De Reclame Code Commissie en het College van Beroep gaan toezien op naleving van de nieuwe code. De code bevat regels voor het versturen van reclameboodschappen per e-mail. Met de code willen Nederlandse bedrijven en instellingen nog eens onderstrepen dat zij zich distantiëren van spam.
De brancheorganisaties (Ddma, Emma-NL en Thuiswinkel.org) die zich met direct marketing bezig houden, hebben de gedragsregels samen met VNO-NCW opgesteld. Ook de Consumentenbond is geraadpleegd. Deze ondersteunt de inhoud van de code.
Sinds vorige maand geldt de nieuwe Telecommunicatiewet. Daarin is geregeld dat het sturen van reclame via e-mail alleen nog toegestaan is wanneer de consument daar vooraf toestemming voor heeft gegeven. De Opta heeft als toezichthouder de websitehttp://http://www.spamklacht.nl/ opengesteld voor klachten over spam.
De Code is via de website http://http://www.reclamecode.nl te raadplegen en anders op te vragen bij het secretariaat van de Stichting Reclame Code.
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: