van de aanbieders van mobiele telefonie met eigen netwerk zijn acht kwartalen achter elkaar nagenoeg ongewijzigd gebleven: KPN en T-Mobile hebben beide een marktaandeel van 25 tot 30 procent. Daarna volgt VodafoneZiggo met een markaandeel tussen de 20 en 25 procent. Mobiele aanbieders zonder eigen netwerk hebben een gezamenlijk marktaandeel van tussen de 10 en 15 procent.

Vaste lijn

Intussen zet ook de daling van het bellen via een vaste lijn door. Er werd in het derde kwartaal 1,8 miljard minuten gebeld via een vaste lijn. Dat is 30 procent lager dan de piek van 2,54 miljard minuten in het tweede kwartaal van vorig jaar. Toen werd een lange periode van daling twee kwartalen achtereen onderbroken door een stijging, rond de invoering van de eerste coronamaatregelen.

In het derde kwartaal is bij 175 duizend huishoudens een nieuwe glasvezelverbinding aangelegd. Er ligt nu bij ruim 4,26 miljoen huishoudens een glasvezelkabel tot aan de meterkast. Daarvan hebben er 1,8 miljoen ook een internetabonnement via glasvezel; achttienduizend meer dan in het voorgaande kwartaal. Het aantal abonnementen voor breedbandinternet (100 Mbps of sneller) via een koperverbinding daalde met vierduizend naar op 2,3 miljoen, en via de kabel met dertienduizend naar 3,48 miljoen.

De marktaandelen van de aanbieders van breedbandinternet zijn ongewijzigd gebleven. KPN en VodafoneZiggo blijven de grootste aanbieders met marktaandelen van 35 tot 45 procent. T-Mobile heeft een marktaandeel van tussen de 5 en 10 procent en Delta Fiber tussen de 0 en 5 procent.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-12-27T11:40:00.000Z Alfred Monterie


Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.