Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
E-commerce

PostNL investeert in e-couponbedrijf Scoupy

11 september 2012 - 12:203 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurPostNLRabobank
Rik Sanders
Rik Sanders

Na de overname afgelopen augustus van Marvia heeft PostNL een minderheidsbelang genomen in Scoupy. Deze mobiele app-dienstverlener biedt de gratis Scoupy-app waarmee consumenten via hun smartphone toegang krijgen tot kortingcoupons van winkels, horeca en vrijetijdsbesteding in hun directe omgeving. De transactie verloopt via dochteronderneming Netwerk VSP. PostNL wil een sterke positie opbouwen als dienstverlener op het gebied van e-commerce.

Huis-aan-huis-folderaar Netwerk VSP beschouwt de investering in Scoupy als een belangrijke stap in de strategie om aanbiedingen niet alleen via huis-aan-huis reclame onder de aandacht van consumenten te brengen, maar ook online en via mobiel. De PostNL-dochter onderhoudt al de website Folders.nl.

Volgens PostNL is de markt van mobiele coupons (mobile couponing) door het forse gebruik van smartphones de laatste twee jaar stormachtig gegroeid. Mobile couponing werkt via een app op een smartphone waarmee de consument, op basis van zijn actuele locatie of een geselecteerde stad, kortingscoupons kan zoeken en bekijken van winkels, horeca en vrijetijdsbestedingen. Om een korting te kunnen gebruiken moet de digitale kortingsbon lokaal, dus in de deelnemende winkel, geactiveerd en getoond worden.

Scoupy is de dienstverlener achter de gelijknamige app voor mobiele coupons. De software is ontwikkeld door de Duitse partner Pixelheimat. Dit bedrijf uit Hamburg is met een klein belang aandeelhouder van Scoupy.

Vision 2015

Afgelopen augustus nam PostNL Marvia over, een softwarebedrijf dat een online toepassing biedt waarmee klanten zelf advertenties, flyers, folders, visitekaartjes en posters kunnen produceren en vervolgens doorsturen naar printers en distributeurs.

De beide transacties passen bij de eind 2009 gekozen Vision 2015-strategie, waarin het postbedrijf zijn ambities beschreef om uit te groeien tot een toonaangevende dienstverlener op het gebied van e-commerce. Het bedrijf wil de gehele keten kunnen bedienen: het adviseren over online marketing en e-retail, het beheren en faciliteren van online winkels en elektronisch betalen, de orderverwerking, de fysieke aflevering en klantenservice na de levering. Aangezien de omzet uit de papieren postbestelling drastisch afneemt, zoekt PostNL naar alternatieve inkomstenbronnen.

Rabobank

Ook andere traditionele bedrijven uit de 'oude economie' investeren in internet- en mobiele apps. Zo kondigde Rabobank eind augustus aan een belang van 80 procent te hebben genomen in MyOrder, een Nederlandse leverancier van een mobiele bestel- en betaaloplossing. Oprichter Thomas Brinkman en Eijsink Afrekensystemen blijven, naast Rabobank, de belangrijkste aandeelhouders. Inmiddels zijn er al 150.000 Nederlanders die de gratis mobiele MyOrder-app gebruiken voor bijvoorbeeld de bioscoop, op het terras van een kroeg of om te parkeren.

Meer over

AppsDienstenOvernameSmartphones

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    PostNL
    ActueelCloud & Infrastructuur

    PostNL neemt softwarebedrijf Marvia over

    PostNL
    ActueelData & AI

    PostNL kiest voor ID Manager van Capital ID

    Computable.nl
    AchtergrondGovernance & Privacy

    Dubbelinterview: ‘Meer ICT voor minder post’

    Computable.nl
    AdvertorialCarrière

    Group IT dienstverlener binnen PostNL

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Progress Software helpt PostNL met e-handel

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    PostNL schrapt helft ICT-banen door cloud

    Eén reactie op “PostNL investeert in e-couponbedrijf Scoupy”

    1. Henri Koppen schreef:
      11 september 2012 om 14:49

      Scoupy zit best goed in elkaar, ik heb er nog een artikel over geschreven voor de Consumentenbond: http://goo.gl/wFZF9

      PostNL heeft zijn naam wellicht minder goed gekozen 🙂 Dat krijg je als je diensten gaat uitbereiden en meer doet dan post alleen. Al denk ik dat ze wel een goede beslissing maken door meer te doen dan post alleen.

      Eigenlijk een beetje dezelfde gedachte als de switch van Dubai. Ze hadden 1 inkomstenbron: Olie. Die droogt een keer op en daarom zijn ze op tijd begonnen om meer te worden dan een olie staat alleen, en met verve.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs