Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Yahoo! zet Microsoft een hak met AOL en Google

11 april 2008 - 08:373 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurAOLGoogleMicrosoftYahoo
Redactie
Redactie

Internetreus Yahoo! onderhandelt met concurrent AOL over een fusie en gaat samenwerken met Google. Op die manier wil het bedrijf Microsoft een hak zetten, die Yahoo! voor een te lage prijs zou willen overnemen.

De Amerikaanse internetgroep Yahoo! voert onderhandelingen over een huwelijk met AOL, de internettak van de Amerikaanse mediagroep Time Warner en gaat bovendien samenwerken met zijn rivaal Google. Yahoo! wil zo de druk van computergigant Microsoft weerstaan, die het bedrijf wil overnemen voor een prijs die door Yahoo! als te laag gezien wordt. Microsoft bood op 1 februari 2008 45 miljard dollar.

Yahoo! en AOL, respectievelijk de op twee en drie na grootste internetgroepen ter wereld, zouden volgens de Wall Street Journal dichtbij een akkoord zijn om hun internetactiviteiten samen te voegen. Volgens de krant zou Microsoft echter met mediareus News Corp onderhandelen over een gezamenlijk overnamebod op Yahoo!. Die onderhandelingen mondden vooralsnog niet in een akkoord uit.

Advertentieruimte

Google, de grootste internetbedrijven ter wereld, kondigde kortgeleden met Yahoo! een samenwerking aan waarbij de bedrijven hun advertentieruimte gaan delen. Google mag tijdens een experiment van twee weken advertenties plaatsen naast 3 procent van de zoekresultaten op de website van Yahoo!.

Yahoo! tracht zijn aandeelhouders zo een alternatief te bieden voor het overnamebod van Microsoft. Naast een huwelijk met AOL zou Yahoo! ook een terugkoopprogramma van eigen aandelen voor verschillende miljarden dollars voorstellen, aan een hogere prijs per aandeel dan die aangeboden door Microsoft.

Al twee maanden houdt Yahoo! het overnamebod dat Microsoft op 1 februari lanceerde. De softwaregigant wil met de overname Google beconcurreren op de erg lucratieve markt van de onlinereclame. Het bedrijf uit Redmond bood  44,6 miljard dollar voor Yahoo!, de helft in cash en de helft in aandelen. De internetgroep nam het bod niet aan omdat het te laag zou zijn. Microsoft liet weten het niet te zullen verhogen en dreigde begin april zelfs het bod te verlagen als Yahoo! het niet binnen de drie weken aanvaardt.

Minder concurrerend

"Elke definitieve overeenkomst tussen Yahoo! en Google zou meer dan 90 procent van de zoekadvertentiemarkt consolideren in handen van Google", reageert Brad Smith, General Counsel van Microsoft. "Dit zou de markt veel minder concurrerend maken, in tegenstelling tot ons eigen voorstel om Yahoo! te verwerven. We zullen nauwkeurig al onze opties beoordelen. Ons voorstel blijft het enige alternatief dat naar voren is gebracht dat aandeelhouders van Yahoo! volledige en eerlijke waarde voor hun aandelen biedt, elke aandeelhouder een stem in de toekomst van het bedrijf geeft en de keuze voor scheppers van content, adverteerders en consumenten vergroot."

Meer over

Fusies

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Yahoo! flirt met AOL en dwarsboomt Microsoft

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Yahoo! wijst miljardenbod van Microsoft af

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Yahoo! overweegt ook zelfstandig voortbestaan

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Overname Yahoo! door Microsoft nog onzeker

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Microsoft biedt 45 miljard dollar voor Yahoo!

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Microsoft en Yahoo! bundelen zoekactiviteiten

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs