Managed hosting door True

IBM promoot werken zonder e-mail

IBM Lotusphere en IBM Connect 2012

 

IBM vindt dat een zakelijk bestaan zonder e-mail mogelijk is door meer gebruik te maken van sociale netwerken. IBM heeft hiervoor Luis Suarez als evangelist aangesteld. Hij werkt al sinds eind jaren negentig van de vorige eeuw bij IBM en is al drie jaar gestopt met e-mailen door gebruik te maken van sociale netwerksites. Volgens hem levert dat productiviteitswinst op.

De Spanjaard Luis Suarez was eind 2011 betrokken bij de social business campagne www.outsidetheinbox.eu. Daarin pleit hij voor minder e-mail in de inbox en meer voor gebruik van samenwerkingsoplossingen. Hij was het zat om elke dag tientallen e-mails te beantwoorden of door te sturen naar andere collega's. Hij reduceerde begin februari 2008 zijn dagelijke e-mails en beantwoordt nu vaker via sociale media zoals Twitter.

Bij zijn manier van werken wordt het social business platform van IBM Connections gepromoot. Dit is een oplossing die mensen stimuleert om samen te werken via social networks, groepen en online communities. Hij adviseert zijn medewerkers in van plaats van te e-mailen voortaan vaker te communiceren op sociale netwerkplatformen. Bijvoorbeeld door bestanden te delen in plaats van ze te versturen per e-mail. Of informatie op een blog te zetten zodat meer mensen kennis kunnen gaan delen.

Volgens Suarez blijft e-mail nog lang bestaan. Het zijn jongeren onder de 15 jaar die later nauwelijks meer e-mailen, behalve misschien naar oudere mensen. Daarnaast zijn er verschillen in landen rond de adoptie van social business waarbij sociale netwerken meer worden gebruikt en minder e-mails. Noord-Amerika loopt hierin zeker 4 tot 5 jaar voor vergeleken met Europa, aldus Suarez.

Het lijkt erop dat Suarez steun heeft van de nieuwe IBM-ceo Ginni Rometty. Haar eerste bericht voor werknemers werd niet gestuurd per e-mail maar via een video die op IBM Connections werd geplaatst.

IBM is overigens niet de enige die het gebruik van e-mail wil reduren. Ict-dienstverlener Atos wil binnen een paar jaar e-mail uitfaseren.

Stoppen met e-mail: de basisregels

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4358624). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

What's new...?

Atos kwam al recent met hetzelfde idee dat email overbodig zou worden. Ik denk dat je niet helemaal zonder email kunt. Bij alleen maar social media gebruiken zijn er namelijk wel een aantal zaken waar goed op gelet moet worden zoals:
- WIE is eigenaar van alle informatie op het social media platform?
- Toegang tot informatie: je zult toch bedrijfs-interne informatie gescheiden moeten houden van externe (b.v. intellectual property of business-informatie).
- HOE is het platform allemaal toegankelijk: binnen en buiten een bedrijf, via allerlei devices (dus mogelijk weer security-risico's).
- WAT is er juridisch geregeld / zijn de beperkingen (of specifieke landelijke wetgeving) in het gebruik van social media.

Er staat ook al aan te komen dat ook social media platforms aan een langere bewaar-plicht vast gaan zitten, dus als iedereen alleen social media gebruikt loopt dat ook hard op...

De vorige reactie getuigt van het typische denken in belemmeringen. Naar mijn mening is een groot deel van het e-mailberichtenverkeer inderdaad af te vangen door andere technieken. Workflow tools worden hierin niet genoemd, maar kunnen een belangrijke aanjager zijn. Social media (intern of extern) worden hiervoor steeds belangrijker, omdat je dan zelf kunt bepalen wat je interessant vindt in plaats van dat je CC's krijgt van iedereen die denkt dat je dit moet weten.

Alles wat op facebook gezet wordt is in principe eigendom van facebook en mag door hen gebruikt worden heb ik begrepen.

Het Amerikaanse "echelon" netwerk kwam volgens mij mede aan het licht doordat grote Franse bedrijven op het laatste moment ineens orders misliepen. In plaats daarvan kwamen grote Amerikaanse bedrijven ineens met offertes die heel sterk op de Franse offertes leken maar net iets goedkoper waren. Uiteindelijk bleek dat de Amerikaanse veiligheidsdiensten samenwerkte met deze grote Amerikaanse ondernemingen en hen de afgeluisterde/gehackte informatie over de Franse offertes toespeelde.

Maakt u zich geen illusie, Amerika is echt niet de enige die de staatsbelangen aan de economische belangen koppelt.

Amerika heeft wel het recht om alle informatie op te vragen onder het mom van staatsveiligheid. Alle documenten die via gmail, hotmail, facebook en dergelijke verspreid worden zijn voor hen opvraagbaar, ook al staan ze op servers die zich buiten de USA bevinden.

Een onderneming geeft de documenten die zij op social media sites plaatst dus vrij aan de onderneming die deze site aanbiedt en in de meeste gevallen aan de Amerikaanse overheid.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×