Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Phishing ondermijnt internetbankieren

11 januari 2005 - 13:46ActueelCloud & Infrastructuur
Herwin Lans
Herwin Lans

Misleidende e-mail waarin bankklanten worden opgeroepen hun bankgegevens prijs te geven, beschadigen het vertrouwen van Amerikaanse consumenten in internetbankieren. De helft van alle Amerikanen die online bankiert krijgt wel eens nep-e-mail voor de kiezen.

Door de phishing-ellende zegt meer dan de helft van de ondervraagden te overwegen om te stoppen met online bankieren. Uit het online onderzoek door Cyota, leverancier van beveiligingssoftware, blijkt dat binnen zes maanden het aantal phishing e-mails is verdubbeld.

In voorspellingen voor 2005 noemen antivirusbedrijven Panda en McAfee phishing als een van de meest serieuze bedreigingen van 2005. Beide voorspellen dat de technieken hiervoor steeds complexer en gevarieerder worden.

 

Nederland blijft vooralsnog redelijk gevrijwaard van phishing. In 2004 waren alleen klanten van de Postbank het doelwit. Vorig jaar januari ontvingen honderden Nederlandse internetters een nepbericht per e-mail waarin ze werd gevraagd om hun Postbank-accountgegevens in te voeren op een nep postbankwebsite.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Phishing ondermijnt internetbankieren

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    In 2005 meer spam, phishing en exploits

    Computable.nl
    ActueelSecurity & Awareness

    Explosieve groei in phishing-aanvallen

    Computable.nl
    ActueelSecurity & Awareness

    Salesforce doelwit van phishing

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Banken controleren beveiliging klant met spyware

    Computable.nl
    ActueelGovernance & Privacy

    Gebrekkige ICT schaadt consumentenvertrouwen

    7 reacties op “Phishing ondermijnt internetbankieren”

    1. Bolletje schreef:
      12 januari 2005 om 10:16

      Internet is nooit bedoeld om er een commerciele toepassing van te maken. Bedrijven zouden hun financiele transakties niet via internet moeten regelen. Daarvoor is internet te publiek, en ook(nog) niet aan banden te leggen. Bedrijven kunnen internet goed gebruiken om informatie te verstrekken, maar de veiligheid van hun finaciele toepassingen kunnen ze geen van allen garanderen. Gewoon omdat de kennis omtrent beveiliging nu nog niet afdoende is.
      Hackers e.d. verzinnen ook nu nog dagelijks nieuwe technieken, die dan vervolgens weer door de beveiligings experts ontdekt moeten worden. En vervolgens moet er dan weer een oplossing bedacht worden. Voorlopig lopen de software ontwikkelaars nog dagelijks achter de feiten aan. Denk hierbij aan de vele lekken die er in o.a. Microsoft produkten worden gevonden. Waarom zouden de banken die vaak hun software baseren op dergelijke software produkten dan wel veiliger zijn?
      Nee hoor, het bedrijfsleven kan eigenlijk nog helemaal geen finaciele transaktiesystemen via het web aanbieden. Veel te onveilig nog. Maar misschien komt het ooit goed?

      Login om te reageren
    2. eigenwijs schreef:
      12 januari 2005 om 11:39

      Te onveilig? Welnee, de zwakste schakel is altijd de mens zelf. Hoeveel mensen zouden hun pincode weggeven als iemand opbelt, zegt dat ie van de bank is en even de pincode wil controleren? Goed opletten dat beveiligingstechnieken zoals SSL worden gebruikt, je computer fatsoenlijk onderhouden (virusvrij e.d.) en je kunt internet prima gebruiken voor commerciele doeleinden.

      Login om te reageren
    3. Bankie schreef:
      12 januari 2005 om 19:01

      Phishing is de bevestiging dat de banken de beveiliging vrij aardig voor elkaar hebben. Het is voor een hacker te moeilijk en/of te tijdrovend om rechtstreeks bij de bank in te breken. Dan maar de gegevens zo bij de klant opvragen….

      Eerder werd de brievenbus leeggevist, nu wordt de email gebruikt.

      Mensen moeten dus weten dat zij uitsluitend bij een PIN-automaat en uitsluitend achter hun PC op de bij hun BEKENDE web hun persoonlijke gegevens mogen gebruiken. Verder helemaal nooit.

      Login om te reageren
    4. Bolletje schreef:
      13 januari 2005 om 08:51

      Wie gaat de “de zwakke schakel” opleiden om veilig gebruik te maken van de computer, zodat financiële instellingen en het bedrijfsleven hun zaken kunnen doen via internet? Nu veel banken hun plaatselijke vestigingen sluiten, lijken zij hun klanten al min of meer te dwingen gebruik te maken van de internet toepassingen die worden aangeboden. Ongeacht of zij weten hoe om te gaan met internet of niet. Je kan niet van iedereen verwachten dat die op de hoogte is van alle bestaande gevaren. En over nieuwe gevaren, waarvan soms de bedrijven zelf nog niet van op de hoogte zijn, hoeven we het nog niet eens te hebben. Geen bedrijf kan garanderen dat het veilig is.

      Login om te reageren
    5. EenBeetjeVertrouwenKanGeenKwaad schreef:
      13 januari 2005 om 16:21

      @ Bolletje: Misschien zijn er toch nog alternatieven voor Microsoft? Ik noem een Firefox, Java/Unix/Linux-servers en dergelijke kennen een veel hogere haalbare veiligheid dan menig MS-product. Ik blijf de vergelijking met de typering van een Microsoft-auto nog steeds grappig.

      Het is denk ik wachten totdat de grote massa of zwakke schakel overtuigd raakt van betere en veiligere producten OF dat MS een veilig operating system neerzet … Longhorn is al een paar keer uitgesteld. Misschien omdat ze het vanaf de grond aan het opbouwen zijn op basis van *nix-principes?

      Ik heb overigens voldoende vertrouwen of bankzaken via het net te doen. Een precieze inschatting van het risico i.verg.met leegvissen van brievenbus blijk ik moeilijk vinden.

      Login om te reageren
    6. Bolletje schreef:
      14 januari 2005 om 10:59

      EenBeetjeVertrouwenKanGeenKwaad , ik ben het met je eens dat er alternatieven zijn die beter en ook nog veiliger werken. Maar overtuig dan het bedrijfsleven dat zij hun toepassingen dusdanig ontwikkelen dat we deze dan ook met de alternatieven kunnen benaderen.
      Waar het nog steeds om gaat, is dat men nu verwacht dat iedereen een PC thuis heeft staan, en dat de technieken die er op draaien up to date zijn. En de mensen die erachter zitten echt weten wat ze doen.
      Tevens staat er vandaag ook weer in dit blad, dat het toch weer een hacker gelukt is om om op het netwerk te komen van T-mobile. De betreffende hacker schijnt bij nogal wat gevoelige informatie gekomen te zijn ook!!! Dit toont maar weer eens aan, dat het bedrijfsleven zijn veiligheid NIET kan garanderen.

      Login om te reageren
    7. bolletje schreef:
      3 februari 2005 om 10:03

      Lees de telegraaf van vandaag en volg de links die worden vermeld. Dus bijvoorbeeld die van Raboswiss.
      Kom tot de conclusie hoe makkelijk het zal zijn dat je hier in zal stinken.
      Onderaan het artikel staat dan nog een opmerking, van de banken.
      De klant is zelf verantwoordelijk! Als ik dit lees heb ik de neiging om mijn bankzaken gewoon weer bij het lokale kantoor te doen, alleen wordt ik daarvoor gestraft want dat is inmiddels duurder geworden.
      🙁

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs