Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Web 2.0 belooft ook bedrijfsnut

27 november 2006 - 15:403 minuten leestijdActueelCloud & Infrastructuur
Mark Nieuwenhuizen
Mark Nieuwenhuizen

Web 2.0 biedt consumenten al veel nieuwe mogelijkheden. De zakelijke markt loopt nu achter, maar dat gaat veranderen.

Volgens Gartner is Web 2.0 een fundamentele verandering in de manier waarop bedrijven met elkaar en met hun klanten zaken doen. “Er is een verschuiving gaande naar meer open, flexibele modellen, waar de gebruikers invloed op elkaar hebben”, meldt het onderzoeksbureau. Volgens deze marktvorser lijkt de deur dan ook open te staan voor radicaal nieuwe businessmodellen.

'Deeltijdwerknemer'
Waar het bij Web 2.0 om draait, is dat een gebruiker niet alleen informatie tot zich neemt, maar in eenzelfde mate andere informatie weggeeft of deelt. Weblogs zijn daar een bekend voorbeeld van, maar inmiddels zijn er zelfs bedrijfsplannen die zich ontwikkelen via wikipedia-achtige structuren.

Alvin Toffler, de man die bekend werd met zijn boek The Third Wave, schrijft in zijn nieuwe boek Revolutionaire Rijkdom dat deze trend al enige tijd gaande is. “Vroeger moest je naar de bank om geld van de kassier te krijgen. Inmiddels zijn er in Europa voornamelijk pinautomaten waar de klant zelf alle handelingen moet verrichten om cash geld van zijn eigen rekening te krijgen. Onder het mom van gemak heeft de bank z’n klanten tot deeltijdwerknemers gebombardeerd. Nu gaat het nog voornamelijk om handelingen, maar daar zal het niet bij blijven.”

Faciliteren
Microsoft, Intel, Adobe, maar ook Oracle en BEA duiken vol in 'zakelijk Web 2.0', ofwel Enterprise 2.0. Volgens Toby Burton, vice president internet business solutions group van Cisco is dit een trend die ook niet meer te stoppen is. “Kijk naar het succes van YouTube op de consumentenmarkt. Het enige wat ze doen is een systeem faciliteren. Het zijn de gebruikers die voor de content zorgen waar iedereen op af komt en wat adverteerders trekt."

"Op de zakelijke markt gaan we hetzelfde zien. Gebruikers gaan zich veel meer bezig houden met de bedrijfsprocessen waar ze zelf deel van uitmaken. De sociale netwerken zoals Hyves krijgen straks zeker hun zakelijke evenknie. Dat is niet alleen goed voor de transparantie; bedrijven zullen onderling ook nauwer bij elkaar betrokken raken.”

Patrick Lelorieux, vice president sales EMEA bij Linksys, gelooft dan ook dat de consumentenmarkt goed in de gaten moet worden gehouden. “Vroeger begon innovatie juist bij grote bedrijven. Tegenwoordig zijn het juist de consumenten die het voortouw nemen. MSN op de werkvloer begon aan een opmars nadat consumenten thuis hadden ontdekt hoe handig het is om te weten wanneer iemand beschikbaar is.”

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Carrière

    Kort: ASM bouwt nieuw hoofdkantoor in Almere, Colaers terug op het oude Cegeka-nest (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Geheime Chinese kopie van ASML’s nieuwste chipmachine ontdekt in Shenzhen

    Overheid

    Staatssecretaris maakt draai: DigiD wél kwetsbaar door Amerikaanse wetgeving

    Carrière

    Rechter: Chinese hr-man Nexperia terecht buitenspel gezet

    Overheid

    Adviescollege ICT-toetsing hekelt plannen Sociale Verzekeringsbank

    Data & AI

    Kort: Hallucineren, BAM in Droneview (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs