Managed hosting door True

Facebook betaalt grif voor virtuele bril Oculus

 

Na Whatsapp heeft Facebook opnieuw een spectaculaire overname gedaan. Het socialemediabedrijf neemt het bedrijf Oculus VR over voor zo'n twee miljard dollar, een mix van contanten (vierhonderd miljoen dollar) en aandelen. Oculus is de fabrikant van de virtual reality-bril Oculus Rift, die oorspronkelijk bedoeld is voor 3D-computergames. Facebook wil de bril op een bredere schaal gaan zetten. Het product is echter nog niet volop verkrijgbaar en is tot nu toe voornamelijk op technologiebeurzen gedemonstreerd.

Het Californische Oculus is in 2012 opgericht door de toen 21-jarige Palmer Luckey. Via een Kickstarter-campagne wist hij 2,4 miljoen dollar op te halen om het eerste prototype van zijn virtual reality-bril te bouwen. De Oculus Rift-bril kan nog niet door consumenten worden gekocht, maar wel door ontwikkelaars voor 350 dollar.

Volgens Facebook-topman Mark Zuckerberg is de 3D-bril voor meer doeleinden toepasbaar dan games. Hij denkt bijvoorbeeld aan sportwedstrijden, het onderwijs of een consult met een dokter, terwijl je thuis alleen maar een bril hoeft op te zetten.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5033295). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Nogal zuur voor de mensen die het bedrijf via Kickstarter financieel hebben geholpen en nu een klein onafhankelijk bedrijf zien opgeslokt worden door een grote speler met moreel bedenkelijke motieven.
En dat terwijl de directeur maanden ervoor nog had verkondigd dat hij het bedrijf nooit voor grof geld zou verpatsen.

Ik beschik zelf ook over de Oculus Rift en hoop juist dat de ontwikkelingen gegarandeerd blijven. 3D LED TV's zijn al weer op hun retour qua nieuwigheid, maar VR zal een nieuwe groep mensen gaan interesseren denk ik. Ik denk dat er technologisch in de toekomst nog meer geld nodig is om bijvoorbeeld VR films in Full HD te maken (en om het uiteindelijk ook beter en goedkoper op de commerciele consumenten markt te lanceren).

Facebook heeft nu Oculus overgenomen, maar dat hoeft in principe niet te betekenen dat dat slecht is, zolang zij maar de basis onaangetast laten van het project. Ik hoop daarnaast dat ook andere fabrikanten zich storten op VR (zie de VR bril van Sony Playstation die erg op de Rift lijkt).

Voor game developers is het beter als er concurrentie komt maar ook voor de voortgang van VR ontwikkelingen (zonder dat 't doodbloed omdat er te weinig voor ontwikkeld word). Ik zie het als een perfecte combat simulator voor soldaten die naar Irak of Afghanistan gaan of voor trainingsdoeleinden voor piloten en coureurs of mensen die auto/motor rijles gaan nemen. De mogelijkheden zijn legio. Ik hoop dat ze de huidige vorm van de VR brillen kunnen verkleinen en zuiniger maken uiteindelijk (stand alone met oplaadbare ingebouwde accu en OS zodat je met alleen de bril en een evt. klein control center in je hand kunt rondlopen/kijken).

Ik ben niet bang dat Facebook dus het hele concept om zeep gaat helpen van de Oculus Rift omdat ze dan aan de fanbase komen waar ze dat ding in de eerste plaats kwijt kunnen raken. Whatsapp is tenslotte ook niet totaal veranderd wat dus ook een grote angst is geweest van overstappers (ik gebruik het zelf nog steeds met veel plezier, net zoals de Oculus Rift uiteindelijk!).

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×